nw systeem, nieuwe voeding en kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hoi, bij mijn zoektocht naar een nieuw systeem ben ik als laatste bij de kast en voeding beland.
Nu is het zo dat er kasten zijn waarbij de voeding onderin de kast zit, wat is daar het nut/voordeel van??
De ventilator die in de voeding zit blaast de lucht immers naar buiten, maar warme lucht stijgt ook!
Moet de fan van de voeding nu proberen de warme lucht die bovenin bevindt nu naar beneden trekken, en dus ook over de videokaart heen laten gaan?
Daar word de videokaart immers alleen maar warmer van, de rest van het systeem ook....

Welke logica zit achter de onder/beneden geplaatste voeding??

Je kan het beste een kast nemen waar je de voeding onderaan kan plaatsen, daardoor kan de warme lucht gelijk naar buiten anders zou de warme lucht in je systeem geblaast worden. Ik zou niet een kast met voeding in een nemen, kwalitatief zijn de voedingen die bij de kast geleverd worden slecht. Ze zijn ook vaak erg zwak (300w) als je een gaming PC samenstelt is de standaard 500 watt. (Cooler master heeft goede behuizingen en voedingen)

Wat is je huidige creatie? Dan kunnen wij je een voeding aan raden en andere tips geven ;)

huidige creatie:
Mb Asrock 880 GMLE
proc AMD X6 1055T
Ram: Kingston 4 GB 1333d3n9k2 (kit van 2)
HD, zal later een SSD worden, is me nu nog te duur..
DVDRW Asus drw b3st
kast had ik eigenlijk de Coolermaster Elite 370 in't hoofd
voeding een OCZ Modstream Pro 500 W.

Nog ontgaat me de logica van een onder geplaatste voeding ... De warmte van de processor die hoopt zich op boven in de pc, die anders werd afgevoerd door de voedingsfan blijft daar nu maar 'hangen'

helemaal niet, die voeding warmt die troep aan het moederbord alleen maar op (die voeding komt veel warmte vanaf) de processor word gekoeld door de processorkoeler.

En al zit hij onderaan is de warmte van de voeding gelijk weg. snappie?

Zeer waarschijnlijk is me dan het volgende foutief geleerd: koude (koele) lucht aan de onderkant in, warme lucht aan de bovenkant eruit.(voor een optimale airflow)
Dát is wat míj werd geleerd/voorgekauwd op fora (en volgens mij was dat ook op dit forum te vinden..)

Waarom dus de warme lucht van de voeding er nu ineens onder uitmoet is me een raadsel...

Het beste is voeding onderin met de fan naar onder maar daar tussen in wel een stof filter. Voeding moet je niet op bezuinigen door een trust te nemen of zo

Het is eigenlijk heel simpel.
Kasten met de voeding onderin zijn ontworpen voor zogeheten BTX moederborden.
Daar zit de processor ook onderop het moederbord.
Zoals je al zei stijgt warme lucht omhoog,dus onder in de kast is het koeler als boven in de kast.

isse simpel.

@ trezor: zie post #3 voor voeding ...
@ Palomino: de kast die ik heb uitgekozen is géén BTX kast (zie ook post #3)

Voor de rest, laat maar zitten. Ik zal wel ongelijk hebben, al geloof ik er niet in.
Mijn motivatie voor de conclusie: warme lucht stijgt, en zit dus bovenin de kast: waarom zal ik dan met een benden geplaatste voeding de warme lucht die nog steeds boven in de kast zit, weer over de CPUkoeler en moederbord trekken om zo een koeler systeem te krijgen, de CPUkoeler gebruikt immers de warmere lucht om de CPU te koelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan