O365 en email

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
De vereniging wil gebruik gaan maken van O365 (via office.com) en wil de email behouden.
O365 is nieuw voor mij en het aanmaken van gebruikers is verder geen probleem.
Ik heb er veel over gelezen maar lang niet alles is duidelijk voor mij en ook de vraag hoe het een en ander aan te pakken/doen om aan de wensen van de mensen te voldoen.

De volgende vragen heb ik betreffende de email:
Is het mogelijk om binnen het O365 account een ander account te koppelen in outlook? Zoals bv bij Outlook2019.
Ik zie nergens een optie daarvoor.
Ik weet dat het domeinnaam gekoppeld kan worden aan het O365 account.
Is het dan mogelijk om een email account te koppelen aan outlook van het account O365 ? Zoals ibv n Outlook 2019, maakt het voor de mensen een stuk makkelijker.
Kunnen er dan ook emailadressen aangemaakt worden met het gekoppelde domeinnaam binnen het account O365?
zoiets als secretaris@domeinnaam.com?
Ik begrijp dat een aantal records aangepast moeten worden zodat de email in het account van O365 komt op het betreffende adres. Welke voor het doorsturen is moet ik even opzoeken.
Is het mogelijk om het zodanig te doen dat de email die bij domeinnaam.com binnenkomt en vervolgens wordt doorgestuurd naar de mail in het O365 account van de gebruiker gelijktijdig gebruikt kunnen worden? ..dit omdat niet iedereen te gelijk overschakeld.
De website moet uiteraard op domeinnaam.com bereikbaar blijven.

Alvast bedankt voor een reactie...
Frans

Ik heb het een en ander bewerkstelligd.
De domeinnaam is gekoppeld...heb ook een mailbox aangemaakt met domeinnaam.com en er een gebruiker aangekoppeld. Aan de DNS records nog niets gedaan.
Is het mogelijk na migratie van email in O365 beide inboxen tegelijker tijd te gebruiken?

Ik kan er weinig chocola van maken. Maar ik doe een poging.

Er is (zonder hele technische ingrepen) geen langzame overstap. De mail komt of op het oude platform binnen, of op het nieuwe. Je kunt in Outlook natuurlijk meerdere mailboxen hebben. Dus de oude kun je gekoppeld laten. Oude mails kunnen gebruikers zelf slepen naar hun nieuwe mailbox.

Kijk voor je vereniging ook even naar de mogelijkheden voor Office365. Microsoft heeft een apart programma voor Non-profit organisaties. Scheelt een boel geld.

@RogerS
Bedankt voor je reactie.
Zijn wat gedachte gangen van mij toen ik dit topic begon.

Ik zie dat in Outlook (O365) is het niet mogelijk om een account toe te voegen zoals b.v. Outlook 2019 (add account)...wel kan de account van Outlook(O365) via "add account" in b.v. Outlook 2019 aangemaakt worden... ...en dan inderdaad slepen...zal ik even naar kijken...is makkelijker voor de mensen.

Als alle mailboxen zijn aangemaakt binnen O365:
Is het mogelijk om via een DNS record de mail die binnenkomt op de oude server te forwarden door in de bestaande TXT record toe tevoegen: include:spf.protection.outlook.com
De nieuwe mail komt dan aan op oude server en op de nieuwe server (ExchangeO365)...en dan de mensen helpen de mail over te zetten en als iedereen klaar is de mail volledig door exchange te laten doen door de benodigde records aan te maken.

Laatste is bekend en daar wordt gebruik van gemaakt...gratis zelfs met de standaard apps.

p.s. Is nieuw voor mij en ik wil geen mail kwijtraken en kan niet iedereen tegelijk helpen.

Laatst bewerkt:
Via DNS kun je geen email forwarden. Je kunt enkel aangeven waar je email moet worden afgeleverd (dit is het MX record in DNS). SPF is een maatregel tegen o.a. spam en e-mail spoofing

Stappenplan:
-Mailboxen maken in Office365
-SPF record aanpassen
-autodiscover record aanpassen in DNS zodat dit verwijst naar Office365
-Nieuwe mailboxen koppelen bij de gebruikers door toevoegen 2e account in Outlook
-MX record aanpassen zodat alle nieuwe email binnenkomt bij Office365. Nieuwe mail is dan zichtbaar in het nieuwe account. Historische emails zijn nog zichtbaar in het oude account
-Indien gewenst oude emails (en contacten, agenda, etc.) verplaatsen naar Office365 middels slepen in Outlook.

Bedankt ...zit inderdaad niets anders op.

...begrijp ik het goed? Zodra de spf record (TXT) en de autodiscover (CNAME) record aangepast zijn dat de email in die tusssentijd nog aankomt bij de "oude" server totdat de MX record is aangepast.

Wat is geschikte literatuur/artikel om hier (DNS) meer over te lezen want zo te lezen ben jij (@RogerS) goed op de hoogte?

autodiscover kun je gewoon al aanpassen. Heeft enkel invloed op het instellen van nieuwe clients, die denken vanaf dat moment dat de email bij Office365 staat.

Het bestaande SPF record moet je uitbreiden met de instellingen die microsoft aangeeft. Dus niet vervangen. Op die manier worden zowel je oude als nieuwe email server als veilige verzenders gezien van je email. Als alles over is gezet kun je de oude servers uit het SPF record verwijderen.

Dankje. Komt misschien ook omdat ik er mijn beroep van heb gemaakt.
Helaas is er weinig echt goed materiaal te vinden over hoe zaken zoals DNS werken.

...toch nog even een vraagje @RogerS.
De gegevens in het SPF record zijn voor het versturen van de email...
Als ik deze "oude" servers weghaal kunnen de mensen dan nog bij hun oude mail komen? via b.v. webmail?

Klopt. SPF is puur voor anti-spam. Als je geen e-mail meer verstuurd via de oude omgeving, dan hoeft dit ook niet meer in de SPF te staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan