oem vs fpp

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Zijn er nog nadelen aan een oemversie dan dat je hem maar op 1 pc kan installeren? (het is 3 keer goedkoper, zo'n oemversie dus voor die prijs 3 keer op pc ipv oneindig is te doen)

Hoe pak je het aan om zo'n oemversie aan te schaffen en te installeren en wat komt er bij kijken?

Ik heb zelf al wat opgezocht maar zit toch nog met enkele vragen:

A. Kan ik een oemversie herinstalleren op de klassieke manier (format C:)?
B. In welke gevallen vervalt de licentie van de oemversie precies?
C. Als je vista hebt geinstalleerd zonder de code te hebben ingevoerd (bijvoorbeeld om eerst te testen voor aan te schaffen) of met een verkeerde code kan je de oemversie dan installeren door gewoon de code te veranderen via systeemeigenschappen, code wijzigen of is een volledige herinstallatie noodzakelijk?
D. wat houdt OEM Preinstallation Kit precies in, hoe werkt het? (en heeft het een apart prijskaartje?)
E. van zodra je zelf een pc in elkaar hebt gestoken ben je in principe 'systembuilder' en heb je recht op zo'n OEM-versie, dit houdt in dat je de oem-versie mag installeren als je zelf de support geeft die niet door microsoft wordt gegeven. klopt deze stelling? of zie ik iets over het hoofd?
F. stel men wilt een dualboot, is het toegestaan/mogelijk om dezelfde oemversie van windows te installeren? Of moeten er twee verschillende oemversies aan te pas komen, en als dat zo is, moeten er dan 2 CoA-stickers op komen?
G. is er veel verschil tussen de oemversie van xp en de oemversie van vista?
H. stel ik wil een fpp-versie van windows op een andere pc installeren, kan dat zomaar? vertrouwt microsoft mij dan of moet ik aantonen dat de andere pc die windows niet meer draait? zoja, hoe? en kan ik dat eeuwig blijven doen? Zou ik bijvoorbeeld met een fppversie van xp binnen vijf jaar nog van pc kunnen wisselen, ookal is xp volledig uit?
I. de support die microsoft geeft en die je niet krijgt bij een oemversie, 'welke support is dat?' wat houdt die precies in?
J. blijven de verschillende versies van vista en xp onbeperkt te activeren? Of zal dit bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn voor xp binnen pakweg 5 jaar?

--------------------------------------------------------------------------------

Zijn er nog nadelen aan een oemversie dan dat je hem maar op 1 pc kan installeren? (het is 3 keer goedkoper, zo'n oemversie dus voor die prijs 3 keer op pc ipv oneindig is te doen)

Hoe pak je het aan om zo'n oemversie aan te schaffen en te installeren en wat komt er bij kijken? Bij de lokale pc boer iets van hardware kopen (bijv. geheugen of een DVD brander) en dan duimen dat hij je een OEM erbij wil verkopen -zie ook linkje verderop-

Ik heb zelf al wat opgezocht maar zit toch nog met enkele vragen:

A. Kan ik een oemversie herinstalleren op de klassieke manier (format C?) Ja
B. In welke gevallen vervalt de licentie van de oemversie precies? Bij installatie op meer dan 1 pc / lees de voorwaarden van Microsoft net vóór een willekeurige installatie van whatever welke versie van Windows start)
C. Als je vista hebt geinstalleerd zonder de code te hebben ingevoerd (bijvoorbeeld om eerst te testen voor aan te schaffen) of met een verkeerde code kan je de oemversie dan installeren door gewoon de code te veranderen via systeemeigenschappen, code wijzigen of is een volledige herinstallatie noodzakelijk? (Weet ik niet zeker, dacht het wel)
D. wat houdt OEM Preinstallation Kit precies in, hoe werkt het? (en heeft het een apart prijskaartje?) (Volgens mij installatie door system builder -> Vista wortdt geïnstalleerd en bij de eerste keer aanzetten van de machine is validatie nodig)
E. van zodra je zelf een pc in elkaar hebt gestoken ben je in principe 'systembuilder' en heb je recht op zo'n OEM-versie, dit houdt in dat je de oem-versie mag installeren als je zelf de support geeft die niet door microsoft wordt gegeven. klopt deze stelling? of zie ik iets over het hoofd? (Correct, alleen: hóe denk je aan zo'n systembuilderversie te komen?)
F. stel men wilt een dualboot, is het toegestaan/mogelijk om dezelfde oemversie van windows te installeren? Of moeten er twee verschillende oemversies aan te pas komen, en als dat zo is, moeten er dan 2 CoA-stickers op komen? (Nee, 1 is voldoende, de hardware is identiek dus zal de OEM niet moeilijk doen)
G. is er veel verschil tussen de oemversie van xp en de oemversie van vista? Ja
H. stel ik wil een fpp-versie van windows op een andere pc installeren, kan dat zomaar? vertrouwt microsoft mij dan of moet ik aantonen dat de andere pc die windows niet meer draait? zoja, hoe? en kan ik dat eeuwig blijven doen? Zou ik bijvoorbeeld met een fppversie van xp binnen vijf jaar nog van pc kunnen wisselen, ookal is xp volledig uit? Dat kan, zie ook : Klik
I. de support die microsoft geeft en die je niet krijgt bij een oemversie, 'welke support is dat?' wat houdt die precies in? Dat je vragen mag stellen die een OEM gebruiker ook mag stellen, alleen kost het laatstgenoemde iets van 40 euro óm de vraag beantwoord te krijgen
J. blijven de verschillende versies van vista en xp onbeperkt te activeren? Of zal dit bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn voor xp binnen pakweg 5 jaar? onbeperkt

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ze het tegenwoordig 'los' mochten (moesten) verkopen?

Verdergaand op het verschil in oem tussen xp en vista: wat zijn de verschillen precies?

Hoe gebeurt het overzetten van zo'n fppversie dan precies? Moet ik het deactiveren op de pc waar het op stond ofzo?

Alvast hartelijk bedankt voor de opgeloste vragen!

Ik vermoed dat jij niet op het woordje "klik" in mijn vorige berichtje hebt geklikt?
Daar staat zowel iets over het verkrijgen, alsmede over het meenemen van een oem versie.

De verschillen kan de maker wellicht veel beter opsommen dan dat ik dat kan: Klik

Laatst bewerkt:
Ik heb wel op de link geklikt hoor, ik had die pagina bovendien al eerder meerdere malen bekeken.
Maar ik had ergens anders gelezen dat microsoft sinds zo'n 3 jaar reeds toestaat dat de oemversies los worden verkocht, ze hebben alleen hun tekst nog niet aangepast op de oemversies.

Met het verschil bedoelde ik meer, is er een verschil in installatieprocedure of licentie?
Ik geloof eerlijk gezegd van niet, oem is oem, toch?

Ik zou zo direct geen logische reden kunnen verzinnen waarom Microsoft zichzelf in de staart zou willen bijten, immers, een OEM is de goedkoopste versie en als je die zo 1,2,3 maar zou kunnen verkrijgen, dan verkopen ze wellicht niet één niet oem meer.
Dat er vervolgens winkeliers zijn die bij de aanschaf van een headsetje dit zien als "nieuwe hardware / nieuw systeem" en daarbij een oemmetje leveren, tja, da's hún verantwoording.

Ja, ik dacht dat het was omdat microsoft niet meer mocht verplichten om iets bij 1 van zijn producten te kopen...
Bovendien had een woordvoerder van microsoft het zelf bevestigd...
Het principe is dacht ik dat oemversies idd alleen nog aan systembuilders mochten worden verkocht, maar dat dit niet meer moet gecontroleerd worden door het te verkopen bij een mobo of hdd.
Bovendien, wie weet er nou wat af van fpp en oem? de doorsnee consument die niet op de hoogte is van dat soort zaken ziet fpp in de winkel liggen en koopt dat. Bovendien zijn er nog enkele consequenties aan oem die het minder interessant maken...
In ieder geval ga ik als ik het nodig heb toch eens horen in de winkel hier om de hoek. Probleem is inderdaad wel (en dat geeft microsoft zelf toe, dacht ik) dat veel computerhandelaars zelf nog niet weten dat ze oem los mogen verkopen.

Ja, ik dacht dat het was omdat microsoft niet meer mocht verplichten om iets bij 1 van zijn producten te kopen...

Dat doen ze toch ook niet, Microsoft bouwt / maakt toch geen computers?

Volgens mij draai je de zaak om? Microsoft verplicht niemand om bij een oem een computer te kopen. Een oem kán je goedkoop verkrijgen áls je een nieuwe pc koopt, maar dat hoef je niet / niemand verplicht je om een oem te kopen.

Nee, maar als je een oem wilt kopen werd je wel verplicht er iets bij te kopen...

Een oem kón / kun je niet kopen. Die krijg je bij een pc voordeliger dan een andere versie.

Een oem kón / kun je niet kopen. Die krijg je bij een pc voordeliger dan een andere versie.
Een OEM kun je wel degelijk los kopen. Heb het zelf gedaan via:

http://empc.nl/index.php?id=7&sub=&Cat=272&OldId=31

zonder ook maar enig stukje hardware te moeten aanschaffen.

Dat een OEM bij een nieuwe PC voordeliger is klopt, alleen dan moet je wel van plan zijn een nieuwe PC te gaan kopen op dat moment. :)

Van Microsoft:

Hoe zit het met losse verkoop van Windows OEM?

Windows OEM software voor system builders is verpakt in zogenaamde Microsoft OEM Distribution Packs (1, 3 of 30 pack). Dit is een bruine gesloten doos die is voorzien van etiketten met aan de zijkant de systembuilderovereenkomst. In deze doos zitten 1, 3 of 30 individuele softwarepakketten.

Als het pack wordt geopend, mogen de ingesloten individuele softwarepakketten alleen worden geleverd in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moeten zij vooraf worden geïnstalleerd.

Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.

De individuele softwarepakketten in het pack mogen niet meer worden geleverd bij hardware die niet als randapparatuur kan worden beschouwd. OEM software blijft onlosmakelijk verbonden met het systeem waarop het is geïnstalleerd.

De bron begint met het misverstand, waarna het bovenstaande juiste verhaal komt. Bron

En ik vraag mij af of dit geen huiswerk vraag is.

Nee hoor, (zoals in het vorig topic gezegd, studeer ik niets dat met ict te maken heeft) heb onlangs een pc in elkaar gezet voor iemand en een testversie van vista erop gezet voor die persoon. Toen ik me afvroeg hoe computerwinkels en andere systeembouwers zo goedkoop windows erop konden zetten ben ik wat opzoekwerk gaan verichten waarna ik met enkele vragen achterbleef...

Pasja, je tekst bevestigt toch wat we zeiden? De oemversies mogen los verkocht worden (niet aan de eindgebruikers weliswaar, dat geef ik toe)

Daar gíng het toch om, of een eindgebruiker oem kon kopen. :rolleyes: Dat systeembouwers het konden wisten we al, daar hoeven we geen Helpmij topic voor te voeden met berichten ;)

Laatst bewerkt:
Nou maar om dat principe was het hem wel te doen. De systeembouwer kan gewoon in een pcwinkel een oemversie kopen en moet daar niets meer bijkopen zoals een hdd of mobo, dus wie gaat hem tegenhouden om dat dan toch als eindgebruiker te installeren?
Dus iedereen kan zeggen dat ie een systeembouwer is en een oemversie kopen...

Kortom, het is niet wat Microsoft graag zou zien, maar het gebeurt en dus luidt de conclusie dat je, conform de makers visie, een oem kunt kopen. Die versie is dan weliswaar rechtmatig gekocht maar onwetmatig geïnstalleerd, maar goed, da's een gewetenskwestie.

Kortom, het is niet wat Microsoft graag zou zien, maar het gebeurt en dus luidt de conclusie dat je, conform de makers visie, een oem kunt kopen. Die versie is dan weliswaar rechtmatig gekocht maar onwetmatig geïnstalleerd, maar goed, da's een gewetenskwestie.
En ik lig er niet een seconde wakker van! ;)

Het is alleen onwetmatig geinstalleerd als je het als eindgebruiker installeert, toch?

En ik doe het alleen voor iemand anders...
En als ik het ooit voor mezelf zou doen heb ik het wsl al 10tallen keren voor anderen gedaan en die paar keer dat ik het voor mezelf zou doen gaat volgens mij zelfs microsoft niet wakker van liggen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan