Oldy but goldy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Een computer anno 2004, waarop altijd DOS en windows heeft gestaan.
Pentium 1300, via een gewijzigd himem.sys beide toegankelijk.
Heeft altijd goed gewerkt maar begint wat "kuren" te vertonen.

Om kort te gaan: na een minuut of vijf valt het scherm weg en start opnieuw op.
In DOS modus niets aan de hand, blijft gewoon draaien de hele avond lang.
Ik denk dus, installeer windows opnieuw en het is verholpen.

Nou ja, ware het niet dat ie in windows maar vijf minuten draait.
Gevolg: een half opstartbestand van windows98 en een computer die begint te "stuiteren".
Gelukkig heb ik een keuzemenu in het opstartbestand, maar door de troebele batchbestanden kan ik nog net een c/: prompt tevoorschijn halen.

Daarna begint het euvel pas echt te wringen, want nu valt het scherm na 20 seconden opstarten al weg.
Gelukkig geen blauw scherm, nee solid zwart.
Opstarten lukt dus nog, maar net in de bios valt alles weg.

Hoe zou zo'n error te ondervangen zijn, of wat kan er de oorzaak van zijn?
 
Laatst bewerkt:
Om kort te gaan. 2004, alles verouderd, mogelijk zaken defect, naar mijn mening tijdverkwisting om je daar nog mee bezig te houden.
Code:
[FONT=Times New Roman]_EOL  = end-of-life (product)    (EOL)  gestopt met marketing, verkoop, onderhoud en support
_EOLA = end-of-life announcement (EOLA) aankondiging van end-of-life
_EOS  = end-of-sale              (EOS)  productgebonden verwachte levensduur met reguliere ondersteuning
_GA    = general availability     (GA)   commercieel volledig beschikbaar
_LOD  = last order date          (LOD)  fabrikant beëindigd levering product en regulier support[/FONT]
 
Op het moederbord zit soms een knoopcel CR2032 om het biosgeheugen onder spanning te houden zodat deze niets vergeet.
Misschien is die leeg.
 
Het batterijtje is inderdaad bijna leeg.
Een nieuwe ingezet maar het is einde latijn.
Nog niet gek voor vijftien jaar plezier.
 
Ik heb twee andere geprobeerd, maar na een paar minuten reageerd het systeem "moe" en valt uit.
Ik kom dus niet verder dan het startscherm met systeemoverzicht, detecting ID drivers.., en dan zwart.
Als het de videokaart was zou ik van begin af aan al niets meer zien.

Ik ben waarschijnlijk de optimist die denk dat een computer langer mee gaat dan vijf jaar.
 
.............
Als het de videokaart was zou ik van begin af aan al niets meer zien.

Ik ben waarschijnlijk de optimist die denk dat een computer langer mee gaat dan vijf jaar.

Niet helemaal waar, een kaart die aan het overlijden is, kan nog gewoon VGA aan (je opstartscherm) maar op het moment dat er drivers geladen gaan worden en de kaart dus een paar stappen hoger moet gaan werken geeft die de geest.

En je bent niet de enige die denkt dat pc's langer dan 5 jaar mee gaan. Één van de pc's hier in huis is een intel q8200 en die draait nu toch al zo'n tien jaar vrolijk en probleemloos mee.
 
Goed, na verschillende videokaarten geprobeerd te hebben blijkt het de monitor te zijn.
Een goederen monitor geeft wel effect, maar nou is de computer zo van slag dat er geen spirit meer in zit.
Het zou niet zo veel geven, maar nou begint m'n andere computer met Windows Home Edition ook raar te doen.
Tijdens het surfer "bevriest" het scherm, en ik kan hem niet meer afzetten, alleen de stekker eruit trekken.
Daarna blijft het een zwart scherm na inschakelen.

Dat zijn twee computers op een week tijd.
::(
 
Dat is wel triest inderdaad maar heeft die pc geen "reset"-schakelaar dan..?
Dat is ook niet dé manier maar minder schadelijk voor het systeem als lomp de stekker eruit trekken.
Overigens gaan computers in de regel wel degelijk langer dan 5 jaar mee..
Draait hier een Core i7 870 uit 2009 probleemloos.... dus het kan wel...uiteraard hangt het wel af van de kwaliteit van de inwendige hardware.
 
Ik heb de reset button gebruikt maar dat had geen effect.l
Het beeld was bevroren en ctrl _alt_del gaf geen controle.
Dus ik had geen andere keus.

't Enige wat me op valt is dat het twee computers uit 2004 zijn die op dezelfde manier "ophouden".
Dan zijn 't nog twee kanjers die het vijftien jaar mee zijn gegaan.
Rede dat ik ze dus niet kan missen.

;)
 
Dan mag je naar mijn mening niet klagen, 15 jaar is een eeuwigheid voor dit soort apparaten.
Maar niets heeft het eeuwige leven...
De uitdaging is om het weer aan de gang te krijgen dus ik zou beginnen met het controleren van het moederbord.
Kijk of er lekkende / gebarsten condensatoren zichtbaar zijn, bruine schroeiplekken e.d.
Controleer voeding ( wissel deze desnoods uit ) en vervang de CMOS batterij als dat nog nooit gedaan is.
Daarna alles afkoppelen, geheugen eruit etc. en "kaal opstarten", kijk wat dat oplevert...

Succes.
 
Alle component ten losgemaakt, geheugen, Cdrom, maar er kom geen voor uit gang meer in.
Opstarten sequentie gaat niet verder dan ID Pool Controle en blijft daarna "hangen"
De schijf zelf draait goed op een andere computer dus ik neem aan dat 't mobo versleten is.

Da's even silken na zo' n lang tijd en zeker als 't twee computers tegelijk zijn.
Zou het niet mogelijk zijn om er een nieuw mobo in te zetten met dezelfde specks als vijftien jaar geleden?
Als die nog te vinden zijn, ik ben nogal gewend geraakt aan dit systeem.
 
Nou, nieuw denk ik niet dat je daarvan nog iets gaat vinden en op de 2e hands markt zit je altijd weer met spul van dezelfde leeftijd wat morgen ook de geest kan geven.
Ik denk dat je gewoon afscheid moet nemen en verder gaan met je leven...
Als het klaar is...
 
Toch nog even uitgeprobeerd met een videokaart waarvan ik zeker weet dat ie nog werkt.
Na opstarten krijg ik de melding dat de cmos niet uitgevoerd kan worden, alhoe wel er een nieuw batterijtje in zit.

Er komen echter "rare" leestekentjes door het scherm, dus ik denk dat het apperaat z'n tijd gehad heeft.

Bedankt voor Uw reakties!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan