OCZ Vertex ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

murtie

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2009
Berichten
222
hallo,
ik heb niet zo veel ervaring over de OCZ vertex harde schijf.
ik wou weten wat deze hdd inhoud en hoe het wordt aangesloten .
vertex_9.jpg
Ik las dat het een snelle leessnelheid heeft.
maar ik weet niet of deze intern wordt aangesloten of extern.

Ik gebruik nu Seagate 1,5tb 32mb cache st31500341as (C; schijf)
en WD10EARS 1tb als extern opslag. (I; schijf)
 
bron wikipedia:

Een solid state drive (SSD, of RAM-disk) is een medium om digitaal gegevens op te bewaren met behulp van niet-vluchtig geheugen zoals flash of vluchtig geheugen als bijvoorbeeld SDRAM. Deze SSD's worden voornamelijk gebruikt in computertoepassingen waar traditioneel een harde schijf gebruikt werd. Typisch aan solid state drives is dat er geen bewegende onderdelen gebruikt worden zoals ronddraaiende platters die wel in harde schijven te vinden zijn. Dankzij het ontbreken van bewegende onderdelen is de toegangstijd tot een willekeurig gegeven verwaarloosbaar klein en zullen er (weinig tot) geen mechanische fouten meer optreden.

SnelheidSSD’s zijn gekend om hun snelle toegangs- en zoektijd. Tegenwoordig hebben SSD’s een toegangstijd van amper 0,1 milliseconde. Gegevens kunnen - maakt niet uit waar ze zijn opgeslagen - altijd even snel gezocht worden. Dit komt doordat de SSD niet meer afhankelijk is van een roterende schijf zoals bij een harde schijf. Deze moest zich namelijk eerst nog bewegen naar de goede positie om een bestand te kunnen lezen. Hierdoor is de toegangstijd veel beter dan bij een harde schijf. Ook het wegschrijven van gegevens gaat veel sneller bij een SSD ten opzichte van een harde schijf. Doordat er meerdere flashgeheugenkaarten in een SSD zitten, kunnen deze elk apart data wegschrijven.

Een SSD kan worden aangesloten via een SATA-aansluiting op een moederbord. Er zijn ook al SSD's die via PCI en PCI Express worden aangesloten op het moederbord. Deze kunnen nog hogere snelheden halen, maar zijn vaak ook duurder dan de via SATA aangesloten exemplaren. Ze zijn dan ook voornamelijk bedoeld voor bedrijven in plaats van consumenten.

Vanwege de hoge snelheden worden SSD's vaak als opstartschijf gebruikt, hierbij zet men het besturingssysteem op de SSD. Het voordeel hiervan is dat je besturingssysteem veel sneller opstart. Ook zware programma's die veel data nodig hebben om goed te werken, worden vaak op SSD's gezet. Een pc kan veel winst halen uit een SSD omdat een harde schijf meestal een bottleneck vormt voor een computer met recentere hardware. Dit komt doordat de standaard van harde schijven al jarenlang 7.200 RPM is. Er bestaan ook schijven van 10.000 RPM, maar ook deze zijn trager dan SSD's. Het is moeilijk om harde schijven nog sneller te maken aangezien bij nog hogere snelheden de interne schijf te warm kan worden en zou kunnen smelten
 
Hi,
Om te beginnen het is geen hdd (harddiskdrive) maar een ssd (solid state disk) oftewel flashgeheugen!
De nieuwste generatie SSD's zijn heel snel v.w.b.de toegangstijd, en ook vaak aanzienlijk sneller dan "gewone" harde schijven als er grote bestanden verplaatst moeten worden.
Daarom loont het de moeite om voor de C: schijf - waar meestal het OS (Windows, Linux, OSX) op staat, een SSD te nemen en voor de opslag een grote HDD.
Het is nu nog wel zo dat de gewone harddisk per GB aanzienlijk goedkoper is dan de SSD. Je zult van SSD's dan ook meestal 30-40GB, 60-80GB en 120GB vinden die een beetje betaalbaar zijn. Er zijn wel grotere en snellere oplossingen maar die kosten gewoon erg veel geld...
 
ja bedankt voor de uitleg maar de meeste snap ik niet wat er opstaat. SORRY .
Stel : ik wil er eentje gaan halen de OCZ harde schijf.
Ik weet wel dat het op de moederbord wordt aangesloten maar is er ook een plek dat het in systeemkast wordt vastgeschroeft.?
en hoe wordt het gebruikt als ik de Seagate st31500341 al gebruik als intern?
Moet de huidige harde schijf (seagate) dan weggehaald worden en dan de OCZ aansluiten?
 
Een HDD is eigenlijk een draaiende schijf, SSD draait op flashgeheugen, daardoor is hij sneller en zuiniger.

Je kan de seagate hardeschijf er in houden als je meerdere sata poorten op je moederbord heb (meestal heb je er minstens 3). Volgens mij word er een speciale bracket mee geleverd, en daarmee monteer je hem in je behuizing.
 
Hoi !

Als je voor de OCZ Vertex2 gaat: er zit 'n bracket bij om de 2,5"SSD in een normaal 3,5" rack te monteren.

De OCZ SSD monteer je net zo als 'n normale Sata-schijf.

Op de OCZ zet je alleen je besturingssysteem + programma's; in principe Win 7, dat de TRIM-capaciteit heeft.

In het bios stel je de HDD's in als AHCI voordat je de SSD gaat installeren.

Evt. moet je de firmware nog updaten.

Kijk ook even op de OCZ-site: http://www.ocztechnology.com/produc...ate-drives/ocz-vertex-2-sata-ii-2-5--ssd.html

Greetz,

Harry.
 
Ik heb 6 sata aansluitingen .
maar ik vind het wel zonde voor mn seagate hdd want daar zit mn besturingssysteem op geinstalleerd.
en de WD10EARS gebruik ik als extern. (is ook op sata aangesloten)
Eigenlijk vind ik het zonde voor mn geld als ik de OCZ haal. alleen omdat t sneller is .
Ik vind het zo wel goed staan .
 
Hoi !

@Lord4163: Uiteraard, maar ik zie @TS nog geen 512 Mb SSD kopen.....
Greetz,

Harry.
 
Ik heb 6 sata aansluitingen .
maar ik vind het wel zonde voor mn seagate hdd want daar zit mn besturingssysteem op geinstalleerd.
en de WD10EARS gebruik ik als extern. (is ook op sata aangesloten)
Eigenlijk vind ik het zonde voor mn geld als ik de OCZ haal. alleen omdat t sneller is .
Ik vind het zo wel goed staan .

Waarom vraag je dan überhaupt om ssd schijven... Trouwens je kan je HDD konen op je SSD met HDClone ( als het goed is) http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
 
Hoi !

De bestaande HDD klonen is niet zonder ,meer aan te raden omdat het OS daarop in de meeste gevallen in de z.g. IDE-mode (bios-instelling) is uitgevoerd.

In de IDE-mode is de SSD niet van nieuwe firmware te voorzien, en draait bovendien niet op volle capaciteit.

Evt. later omzetten naar de AHCI-mode is wel mogelijk, maar verre van eenvoudig.

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan