Office 2007, wizards???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Normaal gebruik ik SQL databases maar acces is ideaal voor kleine, persoonlijke databases, mede omdat access een hoop denkwerk voor je doet (of is het: deed??:mad:)
In access 2000 en 2003 kon ik bijvoorbeeld een keuzelijst met invoervak maken (bijvoorbeeld met de naam "plaats").
Het invoervak maakte dan gebruik van de plaatsnamen in tabel "adres".

Dan was het: knop maken, ander formulier openen:), "plaats" (uit formulier) koppelen met plaats in het te openen formulier en klaar was kees: in het nieuwe formulier waren alleen de records met de opgegeven plaatsnaam te zien.

Ideaal zo'n filtertje.

Access 2007 lijkt te lopen tot aan de smiley, maar dan:evil:
Wanneer ik middels de wizzard de waarde uit "keuzelijst met invoervak" als filter wil gebruiken voor het tweede formulier zie ik alleen de velden in het te openen formulier. Volgens de wizzard staan er geen velden in het formulier dat ik aan het maken ben (nee, ook niet als ik het eerst heb opgeslagen...)

Kent iemand dit probleem?
Hoe kan ik het verhelpen.

PS ik kan natuurlijk wel met VB aan de slag maar dan kan ik net zo goed door met SQL.

Bij voorbaat dank.

Ik moet bekennen dat ik het ook niet voor elkaar krijg :evil: Gelukkig had ik al een :evil:hekel aan 2007...

Ik moet bekennen dat ik het ook niet voor elkaar krijg :evil: Gelukkig had ik al een :evil:hekel aan 2007...

OctaFish

Volgens mij werkt de Wizzard in 2007 het zelfde als in 2003 dus ik snap jouw :evil: niet helemaal.

Wim

Wanneer ik middels de wizzard de waarde uit "keuzelijst met invoervak" als filter wil gebruiken voor het tweede formulier zie ik alleen de velden in het te openen formulier. Volgens de wizzard staan er geen velden in het formulier dat ik aan het maken ben (nee, ook niet als ik het eerst heb opgeslagen...)

Kent iemand dit probleem?
Hoe kan ik het verhelpen.

Kan je dit een beetje meer toelichten. IHet lijkt erop dat je gebruikt maakt van een filter p een filter. Als dat zo is dan kunnen er rarre dingen gebeuren.

Heb je misschien een voorbeeld datbase voo rhet form?

Wim

@Wim:

Volgens mij werkt de Wizzard in 2007 het zelfde als in 2003 dus ik snap jouw niet helemaal
Leg nog eens uit waarom Microsoft functies die niet goed werken in oude versies gewoon intact laat in een nieuwe versie, maar ons ondertusssen wel opzadelt met een compeet nieuwe interface, zodat je een paar uur extra kwijt bent om zaken terug te vinden die je vroeger blindelings kon vinden??
Oh ja, ik weet het antwoord weer: omdat wij, de gebruikers, er om gevraagd hebben...

Heb je misschien een voorbeeld datbase voo rhet form?
Sorry Wim, weet niet ik hoe dat moet doen, maar even voor de goede orde:

Probeer het met supersimpele database:

Tabel 1: plaatsnamen
Tabel 2: Naam, adres, woonplaats (natuurlijk relatie met tabel 1)

Enfin, we maken een formulier met naam, adres, woonplaats, genaamd Adressenbestand

Nu maken we een leeg formulier en plaatsen hierop het formulierbesturingselement
"keuzelijst met invoervak"
In de wizard kies ik voor:
0 De waarden voor keuzelijst met invoervak moeten worden opgezocht in tabel of query.

OK, ik kies dus voor tabel plaatsnamen en veld woonplaats (voor de keuzelijst dus!)

Daaronder plaats ik het form.best.element knop.
In de wizard kan ik dus acties aangeven... Doe ik:
Formulierbewerkingen --> formulier openen

en dan kies ik dus het formulier Adressenbestand

In de wizard kies ik:

o Formulier openen en specifieke gegevens zoeken

Wizard stelt nu de vraag:
Welke velden bevatten overeenkomende gegevens waarmee de knop informatie kan opzoeken?

Selecteer de gewenste velden en klik op de knop <-->

Heel leuk, in 2003 en (veel) ouder kreeg je dan al je besturingselementen van het formulier waar je mee bezig was en het formulier dat je had gekozen om de selectie op uit te voeren.
Nu echter is het formulier waarmee je bezig bent gewoon helemaal leeg terwijl de velden in te openen formulier wel te zien zijn, Je kunt geen veld kiezen in je huidige form!
Ik heb inmiddels maar weer geVBA´d maar dit werkt toch niet echt en ben inmiddels mijn applicaties maar weer in 2003 aan het bouwen, gewoon vanwege de snelheid.

Aardige miskoop dus, 2007... (ik weet nog wel meer...)

Overigens even aan Michel:
Je kunt wel denken dat wij gebruikers gekozen hebben voor deze nieuwe menustructuur maar dat heeft MS dan toch echt niet goed uitgezocht.
ruim 60% van de bedrijven die startten met 2007 zijn inmiddels weer terug naar eerdere versie, mogelijk gaan wij ook terug op korte termijn. MS heeft aangekondigd (At least partially?!) de bekende menustructuur te herstellen in de nieuwe versie en mogelijk zelfs met een 2007 update...
Overigens heb ik veel meer wizards´s en dergelijke gebruikt (ook o.a. in word) die niet, of niet vlekkeloos werken.

Jammer maar helaas...

Mijn opmerking dat wij dit als gebruikers zelf hebben gewild, was uiteraard behoorlijk ironisch bedoeld.... Persoonlijk ken ik weinig mensen die a) de structuur willen die MS nu levert, en b) daarom zijn gevraagd door MS.
Zelf heb ik één keer meegedaan aan een Beta panel voor een nieuwe release, en ook toen al was ik niet zo te spreken over de bedacht 'verbeteringen' van Bill en zijn kornuiten. Heb ik ook onomwonden in mijn rapportjes gezet. Drie keer raden wat ze met mijn bevindingen hebben gedaan....

Ja, niets natuurlijk... Duh!
Maar behoudens het feit dat de nieuwe menustructuur van 2007 verre van handig is blijft het feit natuurlijk dat een fors aantal wizards (waarover MS in den beginne zo vreselijke roemde) gewoon niet werkt en dat is toch wel erg triest.
Juist in een "easy to use" database voor leken is het koppelen van gegevens een primaire eis en juist dat werkt niet goed (in formulieren althans)... nou ja, niet goed... Helemaal niet!

Ik vraag mij af of MS hiervan op de hoogte is, dat ene mailtje van mij zal waarschijnlijk weinig indruk maken...

Kan ik het dus blijkbaar alleen oplossen door de "VBA-en" en dát betekt dus dat 2007 ook bij mij de prullenbak in gaat.
Ik heb dan liever mij eigen SQl databases die ik laat draaien op een localhost, omdat ik nu eenmaal weinig sjoegen heb van VBA en veel meer van PHP...
Helaas, maar áls iemand nog een oplossing weet....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan