Ik heb nog wel wat leuke opdrachten in m'n boek. Ik doe letterlijk een paar opdrachten overtypen.
Oefening 2.5 Bal
Op het scherm moet een groene lijn komen op vaste afstand van 30 pixels van de linkerkant, de onderkant en de rechterkant van het scherm. Op die lijn rust in het midden een bal. De grootte van de bal is variabel. Aan de bovenkant van het scherm kan de gebruiker van het programma de grootte van de bal in pixels intoetsen. Na een klik op een knop Teken wordt de bal opnieuw getekend in de aangegeven grootte. De bal is getekend met drie tekenopdrachten:
* een oranje cirkel van de aangegeven grootte;
* een zwarte omtrek van dezelfde grootte als de oranje cirkel
* een zwarte ovaal met de hoogte van de oranje cirkel en een breedte die de helft bedraagt van die van de oranje cirkel.
Oefening 2.6 Btw-berekening
Als een jas inclusief btw 200 euro kost en de btw is 20 procent, wat is dan de prijs zonder btw? Niet 160 euro, want de btw wordt berekend van de nettoprijs. Een broek die netto 160 euro kost, kost met 20 procent btw 192 euro. Om vanuit de brutoprijs de nettoprijs te berekenen neemt u 100 procent van alles samen, dus 100 procent van 120 procent De berekening 100 / 120 * 100 euro komt uit op 166.67 euro.
Maak een programma met de naam Btw dat een invourvak heeft voor de brutoprijs, een invoervak voor het btw-percentage, een knop die de berekening uitvoert en een uitvoergebied dat de nettoprijs meldt en het bedrag van de btw.
k'hoop dat je er wat mee kunt. zeg't als ik er meer moet posten.
SF