• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oefening op ALS & Voowaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoveStory

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Hallo ,

In het volgend bestandje zien jullie een oefening waar ik echt met sukkel.
Het totaal moet gevonden worden per leverancier. Hiermee moet je rekening houden met de kortingen per leverancier.
Dus vanaf zoveel aankopen krijg je zoveel korting..
Ik heb een lange ALS functie geprobeerd, maar die is naar verwachting mislukt.
Vervolgens moet je de goedkoopste leverancier in het groen laten kleuren via voorwaardelijke opmaak (zie sheet)

Probeer het zo goed mogelijk uit te leggen , want ik ben erg slecht in excel:(

Alvast bedankt voor de hulp !!

Bekijk bijlage Proefexamen 1 - opgave.xlsx

Laatst bewerkt:
ik weet niet of ik hier op mag reageren, maar dit lijkt een bestand/opdracht voor school.
hier zijn volgens mij restricties aan.
laat even weten of dit een privé vraag is voor we hierop gaan antwoorden.

Het is het proefexamen van in Juni. Het is dus geen opdracht . Enkel een soort test naar het examen toe.
Bedankt;)

oke, zal proberen met tekst uit te leggen wat je zou kunnen doen zodat dit een mooie oefening is.

het gaat op de ALS functie, denk dan ook aan de EN/OF functie
bij voorbeeld als x is < dan b is 0 of x is tussen dan b is 3% of x > dan b is 15%
dit kun je ook ongeveer gebruiken om de goedkoopste er uit te halen.
dit is heel summier maar ga er maar eens mee stoeien, succes
Perry

Kijk ik heb dit nu(helft):
=ALS(EN(B57:B61>=$D$66;B57:B61<$D$67;C57:C61*0,03;
Maar nu moet ik er nog een als functie in nesten ? die van 6 procent...

De formule INDEX icm VERGELIJKEN met als laatste parameter een 1 werkt ook prima.

=(1-INDEX(C$65:C$68;VERGELIJKEN(B57;D$65: D$68;1)))*$B57*$C57

Laatst bewerkt:
Volgens de leerkracht is dit laatste de goede manier !:)
Thx ! Kan er mij wel even iemand uitleggen waarom popipipo die parameter (criterium) 1 heeft?
Ik snap niet wat dit doet. Je hebt keuze uit 1 , 0 of -1 ??

THHXX !!:)

LoveStory,
Code:
criteriumtype_getal
Gedrag
1 of weggelaten
VERGELIJKEN zoekt naar de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde. De waarden in het argument zoeken-matrix moeten in oplopende volgorde zijn gesorteerd, bijvoorbeeld ...-2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Z; ONWAAR; WAAR

0 VERGELIJKEN zoekt naar de eerste waarde die exact gelijk is aan zoekwaarde. De waarden in het argument zoeken-matrix mogen in willekeurige volgorde zijn gesorteerd.

-1 VERGELIJKEN zoekt naar de kleinste waarde die groter is dan of gelijk is aan zoekwaarde. De waarden in het argument zoeken-matrix moeten in aflopende volgorde zijn gesorteerd, bijvoorbeeld WAAR, ONWAAR, Z-A, ...2, 1, 0, -1, -2, ..., enzovoorts.

Heb contact gehad met leerkracht en hij zei dat ik het veel te ver zoek.
Het moet met de functie 'zoeken' gebeuren. Dus zoeken, verticaal , horizontaal zoeken.
Ik probeer dit al de ganse dag , maar steeds krijg ik foutmeldingen zoals VERW,WAARDE,...
Eeuwige dank aan diegene die me dit even kan uitleggen !
Ik word er hopeloos van !
ps: het gaat nog steeds over oefening in bijlage , zie eerste post .

LoveStory,
Post eens wat je tot nu toe bereikt hebt.
Dan probeer ik het even uit te leggen waar het fout loopt.

Lovestory,
ofwel heb je weinig tijd ofwel ontbreekt de interesse.
ik kan natuurlijk ook een oplossing posten, maar ik denk dat je dan ook weinig zal bijleren.
Hierbij een afbeelding van de oplossing die ik gemaakt heb met je oefening.

Bijlagen

• vb examen.jpg
    vb examen.jpg
    109,2 KB · Weergaven: 71
Hallo ,

Ik moet eerlijk bekennen. Ik werk voltijds en volg via afstandsonderwijs het traject, waardoor ik echt niet veel tijd heb.
Excel was mij enige buis en ik moet zeggen dat ik er gewoon niet veel van begrijp. Ik heb eergisteren alles geprobeerd.
Vert zoeken, horizontaal , Zoeken , vergelijken... Steeds kreeg ik foutmeldingen . Ik doe echt mijn best, maar ik snap het gewoon niet.
Ik zou echt al dolblij zijn moest je me even kunnen uitleggen welke functie je gebruikt( zoeken volgens leerkracht??) voor het vinden van de totalen van de leveranciers.

Op 26 aug (#7) heb ik je een antwoord gegeven
Op 31 aug (#8) zeg je:
Volgens de leerkracht is dit laatste de goede manier !

Dus wat is het probleem nog??

Lovestory,
Hierbij de oplossing
Voor de laatste vraag staan 2 oplossingen/
Eerste is met zoeken en tweede met vertikaal zoeken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Plongske,

Bedankt voor de hulp, maar het vinden van het totaal (waar jij de ALS gebruikt) moet gebeuren met een 'zoekenfunctie'. En dat is net het gene waar ik mijn tanden op stuk bijt.
Hopelijk kan je me nog 1x helpen.. (y)

Groetjes !

Als formule

Ik weet niet of ik hier goed zit maar dit is mijn vraag:

Als in een cel een getal komt te staan (bv: 3 of 1 of 0) dan moet dat bij ieder getal een andere uitkomst geven.
Ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt niet.
Dit is mijn formule: =ALS(D15="3";45);ALS(D15="1";15);ALS(D15="0";0;0) en hij geeft dan #WAARDE!
aan. Waarom werkt dit niet?

Groet Rens.

@ rensdeijkers,
Je zit hier wel verkeerd, hier breek je in op een vraagstelling, terwijl jij een nieuwe vraag hebt.
maak gewoon een nieuwe vraag aan.
en graag een vb bestand want het is niet duidelijk wat je precies bedoeld.

Laatst bewerkt:
@ lovestory,
Toch denk ik dat dit de juiste oplossing is. Gezien je een waarschuwing moet geven als het aantal te betellen stukken niet boven de 200 mag komen en die 200 staat nergens bij de gegevens, moet je al met een als functie beginnen om te controleren dat er niet meer dan 200 stuks besteld worden. ik zoek straks nog even verder als ik nog meer formules kan aanpassen met de zoek functie maar heb eerst nog een vergadering.

Lovestory,
Volgens mij is mijn oplossing de juiste voor deze oefening.
Bij zoeken heb je een zoekvector en een resultaatsvector, maar daar dient de juiste zoekwaarde ingevuld te worden.
Als er met zoeken gezocht wordt in een matrix. Als ZOEKEN de zoekwaarde niet kan vinden, resulteert de functie in de grootste waarde in de matrix die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde.
bij verticaal zoeken is het zo dat bij benaderen waar:Als benaderen WAAR is of wordt weggelaten, wordt er een exact of een niet-exact overeenkomende waarde gevonden. Wanneer er geen exacte overeenkomst wordt gevonden, wordt de volgende hoogste waarde die kleiner is dan zoekwaarde als resultaat gegeven.
Bij onwaar wordt gezocht naar de exacte waarde.
Ikzelf zie geen mogelijkheden meer om nog een formule om te zetten in een zoek formule.Misschien zie ik iets over het hoofd.
Misschien kan je mij oplossing eens bespreken met de leerkracht.
Ik ben toch benieuwd naar de oplossing van deze vraag.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan