office 2003 ==> office 2007, conversie van bestanden ==> dubbele bestanden :s

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0512

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2005
Hallo,

Wij zijn hier stilaanbezig met de overstap van office 2003 naar office 2007.
Nu ben ik even aan het testen met het converteren van oude .doc bestanden naar .docx bestanden, ik ga als volgt tewerk:

ik open een .doc bestand met word 2007
ik klik op de office knop
ik klik op converteren
schijnbaar gebeurt er niets, maar daar lig ik niet meteen wakker van
ik sluit mijn bestand
op dat moment vraagt het programma om op te slaan... (met "opslaan als" venstertje)

logisch gevolg is dat ik eindig met een .doc bestand en een .docx bestand... terwijl ik gehoopt had dat het converteren mijn .doc bestand had OMGEZET in een .docx, zonder het originele .doc bestand achter te laten dus...

Is er ergens een instelling die ervoor kan zorgen dat conversie de originelen vervangt door nieuwe ipv de nieuwe ernaast te zetten?

PS: begin aub niet over office 2010... ik hang vast aan de structuur van een bedrijf... ik vind het ook spijtig, maar office 2007 it iz

why?

ik wil niet zeuren maar misschien is het een idee dat degene die het oude bestand gebruikt dat gewoon opslaat als een .docx bestand en dan het oude .doc bestand verwijderd. als het goed is worden dan vanzelf alle bestanden als .docx opgeslagen. en waarom zou je .docx bestanden maken als je ook .doc bestanden met word 2007 kan openen.;)

mvg
corstian

Hoi,

Waarom zou je alle bestanden 'overzetten' naar docx?
Er veranderd echt niks aan de opmaak hoor.

Bovendien zou ik daar nooit voor kiezen. Sterker nog: omdat jullie w.s. ook voorlopig nog met 2003 werken zou ik juist andersom redeneren:
Ook in 2007 aangemaakte docs moeten in eerdere versies geopend kunnen worden.
Je standaardinstelling in (Word) 2007 zou dus juist moeten zijn:

- Officeknop > Opties voor Word > Opslaan (links)
- en bij 'Bestanden opslaan in deze indeling' kiezen voor Word 97-2003-document (*.doc)

Nu weet ik wel dat er een z.g. compatibiliteitspakket is, maar je verplicht elke ontvanger van een docx (of xlsx) dan dit pakket te installeren als een eerdere versie van MsOffice in gebruik is.
..... kwestie van efficiency, klantvriendelijkheid en policy zou ik zeggen .....

wel, een van de gevolgen van de bedrijfsstructuur waaraan ik vasthang, is ook dat het echt wel allemaal docx MOET worden,...
met ingang van 1 januari van 2011 wordt docx als standaard beschouwd en mag er in principe niets meer van .doc op onze servers achterblijven.

een andere zeer goede reden van het converteren naar docx is het winnen van ruimte hé....
ik heb daarnet een doc van 21Mb opgeslagen als docx, en plots was die nog maar 2Mb groot, zonder verlies van kwaliteit of inhoud. PRACHTIG gewoon !!

@MCH, zeer goede suggestie dat diegene die het bestand opslaat als docx de doc verwijderd. het zou ideaal zijn moest dat consequent gebeuren. maar ik heb 200+ gebruikers onder me, die dat vrees ik niet allemaal even consequent gaan doen. vandaar mijn vraag ook, ik heb er niet zoveel zin in om op onze servers binnen een paar maanden alle documenten ZOWEL als .doc als .docX terug te vinden... als ik dat echter met een instelling zou kunnen afdwingen dat docx automatisch de .doc verplaatst zou dit probleem van de baan zijn...

bijkomend, en tevens *OFFTOPIC*, dat iemand anders onze docx niet zou kunnen openen, kunnen wij hoegenaamd niet wakker van liggen.

iedereen die in orde is met licenties & updates kan onze documenten wel openen. voor iemand die daar niet mee in orde is kunnen wij niet instaan... lijkt me ergens logisch.

misschien algemeen een mailtje versturen dat iedereen die zijn bestanden wil "redden" dat zo snel als mogelijk moet opslaan als .docx omdat ze anders binnen een maand verwijderd worden.;) Dan is iedereen een kwartiertje bezig en ligt niet alle last op een schouder.

mvg
corstian

bijkomend, en tevens *OFFTOPIC*, dat iemand anders onze docx niet zou kunnen openen, kunnen wij hoegenaamd niet wakker van liggen.

iedereen die in orde is met licenties & updates kan onze documenten wel openen. voor iemand die daar niet mee in orde is kunnen wij niet instaan... lijkt me ergens logisch.

Onzin dus, want heeft niks met licenties te maken.
Docx wordt NIET ondersteund door eerdere Word-versies TENZIJ je een extra compatibiliteitspakket installeert.
Maar daar zitten jullie kennelijk niet mee.

Ik zou zeggen: lekker 'converteren' joh ...... maar een automaat is daar niet voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
mag ik uit deze suggesties afleiden dat er dus geen instelling bestaat die dat afdwingt?

niet dat ik weet, was het maar zo'n feest dat je de PC kan laten doen wat je aan het fantaseren bent ;). Gewoon een algemeen mailtje versturen :P.

mag ik uit deze suggesties afleiden dat er dus geen instelling bestaat die dat afdwingt?

Helemaal correct. Ik kan de gedachte erachter ook begrijpen: Stel dat de .docx niet (helemaal) hetzelfde eruit ziet als de .doc variant, dan zou Microsoft van de gebruikers flink op zijn donder krijgen.
Door het originele .doc bestand erbij te laten staan kun je altijd nog terugvallen op het originele document.

Het zal best mogelijk zijn om een macro te schrijven die bij het openen van een .doc bestand het bestand onder dezelfde naam (maar dan in het nieuwe formaat als .docx bestand) opslaan en het originele .doc bestand verwijdert, maar ik zou zelf nóóit het ervan laten afhangen dat de conversie altijd zou lukken en dan geen origineel .doc bestand meer te hebben om op terug te vallen.

Als voorbeeld: Van dat conversiepakket waar vanveelen het over had zijn ook meerdere versies van uitgekomen. Je mag er dus niet zonder meer vanuit gaan dat alle .doc bestanden correct overkomen naar .docx.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan