o jeetje, dat is niet zo slim!

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene1980

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2004
Ok ik heb de volgende vervelende situatie.

Ik wilde de computer helemaal opnieuw installeren en had precies gedaan zoals er verteld was.

Het gaat om een sky comp, pent 3, 64 mb ram, 4 gb hd met win98.
Ik had dus eerst fia dos-prompt de logische stations verwijderd.....
Hierna wilde ik proberen er 1 te maken en toen formatteren.

Ik dacht dat alles goed was gegaan maar blijkbaar toch niet. Want toen ik eens keek bleek de primaire station niet verwijderd was. En zag ik nu opeens dat ik het VOLUME LABEL moest invullen. Maargoed ik heb echt GEEN idee wat dit is en op het moment kan ik mijn computer voor me gevoel net zo goed weggooien aangezien die wel geformatteerd is.
Ik heb nu geprobeerd een windows cd erin te doen alleen als ik de comp opnieuw opstart krijg ik de volgende melding: invalig system disk replace the disk, and then press any key
( en ik kom overigens niet in een ander menu om naar dos te kunnen gaan )

maar als ik nu dus de wat dan ook probeer te doen ik blijf in dit scherm en blijf met deze melding zitten.

wie o wie kan me hierdoor heen slepen zodat ik hem nog niet weg hoef te gooien, ik werk er mee op internet en heb m hard nodig opzich
:confused:

beetje te laat

Nee nog niet, maar helaas had ik hier wel wat aangehad maar nu niet meer aangezien ik al heb geformatteerd :(

Hallo !
Heb je met de Win 98 opstartdikette eerst een dos-partitie gemaakt en geaktiveerd ? Daarna die partitie geformatteerd ?
Gewoon even opnieuw beginnen dus.
Opstarten met de diskette erin, partitie's verwijderen, nieuwe dospartie maken en aktiveren, dan formatteren !.
Daarna opstarten van de diskette en kiezen voor: Opstarten met CD-ondersteuning.
Dan lukt het vast wel.
Zie ook de verwijzing van Admin Frisian. Op die site staat het toch duidelijk uitgelegd ?
Succes ermee,
Harry.

Lees de link nog eens op je gemak door.
Herhaal desnoods de stappen die daar aangeven worden.
Je kunt gewoon de HD opnieuw gaan indelen en vergeet niet de c-partitie te activeren, anders krijg je windows er niet op.
Daarna de schijf formateren.
Er is absoluut geen man overboord.
Het volume hoef je geen naam te geven, laat het gewoon zo als je dat niet wilt.

Je krijgt die foutmelding omdat je pc geen opstartbare schijf kan vinden.
Zet in de bios ff de firstbootdevice op cdrom en start dan de pc met de windowscd er in.
Als deze nu nog niet opstart, start dan op met diskette met cdrom-ondersteuning en geef dan het commando x:\setup waarbij x de letter is van je cdromstation.

Btw, volumelabel is gewoon een naam die je kan geven aan een harde schijf na het formatteren, maar dat hoef je niet te doen. Het maakt ook geen enkel verschil of je dit wel of niet doet.

probleem

nou dat is dus ook het probleem ik kan echt niets meer doen ook niet naar bios of iets dergelijks volgens mij. het enige wat ik kan doen of del en dan kom ik in het scherm waar je wel wat gegevens over de comp ziet, maar ik heb zegmaar nooit de keuze nu van veilige modus, dos prompt noem het maar op.

En dat scherm waar je die gegevens ziet is wat wij de bios noemen ;)
Daar kan je je opstartvolgorde wijzigen...

oeps

Geplaatst door Sarvo
En dat scherm waar je die gegevens ziet is wat wij de bios noemen ;)
Daar kan je je opstartvolgorde wijzigen...

Kijk zo af en toe voel je jezelf dan opeens erg slim worden :p

1 stap verder

Ok ik ben 1 stap verder in ieder geval, ik kan weer gewoon fdisk doen in dos .

Nu probeer ik nog steeds: delete primary dos partation, en hier heb ik dus die volume label voor nodig, alleen heb ik dus geen idee hoe ik hier achter kan komen hoe deze tot dusver heet.

kan ik dit niet door dir ? doen onder een a: of c: of iets anders??

Ah, op zo een fiets... ik was in gedachten 3 stappen verder dan jij...
Bij volumelabel moet je geloof ik een getal invoeren, het getal dat staat voor de te verwijderen partitie, dus waarschijnlijk is dat 1.
Maar waarom zou je partities gaan verwijderen?
Als je na het opstarten met de disk het commando format c: geeft, wordt je hd keurig gewist hoor, als je format c: /q doet gaat het nog snel ook....

reactie

Geplaatst door Sarvo
Ah, op zo een fiets... ik was in gedachten 3 stappen verder dan jij...
Bij volumelabel moet je geloof ik een getal invoeren, het getal dat staat voor de te verwijderen partitie, dus waarschijnlijk is dat 1.
Maar waarom zou je partities gaan verwijderen?
Als je na het opstarten met de disk het commando format c: geeft, wordt je hd keurig gewist hoor, als je format c: /q doet gaat het nog snel ook....

Ik heb dit op deze manier gedaan aangezien hier o.a. op helpmij deze volgorde werd aangehouden en werd geadviseerd dus vandaar.

Ik heb wel inmiddels geformatteerd dus de c schijf is helemaal leeg. Alleen mis ik dus doordat ik andere dingen wel heb verwijderd en daarmee zit ik nu een beetje mee in de klit.

Ik heb in de bios aangepast dat ie dus a,c, cdrom doet ( een aantal volgorde geprobeerd)
Op het moment dat ik als eerst A aangeef dan kan ik wel weer in de partities verwijderen en aanpassen ( voorzover dit mij dus lukt) maar ik kan van hieruit niet vanuit de cdrom werken ( waar dus windows opstaat)

Als ik probeer als eerste de cdrom te doen en ik geef dir aan dan zie ik wel tot mijn verbazing ( wat misschien ook wel het probleem kan zijn) dat die geen bestanden op de cd ziet staan :confused: terwijl als ik op de andere computer deze cd erin doet er toch duidelijk bestanden opstaan. Misschien dat ik de cd op een verkeerde manier heb gebrand en de bestanden tever heb uitgepakt

Laatst bewerkt:
Hoi !
Als je opstart van je diskettestation (A) met de opstartdiskette van Win98. kun je kiezen voor: "Opstarten met CD-Rom ondersteuning". (2de mogelijkheid).
Dan geeft je scherm aan war de driveletter van je CD-speler is.(bijv. D)
Daarna typ je achter de prompt: "D:\Setup" en je installatie start op (Windows 98-CD in de CD-speler uiteraard !)
Greetz,
Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan