Nvidia driver installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnold Velema

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2003
Bij het installeren van de Nvida Geforce DDR (56.72 Int)driver loopt mijn pc vast. Vlak na de detectie van de grafische kaart (de pingel) gebeurt er de ene keer gewoon niks meer en de andere keer wordt het scherm zwart. De bestanden staan vervolgens wel in program files.

Hetzelfde is ook gebeurt tijdens de installatie van XP Pro. Destijds is dit opgelost door eerst W2000 te installeren en daarna XP er over heen te zetten. Na verloop van tijd kreeg ik een melding dat de beeldschermdriver driver corrupt was en instabiliteit veroorzaakte. Sindsdien heb ik een standaard VGA-driver.

Ik weet dat Norton uitgezet moet worden tijdens installatie. Maar zelfs uitzetten met Msconfig mocht niet helpen. In een eerdere discussie over dit probleem werd geadviseerd gewoon een oudere driver te nemen. Dit maakt echter niks uit.

Volgend probleem: na een halve installatie verscheen de driver wel een keer binnen apparaatbeheer. De pc liep echter gelijk vast. Bij het zoeken naar een compatible driver ontstaat er een konflikt met de Windows-Logotest (zie bijlage).

Hoe krijg ik toch een Nvidia-driver geïnstalleerd ???

Bijlagen

• logotest.jpg
    logotest.jpg
    36,9 KB · Weergaven: 52
Ben je bij met updaten bij Microsoft?
Vaak krijg je bij hen de goede driver.
Diegene die je nu installeert is niet goed in de ogen van Microsoft.
Heb je de detonator als eens geprobeerd?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Arnold Velema
Bij het installeren van de Nvida Geforce DDR (56.72 Int)driver loopt mijn pc vast. Vlak na de detectie van de grafische kaart (de pingel) gebeurt er de ene keer gewoon niks meer en de andere keer wordt het scherm zwart. De bestanden staan vervolgens wel in program files.

Hetzelfde is ook gebeurt tijdens de installatie van XP Pro. Destijds is dit opgelost door eerst W2000 te installeren en daarna XP er over heen te zetten. Na verloop van tijd kreeg ik een melding dat de beeldschermdriver driver corrupt was en instabiliteit veroorzaakte. Sindsdien heb ik een standaard VGA-driver.

Ik weet dat Norton uitgezet moet worden tijdens installatie. Maar zelfs uitzetten met Msconfig mocht niet helpen. In een eerdere discussie over dit probleem werd geadviseerd gewoon een oudere driver te nemen. Dit maakt echter niks uit.

Volgend probleem: na een halve installatie verscheen de driver wel een keer binnen apparaatbeheer. De pc liep echter gelijk vast. Bij het zoeken naar een compatible driver ontstaat er een konflikt met de Windows-Logotest (zie bijlage).

Hoe krijg ik toch een Nvidia-driver geïnstalleerd ???
Op Toch doorgaan klikken. Zorg wel dat je de driver bij www.nvidia.com hebt gedownload en dat het wel de versie is voor Windows XP.

nog geen oplosing

Bedankt voor jullie reakties, echter nog geen oplossing.

Elisa: Updaten via MS wil niet (produktkode enzo ;-)). Al heb ik wel SP1 geïnstalleerd. Wat bedoel je met Detonator ?

Melvin: Ik haal de driver inderdaad bij Nvidia (en schakel download accelerator uit). Bij "toch doorgaan" vraagt het om nv4_mini.sys en nv4_disp.dll. Beide stonden in System32 maar moesten blijkbaar binnen DriverCache geplaatst worden. Hierna vraagt het om de installatie cd of andere lokatie. Ik koos voor ProgramFiles, waarna er allerlei bestanden geïnstalleerd worden (en weer teruggezet worden naar system32).

Mijn pc loopt echter vast bij een helpbestand (nvwcplen.hlp). Deze staat echter al op 3 lokaties (nvidia-mapje binnen program files, windows/help en system32/driver).

Wat nu ???

Hmz, dat is raar. Zoiets heb ik zelf echt nog nooit gehad. Je download de driver en voert de setup uit en de rest gaat vanzelf. Nooit werd gevraagt om andere files of cd's. Volgens mij is er toch iets anders aan de hand welke het probleem veroorzaakt.

Zelf heb ik ook nooit de originele driver kunnen installeren. Sinds ik hier in Helpmij steeds zag dat er een nieuwe detonator was heb ik die genomen.
Daar zitten heel veel types in. Of het ook voor jou goed is moet je bekijken.
Ongetwijfeld zul je hier met zoeken naar Nvidia detonator een heel eind komen.

DEZE link zag ik. Er zal ongetwijfeld al weer een nieuwere versie zijn.

Laatst bewerkt:
Nvidia; helaas ...

Elisa: via deze site heb ik de nieuwste (56.72). Jozo: helaas loste de scan niets op.

- Waarom zou 't bij installatie van een helpbestand fout gaan ?
- Waarom kom ik bij de 1e installatie (zie ""de pingel" in de inleiding) niet verder komen dan 5% voordat de zaak vastloopt ?
- Waarom staat er niks in het configuratiescherm/software en programma's in de startbalk ? Dan is de hele installatie toch fout gegaan (behalve het plaatsen in program files) ?

Nogmaals: XP liet zich ubehaupt niet zomaar installeren. Ook toen bleef het na de detectie hangen (waarna ik
een tussenstap naar W2000 heb gemaakt met een update naar XP). Toch iets in het systeem zelf ?

Iemand nog een clue ?

Je hebt toch wel setup gedaan in de programmamap?Ga eens naar apparaatbeheer en probeer daar handmatig de files in Programma's te zoeken.

Het kan een conflict zijn met (onderdelen van) een vorige driver. Hier hoe je Geforce drivers geheel moet deïnstalleren. Download dan de nieuwste driver van de nVidida site. Herstart je pc en installeer dan de driver.
Werkt dit niet, dan kan het mogelijk aan je videokaart zelf liggen. Probeer eens met een andere (Geforce)kaart.

Oude Nvidia bestanden verwijderen

RWK: dit lijkt me een hele goede kans.

De NVCleaner werkt alleen nog niet. Ook niet als ik stystem verander in system32 of system32\drivers. Registersleutels toevoegen lijkt me gevaarlijk.

Kan ik de bestanden en registersleutels in de .ini veilig handmatig weggooien ?

Cleaninstall doet ook nog weinig. Al heb ik de standaard VGA-adapter nog niet op lage resolutie 640x480 en 256 kleuren gezet.

Je moet wel alle instructies precies opvolgen, anders werkt het niet. Cleaninstall is om drivers van oudere kaarten te verwijderen, wat is het merk en type van je videokaart?

bijna, maar nog net niet

Ik heb een Nvidia Geforce DDR (2001). Beide opschoningsprogramma's krijg ik niet goed aan de praat. Ik heb de bestanden via nv*.* opgeschoond zoals vermeld in de FAQ van Nvidia. Verder nog enkele handmatig (keystone).

Ook heb ik in het register een aantal weggegooid (local machine\software\nv en nv4 ipv Nvidia). Dit hielp echter niet. Bij het installeren van het helpbestand nvwcplen.hlp liep alles weer vast. In de readme van DriverCleaner las ik dat de veilige modus kon helpen. De Setup werkt dan volledig.

Na reboot wordt ook het helpbestandje "nvwcplen.hlp" geïnstalleerd (apparaatbeheer). Het lijkt er vervolgens op dat alles is gelukt (zie screenhunter). Nvidia verschijnd nog steeds niet in het configuratiescherm, maar ja...

Bij het rebooten loopt mijn pc echter weer vast na het bootscreen. Ik heb het dus maar weer uitgeschakeld.

bijlage

volgens mij mist de bijlage.

Bijlagen

• screenhunter_003.jpg
    screenhunter_003.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 59
helaas, dan maar sluiten

Nog niet opgelost. Maar ja ...

Iedereen bedankt voor het meedenken.

(linux maar es proberen).

Status
Niet open voor verdere reacties.