oefenen met overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

emertoerik

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2011
ik ben bezig met de koeling van mijn pc te upgraden (air, nog even geen water). en ik was ook wat aan het rondlezen. ik wil mischien voorzichtig leren overklokken. alleen kom ik er met zelf zoeken niet uit. de handleiding van mijn moederbord komt met dingen als, jumpersettings, dram freqenties die omhoog geforceerd worden enz. is het ook mogenlijk (en zinvol) om een proccesor zo over te klokken dat de stockcooler niet vervangen moet worden?

ik heb de volgende onderdelen:

asrock g41m-s3 met intel core 2 duo 7200 (nieuwe intel stock cooler), 8 gb ddr3.

recom 600 watt voeding.

de processor zit op 2,53, hoeveel verandert er als dit 3,00 word? (prestaties en qua tempratuur, levensduur, betrouwbaarheid enz.)

mijn gpu moet er in elk geval niet onder lijden.

ik weet (nog) niks van overklokken dus graag duidelijke uitleg.

bedankt

ik was nog maar een keer de handleiding aan het lezen toen ik asrock oc tuner tegen kwam. daarmee schijn je veilig zonder iets op het mb te veranderen de cpu en gpu kon upgraden. ook zou de tempratuur niet meer dan 5 graden oplopen.

kan iemand dit bevestigen, en zoja het programma beter uitleggen?

bedankt

Ik heb het totaal niet op die overclock programma's. Ik heb het ook geprobeerd op mijn Asus P5K met E6850 CPU, maar zelfs van 3 Ghz naar 3.3 was de pc niet stabiel. Ik zou je aanraden om je eerst eens goed in te lezen in overclocken. Wat is FSB? Waar hangt de CPU kloksnelheid vanaf? Wat heeft je RAM-frequency met de CPU snelheid te maken? etc etc. Zoek ook eens naar overclock guides, daar wordt stap voor stap uitgelegd hoe je moet overclocken. Het is echt niet moeilijk, mits je een beetje weet wat je doet.

Als je je E7200 naar 3 GHz gooit, ga je meteen naar een 20% overclock. Vermoed dat dit ongeveer de max van je stock fan is. Temperatuur zal met je stock fan tussen de 60 en 70 graden zitten vermoed ik. Ik zou je aanraden niet boven de 65 graden te komen. (gestresst!). Wil je verder gaan, zou ik een goede koeler aanschaffen. Google is your best friend als het gaat om goede koelers te vinden.

Ik heb zelf de Scythe Mugen 3 Rev. B. M'n E6850 draait stabiel op 3.85 GHz, temperatuur onder full-load komt niet hoger dan 60 graden.

Nogmaals: Doe geen dingen waarvan je niet weet wat het doet. En google is your best friend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan