OEM, or not to OEM...

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiederikvH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Ik heb me een Athlon 64bit systeem in elkaar gestoken. WinXP sp2 schijnt daar compatibel mee te zijn. Dus wil ik die wel bestellen. Maar er blijkt een prijsverschil te bestaan tussen de gewone (dure) versies en de OEM versies. Moest ik mij een OEM aanschaffen, zal die dan installeerbaar zijn?

mvg,
Diederik

Jij zal als het goed is geen OEM kunnen aanschaffen, die mogen alleen worden verkocht (door handelaren) in combinatie met een nieuwe (complete) pc.

Aha,

Dat zal dan gewoon in het lijstje staan indien je een volledige pc in die winkel ineen laat steken.

Bedankt voor de reactie!

Misschien is er een legale escape mogelijk :
als je alle onderdelen van de (door jouzelf ?) gebouwde pc in dezelfde winkel hebt gekocht (of bijna alle onderdelen), dan kan dat ook gezien worden als een "complete pc" en kun je vervolgens in die winkel mogelijk alsnog een OEM versie aanschaffen. Even vragen kan geen kwaad..........

Was ik ook van plan ;)
Als je met een mailtje en een beetje geluk dat kan doen... waarom niet hé?

Inderdaad, Microsoft verstaat onder een 'complete pc' minimaal een systeemkast met daarin de volgende OS geschikte onderdelen: moederbord, geheugen, harddisk en grafische kaart. Dus dat is misschien nog een mogelijkheid.

Overigens mag je als particulier wel een OEM versie doorverkopen, alleen de kans bestaat dat dit niet goed gaat werken op een andere pc omdat de OEM leverancier gemachtigd is om het OS dusdanig aan te passen dat het alleen werkt op de originele hardware.

[offtopic] Wat dan weer tot gevolg heeft dat "Pasja" dus een "bloedhekel" heeft aan pc's als HP, Packard en Bell, Dell enz. enz. , los van het feit dat het misschien prima pc's zijn.

Ik heb een nieuw moederbord, processor, HD, (DVD-writer,) geheugen en voeding. Wat tussen haakjes staat heb ik elders gekocht. Wat niet vermeld is heb ik reeds. Is dit voldoende voor een OEM?

In mijn ogen wel, maar vindt de leverancier dat ook? Volgens de richtlijnen van Microsoft zou de systeemkast missen, maar ach, Microsoft heeft het niet over een voeding en die heb jij weer wel :D

Het is idd. een kwestie van "hoe goed ken je de winkelier waar je de spullen hebt gekocht". De OEM zou in jouw geval wellicht niet illegaal zijn denk ik, maar toch ook weer niet voor de volle 100% rechtmatig.

Dit soort situaties bewijst mogelijk maar weer eens dat een lokale pcboer hier duidelijk zijn meerwaarde kan hebben t.o.v. een redelijk anonieme "reus" in pc-land. Bij laatstgenoemde hoef je de vraag niet te stellen, die moeten het vaak hebben van "toonbank pc-dozen schuiven" en niet van een beetje service aan de klant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan