Office 2016 laptop - Tablet/PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patsy1604

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2012
goeie dag,

Ik heb een Laptop en tablet/PC. Ik zou voor beide Office 2016 (NL) willen aankopen. Moet ik echt 2 maal aankopen of bestaan er DVD's (of productcode) voor meerdere PC's?

Voor Office 365 zie ik dat je een abonnement voor 5 PC/tablet kan aankopen, maar dan moet dit elk jaar doen en dan wordt het duurder.

Op dit moment draait op de tablet/PC Office 365, de laptop op office 2013 maar de installateur heeft de licentie en ik moet telkens iets ondernemen om deze terug actief te zetten. Vorige keer een dikke virus binnengekregen dus wil ik liever mijn eigen productcode aankopen.

Iemand ook een idee waar het best aankopen?

Met vriendelijke groeten, patsy

Hoi Patsy,
Als je zegt dat je op de tablet Office 365 hebt draaien, gaat het dan om een Windows tablet? Het lijkt mij een vreemde constructie dat jij een laptop hebt, en een installateur de licentie... Die hoort bij het pakket dat op het apparaaat staat, en aangezien jij (vermoed ik) de eigenaar van de laptop bent, zou je dus ook de licentie van de Office versie moeten hebben. Officieel koop je een Office licentie voor één apparaat, maar Microsoft heeft er doorgaans geen problemen mee als je de software op meerdere apparaten installeert. Zelf heb ik een licentie voor Office 2010 en 2016, en die draaiden op 3 laptops/pc's (nu 2). Was geen enkel probleem om die te activeren. Microsoft kijkt vast wel over onze schouders mee, en als ze zien dat jouw licentie op 10 apparaten staan die ook nog eens op 8 verschillende netwerken worden gebruikt, dan denk ik dat je wel een probleem hebt :).

Als je op Office 2016 wilt overstappen (zelf zou ik zeggen: niet doen, je hebt al een veel beter product (Office 2010 namelijk) in huis) kun je die vermoed ik dus best op 2 systemen installeren en activeren. Office 365 lijkt misschien een duurdere optie, maar je bent dan wel van toekomstige upgrades af; wil je een standalone versie van een volgende versie moet je ook in de buidel tasten.

Als je niks echt bijzonders doet met Office... kun je ook prima het gratis Libre Office nemen. Kan gewoon vrijwel alle bestanden van het normale MS Office openen (waarschijnlijk MS Access niet, maar die gebruiken veel mensen nooooooit...)
https://nl.libreoffice.org/
Alles in gewoon het het Nederlands....

OctaFish

Tablet is inderdaad een Windows (Surface) en ik kon gratis Office 365 downloaden om te testen. Maar zoals ik (en u ook) al zei duur. Mijn leveranciers koopt altijd de licenties voor Prof aan. Daar dit voor de gewone gebruiker heel duur is koopt hij die aan voor meerdere PC's. Maar waarom 2010 en niet 2016?

Andre@home

Ga eens wat meer lezen over Libreoffice want dat ken ik niet. Ik ben nogal een rots vast iemand en persoonlijk zeker geen probleem met Microsoft.

alvast bedankt voor jullie vlugge antwoorden, patsy

Ik heb inmiddels Office 2016 op mijn (hoofd) laptop draaien en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er uiterst tevreden over ben. Wat erg handig is, is de terugkeer (?) van de assistent. Zo nu en dan wil ik wel eens een functie / optie gebruiken die ik maar zelden gebruik en dan weet je even zo snel niet meer waar deze ook al weer zat. Dan typ je in de assistent in : " ....... maken" en vervolgens krijg je enkele opties te zien, met eventueel een workaround hoe je doel te bereiken. Perfect! Ook het feit dat je de 'skin' kunt veranderen is erg handig. Ik heb sinds enkele maanden een 4k scherm en omdat dat waanzinnig scherpe (wit)beelden weergeeft, heb ik de kleuren van Office 2016 aangepast.

Tot nu toe vond ik (op één versie na) elke volgende Office 'handiger' dan de vorige. Ik weet niet meer precies welke het was, maar ergens tussen Office '97 en Office 2010, heeft Microsoft de 'stappen' om te komen tot het samenvoegen van een Word en Excel document, (in de GUI) nogal veranderd. Ik deed het blindelings met de 'oude' versie, maar toen ze het veranderd hadden heb ik wel even moeten wennen.

Laatst bewerkt:
Maar waarom 2010 en niet 2016?
Eigenlijk heel simpel: Microsoft heeft de layout van de versies na 2010 alleen maar rotter gemaakt in mijn ogen. Ik werk veel met Access, ben dus duidelijk niet de doelgroep van Andre (waarschijnlijk MS Access niet, maar die gebruiken veel mensen nooooooit...) @ Home, en de nieuwere versies zijn volslagen onmogelijk in het gebruik, met name omdat M. de rasterlijnen/kleuren in het queryvenster dermate licht van kleur heeft gemaakt dat je nauwelijks nog ziet wat je doet. Daarnaast slopen ze af en toe functies uit het programma waar ik bijzonder gehecht aan ben/was.

Zo kun je in Word 2016 geen woorden meer toevoegen aan de Autocorrectielijst vanuit het snelmenu. Belachelijk dat ze dat er uit gesloopt hebben; vind ik een fantastische optie in het snelmenu! Je maakt een typfout, Word accentueert hem, je klikt er met rechts op en kiest <Toevoegen aan Autocorrectie>. Gaat nooit meer fout... Nu kun je alleen kiezen om het geaccentueerde woord te vervangen (ook nuttig) maar de volgende keer dat je dezelfde typfout maakt (en wie doet dat niet?) kun je de hele handeling herhalen. En zo zijn er wel meer van die kleine ergenissen... Eerlijk gezegd heb ik ook zelden lol van de 'verbeteringen' die ze dan wél aanbrengen. Ik gebruik ze in ieder geval zelden tot nooit.

Om heel eerlijk te zijn: Microsoft heeft in mijn ogen nooit een betere versie van de Office gemaakt dan 2003. En niet alleen omdat ik daar mee kon lezen en schrijven en vanaf 2007 nog steeds loop te zoeken naar instellingen :).

Ik denk dat ik mij ga overhalen om Microsoft 2016 aan te schaffen. Maar wat met outlook, ik gebruik die op mijn Microsoft Tablet/PC, iets minder op mijn laptop?

Zo kun je in Word 2016 geen woorden meer toevoegen aan de Autocorrectielijst vanuit het snelmenu. Belachelijk dat ze dat er uit gesloopt hebben; vind ik een fantastische optie in het snelmenu! Je maakt een typfout, Word accentueert hem, je klikt er met rechts op en kiest <Toevoegen aan Autocorrectie>. Gaat nooit meer fout... Nu kun je alleen kiezen om het geaccentueerde woord te vervangen (ook nuttig) maar de volgende keer dat je dezelfde typfout maakt (en wie doet dat niet?) kun je de hele handeling herhalen.

Ik geloof niet dat ik je begrijp..................

gast0225 is geen Nederlands woord (Word accentueert dus) (plaatje linksboven)
Een rechtse muisklik op gast0225 levert op (plaatje rechtsboven) = de functie waarvan jij beweert dat Office deze niet meer zou hebben.
Elke volgende keer dat ik gast0225 intyp (onderste plaatje)

Quandor.jpg

Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn: Microsoft heeft in mijn ogen nooit een betere versie van de Office gemaakt dan 2003. En niet alleen omdat ik daar mee kon lezen en schrijven en vanaf 2007 nog steeds loop te zoeken naar instellingen :).
+1 ... ik heb hem zowel op mijn werk als thuis nog. We moesten op het werk naar Outlook 2010... dus ik kon office 2010 niet weigeren... maar 2003 draait parallel.
Niet alleen op zoek naar instellingen.... maar ook het lint gebruik vergt zoveel meer stappen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen.
En dan al die soft-tones default bij onder Excel voor lijnen in grafieken... print het maar eens of op een beamer ... vreselijk....
Access: wordt particulier heel weinig gebruikt, je het er Office Pro voor nodig wel erg duur voor thuis.... ik gebruik Access op het werk dagelijks en schrijf er ook databases voor, voor onze afdeling. Ben zeker geen super expert daarmee...

en
@ Patsy1604 : Libre Office probeer het eens, niks anti-MS als het voldoet waarom zou je dan 100-200 euro uitgeven... simpel als dat...

Laatst bewerkt:
@Octafish : en heb heb je ooit een woord toegevoegd via het snelmenu en je krijgt er spijt van.
Een klik linksboven op bestand, opties en vervolgens:

Quandor-2.jpg

Je hoeft mij niet te vertellen waar het zit; heb je het aantal klikken al geteld dat je nu moet doen? Dat zit stevig in de buurt van de 10! En in mijn Office versie dus twee. (Je leest het goed: twee). En dat bedoel ik dus: waarom haalt Bill nuttige functies weg uit snelmenu's en moet je je nu ongans klikken voor hetzelfde resultaat?

?

In bericht 9 zijn het precies 2 muisklikken om het niet 'bestaande' woord gast0225 toe te voegen aan de woordenlijst. Jij beweerde in een eerder bericht dat die functie niet meer bestond, hetgeen niet klopt. Ik laat je toch heel erg duidelijk in bericht 9 zien dat (1) de functie gewoon nog steeds in Office 2016 aanwezig is en - zoals jij belangrijk vindt - (2) óók nog steeds met 2 muisklikken!

Eén rechtse klik op gast0225 en vervolgens de 2e klik op 'toevoegen'. Waar maak jij nu de denkfout met je opmerking over het 'tellen van het aantal klikken'?

In bericht 11 laat ik zien hoe je een woord later weer kunt verwijderen in het geval je het per ongeluk via het snelmenu zou hebben toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Tks heren ik heb ondertussen Office 2016 aangekocht. Ik hoop dat ik alles vlug onder de knie heb maar daarvoor bezoek ik gratiscursus. Heel geode site.

@Patsy, de handige 'hulp' optie gaat jou ook goed helpen. Kijk in het plaatje van bericht 9 bovenin, daar lees je : "Vertel wat u wilt doen". Als je daar op klikt verschijnt een vak waarin je een woord kunt typen of een vraag kunt stellen. Word antwoordt met diverse opties, van een kant en klaar antwoord, tot diverse tutorials.

gast0225,

Heb dit al getest (met de handleiding van gratiscursus) en inderdaad dit werkt. Vandaar ook een beetje de aankoop Office 2016 die ik net gedaan heb.

mvg, Patsy

Ik denk dat je nu onzin schrijft. In bericht 9 zijn het precies 2 muisklikken om het niet 'bestaande' woord gast0225 toe te voegen aan de woordenlijst.
Klik 1: <Bestand>
Klik 2: <Opties>
Klik 3: <groep <Controle>
KLik 4: <Aangepaste woordenlijst>
Moet ik doorgaan?

Overigens denk ik dat gast0225 het over iets anders heeft: <Toevoegen> aan de woordenlijst van een woord is inderdaad niet weg. Maar ik heb het over de optie <Toevoegen aan Autocorrectie>. Q. is blijkbaar al zo lang met de laatste versies bezig dat hij het bestaan daarvan al vergeten is :).

Nogmaals, je mist wat / haalt berichten door elkaar. In dat bericht (met vele muisklikken) leg ik uit hoe je eventueel later een woord VERWIJDERT uit de lijst.

JIJ schreef dat het in Office 2016 niet meer mogelijk is om een woord via het snelmenu toe te voegen aan de woorden lijst / autocorrectie. Dat nu is precies wat je in het onderste plaatje van de bijlage in bericht 9 kunt zien. Dát het woord gast0225 aan de autocorrectie(functie) is toegevoegd, d.m.v. 2 muisklikken. Daarvoor dient het woord wel opgenomen te zijn in de woordenlijst anders kan de functie autocorrectie het woord niet herkennen.............. en dát gaat dus met 2 muisklikken, precies zoals jij het graag wil hebben en waarvan jij dacht dat het niet mogelijk was in Office 2016.

Lees de middelste alinea van je eigen bericht 7 nog maar eens door. Daar schrijf je over het niet toe kunnen voegen van woorden en steeds maar weer bij toekomstige typefouten het woord moet vervangen (of handmatig te moeten corrigeren) dat hoeft dus niet omdat de functie er nog gewoon is.

We zullen idd. wel langs elkaar heen schrijven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan