OCZ RAM instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB'tje

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo allemaal,

weekje geleden heb ik een nieuwe PC gekocht en zelf in elkaar gezet
Deze PC!

Nu heb ik geprobeerd windows 7 64 bit te installeren, echter gaf dit met de CD rom speler veel problemen. Elke keer als alles geladen was, kreeg ik een Blue Screen Of Death (BSOD). Na het verwijderen van 1 van de geheugenmodules, is het me gelukt de installatie te voltooien. Ook ben ik in staat geweest een keer windows helemaal op te starten. Na het toevoegen van de 2e geheugenmodule kreeg ik weer problemen...

Omdat ik dacht dat het aan de 64 bit versie lag, heb ik de 32 bit versie (per ongeluk) geinstalleerd. hierbij ging het installeren (met 4 GB in de slots) zonder problemen. Ook het opstarten is me enkele malen gelukt zonder problemen.

Gezien ik geen fouten kon vinden, heb ik een andere 64 bit versie geinstalleerd die tijdens de installatie geen problemen gaf (via USB gedaan, cd = traag). Daarna opnieuw opgestart en weer de BSOD...

Ik heb memtest86 gedraait (20 minuten!) en alle tests één keer uitgevoerd. Daarbij is er GEEN error opgetreden.

Gezien ik nog steeds niet win 7 kan opstarten, heb ik memtest nogmaals laten draaien:
In 17 seconde zit ik al op 23040 fouten (dat kan NIET goed zijn!)

Nog wat feitjes:
Memtest zegt dat het RAM op 532 MHz draait (zou 1333 MHz moeten zijn!)
Bios zegt dat memory 1.536 volt krijgt, op de site staat dat het 1.65 volt moet krijgen!

in de bios staat ingesteld:
Code:
Naam:  [B]ingesteld[/B]   [Mogelijke opties]
[I]Niet in te stellen:  Waarde    ingestelds (maar niet te wijzigen)[/I]

System memory Multiplier (SPD):   [B]Auto[/B]  [auto, 6.0, 8.0, 10.0, 12.0]
[I]Memory Frequenty(Mhz)  1066:      1066[/I]
Performance Enhance:  [B]Turbo[/B] [Standard, Turbo, Extreme]
DRAM Timing Selectable (SPD): [B]Auto[/B] [Auto, Quick, Expert]
[I]Profile DDR Voltage:   1.5V[/I]
[I]Profile QPI Voltage:      1.1 V[/I]
[I]X Channel Interleaving:     6      Auto[/I]
[I]Rank Interleaving         4      Auto[/I]

Bij "Channel A Timing Settings" staat  "Round Trip Latency = 53"
terwijl dit bij B  "55" is, voor de rest is het hetzelfde (en niet in te stellen)

Wie o wie kan mij helpen?

M.v.g.
Jeffrey

p.s. Modules zitten in 1e en 3e slot, zoals het boekje zegt dat het hoort...

Eerst even dit:

Volgens mij loopt de Intel Core i7 i7-860 zonder Turbo boost op 1066Mhz.

Je geheugen loopt dan inderdaad op 533Mhz, immers, het is DDR geheugen, Double Data Rate, dus 2 x 522Mhz = 1066Mhz, dat klopt precies!

oke, dat verklaart iig de getallen :)

Heb nu de 2e module eruit gehaald: Memtest draait (bij test 5 nu) en nog geen errors... :|
Ram draait nog steeds op 532 MHz (CPU op 2.798 MHz)

Jeffrey

oke, dat verklaart iig de getallen :)

Heb nu de 2e module eruit gehaald: Memtest draait (bij test 5 nu) en nog geen errors... :|
Ram draait nog steeds op 532 MHz (CPU op 2.798 MHz)

Jeffrey

Even afwachten dan.........

"*****Pass Complete, no errors, press ESC to exit****"

dat ziet er goed uit (en zoals het hoort)....

Nu maar met alleen de andere module proberen ?

Jeffrey

Dat zou ik doen ja.

Het is trouwens een bekend probleem dat de installatie van Win 7 wel eens moeilijk kan doen, wanneer er meer dan 1 geheugen module is geplaatst.

Na een foutloze installatie zou het bijplaatsen van de andere module(s) geen probleem meer mogen geven.

andere module erin gedaan, en heeft de test 2 maal sucesvol doorlopen.....

Ik zal ze er nog eens beiden instoppen...

Jeffrey

big, big errors :| (10 sec -> 10752 errors -> Treden alleen op als hij bezig is met Testing 2048M - 4096M, dus NIET bij 176K tot 2048M)

Modules zitten in slot 1 en 3 (Sloten van links naar rechts: 2, 1, 4 3) Mobo boekje zegt dat dit de juiste slots zijn....

What to do ?

Jeffrey

Module omruilen, zit niets anders op en verklaart alles

Module omruilen, zit niets anders op en verklaart alles

omruilen als in module 1 en 3 switchen? of naar de winkel (azerty)
want voorheen had ik 1 en 3 andersom zitten, (dus toen ik de eerste test deed vandaag... en dat gaf ook errors)
Kan het niet op de een of andere manier liggen aan BIOS instellingen ? (ook al staan ze allemaal op standaard ingesteld)

JB

omruilen als in module 1 en 3 switchen? of naar de winkel (azerty)
want voorheen had ik 1 en 3 andersom zitten, (dus toen ik de eerste test deed vandaag... en dat gaf ook errors)

JB

In de winkel.....................

Omdat ik toch niet zoveel zin om gelijk de rams terug te sturen naar Azerty, waar wellicht geconstanteerd word dat ze gewoon werken, heb ik het mobo boekje er nog eens bijgenomen en las ik dat een enkele module ook in slot 3 geplaatst kon worden....

nog een test met één RAM module in slot 3, en ja hoor.... alleen maar errors.
Daarna een test met hetzelfde RAM module in slot 1, en de test succesvol doorlopen...
Naar mijn mening is geheugenslot 3 kappot, zou dat een logisch resultaat zijn uit de tests?

M.v.g.
Jeffrey

Laatst bewerkt:
PC opgestuurd naar Azerty -> "geen problemen" -> PC weer thuis, en 40,- armer :| -> ERRORS.....

Ingesteld door Azerty:
Channel A Timing Setting
- CAS LAtency Time: 7
- tRCD: 7
- tRP: 7
- tRAS: 24
- tRC: Auto
- tRRD: Auto
- tWTR: Auto
- tWR: Auto
- tWTP: Auto
- tWL: Auto
- tRFC: 94
- tRTP: Auto
- tFAW: Auto
- Command Rate (CMD): 2
- B2B CAS Delay: Auto
- Round Trip Latency: Auto

Het geheugen: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=234345
Opmerkelijk is gelijk al dat " - tRAS: 24" terwijl het geheugen 20 is... :|
Azerty heeft getest met een i5 processor, terwijl ik een i7-860 heb...

WAT moet ik anders instellen om het te laten werken :(
Alvast heel erg bedankt voor de reacties...

Gegroet,
Jeffrey

Hoi !

In je eerste post zie ik dat je DDR-voltage op 1,5 V staat !

Daarmee krijg je OCZ DDR3 geheugen nooit een de praat !

Begin minstens met 1,65 V en ik weet bijna zeker dat je problemen dan opgelost zijn !

Greetz,

Harry.

Hallo voltage staat nu op 1.640 V
Nog steeds problemen....

gegroet,
Jeffrey

Bios geeft:
Memory drait op 1332.80MHz (is dus goed...?)
DRAM Voltage: 1.648 V

Laatst bewerkt:
Hoi !

Zet rustig op 1,68 V, verdere settings oke !

Als Azerty verder geen problemen heeft aangetroffen is dit nog de enige mogelijkheid.

Greetz,

Harry.

aantal errors is met 40K afgenomen, echter nog steeds 17k errors na 17 sec testen....

Hoi !

Tja, je hebt je opgeworpen als PC-bouwer, dus dat moet je nu maar waarmaken !

Gewoon 'n beetje spelen met de geheugen-instellingen, en dan gaat het je vast wel lukken !
Bij draait DDR3 Geil op bijna 1,74 V pas lekker !

Voor alle eerste-keer-PC-bouwers: begin gewoon met Kingston Value Ram, werkt altijd met alle settings op automatisch !

Succes,

Harry.

Hoi !

Tja, je hebt je opgeworpen als PC-bouwer, dus dat moet je nu maar waarmaken !

Gewoon 'n beetje spelen met de geheugen-instellingen, en dan gaat het je vast wel lukken !
Bij draait DDR3 Geil op bijna 1,74 V pas lekker !

Voor alle eerste-keer-PC-bouwers: begin gewoon met Kingston Value Ram, werkt altijd met alle settings op automatisch !

Succes,

Harry.
t is momenteel de 3e pc :) de andere 2 hadden inderdaad kingston, en nooit problemen mee gehad.... OCZ helaas wel dus maar waar het door komt ??? Azerty claimt dat alles werkte bij hen : |
De test die ik doe is btw memtest86+ via USB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan