oem Vista op nieuwe notebook met hdd maar wil een ssd er in

Status
Niet open voor verdere reacties.

AutoKennerNL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 sep 2009
hallo beste pc helpers,

ik heb een vraag over het installeren van mijn Windows Vista. Het is zo dat ik net een nieuwe Sony Vaio heb gekocht waar een voorgeinstalleerde OEM versie van Vista op zit. Ik heb de computer echter nog nooit opgestart, laat staan Windows geactiveerd, want ik wil namelijk gelijk de hdd vervangen door een lekkere snelle ssd schijf. Echter, ik zit met het probleem dat er geen Windows Vista op dvd bij zit geleverd om deze te kunnen installeren op de ssd (de hdd haal ik dus uit de computer en ik wil deze vervangen door een ssd). De licentie heb ik wel, die zit gewoon onderop de computer. Kan ik nu gewoon naar Sony toebellen en vragen of zij een Vista dvd voor een kleine vergoeding naar mij toesturen of moet ik daarvoor bij Microsoft zijn? Of kan het helemaal niet en moet ik gewoon een compleet nieuwe Windows Vista in de winkel gaan halen?? Er zit btw wel recovery software op de computer als ik de handleiding mag geloven maar daarmee kan ik toch geen kopie maken van Vista?

Alvast bedankt voor de reacties!! :thumb:

Een paar dingen:
even bellen met Sony kan idd. geen kwaad. Dan kun je vaststellen of er een recovery aanwezig is die je machie herstelt als je bij de opstart op een bepaalde F toets drukt, dan wel dat bij de eerste keer aanzetten een kopie van het OS mag / moet worden gemaakt om Windows om DVD te krijgen.

De andere optie, Sony vragen om tegen een geringe vergoeding, etc. etc. zal niet nodig zijn. Enige wat je hoeft te doen is een kennis / vriend / familielid op te zoeken die exact dezelfde versie van Windows heeft (een OEM DVD) van welke DVD je een kopie maakt waarna je beschikt over een echte en volledige Windows DVD.
De pest is dat het truukje bij sommige merken niet werkt omdat er in het bios is gerommeld (door de systeembouwer) zo las ik recentelijk een topic hier op de Helpmij van (ik meen een HP) een pc die zich niet liet herinstalleren met een willekeurige Windows DVD omdat bij het booten er constant om de 'eigen' HP windows DVD werd gevraagd. In het bios was niet te vinden hoe dit te omzeilen viel.
Ik ben echter bij Sony dit soort rampverhalen nog niet tegengekomen.

ok, dus ik kan ook met mijn originele Vista dvd (in mijn geval Ultimate 64) van mijn desktop pc Home Premium 64 installeren op de notebook door het invoeren van de key die op mijn notebook staat (de key betreft nl. een Home Premium versie)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan