Nwe poging: Koppelen meerdere organisaties aan 1 cliënt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert Bakker

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2006
Best Forum,

In een database worden meerdere gegevens op diverse tabbladen betreffende een client vastgelegd. Nu wil ik uit een organisatietabel op 1 tabblad maximaal 2 organisaties koppelen aan 1 cliënt middels 2 subformulieren. (Het ene subformulier geeft org.naam + adres van de organisatie weer [woonadres van cliënt] en op het andere subformulier dient een andere of dezelfde organisatie weergegeven te worden [via deze organisatie is cliënt aangemeld]).
Het lijkt hetzelfde soort probleem als een sporter die op 2 locaties traint. Alleen heb dit toen opgelost in één subform.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
Cliënt gekoppeld aan koppeltabel (1 op veel) en Organisatie gekoppeld aan koppeltabel (1 op veel).
Ik kan een cliënt vastleggen gekoppeld aan een organisatie met adres. Ik kan dan niet meteen een organisatie aangeven voor 'Aangemeld via'; eerst na een ander record gaan en terugkeren lost dit op. Ik kan dan een organisatie aangeven bij 'Aangemeld via'. In de koppeltabel wordt eerst de adreskoppeling vastgelegd; daarna kan ik dus 'Aangemeld via' vastleggen. Ik kan niet alleen 'Aangemeld via' vastleggen hetgeen wel nodig is. (Snap je het nog?)

Wie weet een oplossing?

Groet,

Bert

Laatst bewerkt:
Je dacht het te hebben opgelost; wat is nu het probleem?

Beste Octafish,

Dank voor je antwoord!
Mijn probleem had ik als volgt beschreven:
Cliënt gekoppeld aan koppeltabel (1 op veel) en Organisatie gekoppeld aan koppeltabel (1 op veel).
Ik kan een cliënt vastleggen gekoppeld aan een organisatie met adres. Ik kan dan niet meteen een organisatie aangeven voor 'Aangemeld via'; eerst na een ander record gaan en terugkeren lost dit op. Ik kan dan een organisatie aangeven bij 'Aangemeld via'. In de koppeltabel wordt eerst de adreskoppeling vastgelegd; daarna kan ik dus 'Aangemeld via' vastleggen. Ik kan niet alleen 'Aangemeld via' vastleggen hetgeen wel nodig is.

Voor de duidelijkheid een bijlage bijgevoegd.

Groet,

Bert

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zal er eens een blik op werpen...

Eerste blik is geworpen, en ik kan het probleem inderdaad reproduceren. De reden is vermoedelijk dat het formulier niet goed wordt bijgewerkt; je opent een record op het formulier, met een aantal subformulieren er op. Na het openen hebben alle gegevens een bepaalde status. Zodra je één control verandert, klopt de status van de andere formulieren niet meer. Daar moet dus een extra handeling op worden verricht. Ik kom daar straks nog wel op terug.

Het eerste subformulier (frmDLNsubOrganisatie) maakt gebruik van een keuzelijst, en twee tekstvakken die je vult met DLookup formules. Hoewel dat op zich wel werkt, is het niet de mooiste oplossing. DLoopkup is niet de snelst werkende formule binnen Access. Omdat je in de keuzelijst al de twee gegevens hebt opgenomen kun je de gegevens daar zo uit ophalen, zonder DLoopkup te hoeven gebruiken:
=cboOrgName.column(1)
bijvoorbeeld haalt de straatnaam op.

Hoi Octafish,

Dank voor de eerste blik en je advies. Die heb ik meteen toegepast en de combobox uitgebreid met PC en Woonplaats (niet zichtbaar).
Ook je duidelijke uitleg wat er eigenlijk aan de hand is stel ik op prijs.

Ik wacht je antwoord af.

Groet,

Bert

Je kunt het probleem volledig verhelpen door de twee subformulieren te combineren. Omdat je op beide formulieren dezelfde bron gebruikt, kan dat probleemloos. Ik heb dat in een voorbeeldje gezet.

Bijlagen

Hoi Octafish,

Wederom dank voor je antwoord en inzet! Ik vind het een mooie oplossing!

Ik heb toch iets niet goed gedaan in de opzet van de database, want alleen een organisatie + naam bij 'Aangemeld via' koppelen aan een cliënt is niet mogelijk, maar wel wenselijk. Als ik dit probeer krijg ik de volgende foutmelding:
The Microsoft Jet-database-engine kan geen record vinden in de tabel tblORG_Organisatie waarvoor de sleutel overeenkomt me thet veld (de velden) KOP_ORG_ID

Kun je me hier nog mee helpen?

Groet,

Bert

Zal ik uiteraard even naar kijken; waarschijnlijk komt dat doordat je een verplicht veld (nog) niet invult op het moment dat je alleen de optie [Aangemeld via] gebruikt.

Hoi OctaFish,

Fijn dat je er even naar wilt kijken. Ben benieuwd waar je mee terugkomt en of er wel een oplossing voor is!

Groet,

Bert

Een simpele gelukkig.... Het formulier [frmDLNsubOrganisatie] is nu gekoppeld aan de query [qryKOP_Organisatie]. Waarschijnlijk omdat je de naam van de organisatie erbij wilde hebben. Als je het formulier koppelt aan de koppeltabel [tblKOP_KCS] is het probleem opgelost.

Hoi OctaFish,

Hartstikke bedankt :thumb: Het werkt super zo!

Tot een volgende uitdaging,

Groet,

Bert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan