Omdraaien partities?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fireworks

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2005
Ik heb een probleem die ik aan mezelf te danken heb.
Ik had m'n harde schijf in 2 partities opgedeeld om m'n oude spellen te kunnen blijven spelen. Zodoende had ik op de ene helft (m'n C schijf) windows 95 geïnstalleerd en op de andere helft (m'n D schijf) Windows XP.

Inmiddels ben ik een hele tijd verder en wilde ik m'n C schijf bij Windows XP betrekken. Het formatteren van m'n C schijf lukte prima, maar ik had natuurlijk over het hoofd gezien dat m'n computer natuurlijk eerst de C schijf afzoekt. Zodoende moest ik aan de slag met een opstartdiskette.

Nu is mijn vraag: Is er een mogelijkheid dat ik m'n C en D schijf kan omdraaien? Of in ieder geval m'n computer kan laten opstarten met m'n D schijf? Ik weet niet hoe je in de bios komt. De laatste keer (onder Windows 95) was dat F8, maar dat lukt niet.

Alvast bedankt!:confused:

Welkom op Helpmij.:)

F8 is om in Veilige modus van windows te komen, niet om in het Bios te komen.
Door het formateren, heb je bestanden van Windows XP verwijderd die op je C-partitie stonden. Het omdraaien van de partities zal niet helpen.

Wat je kunt proberen is op te starten met de Windows XP cd-rom en tijdens de setup kiezen voor R (repair).
Je kunt dan in een soort "dos" omgeveing de volgende comando's proberen:
fixboot
fixmbr

Om windows 95 geïnstalleerd te krijgen, moest ik deze eerst installeren en daarna pas XP.
Zodoende staan 95 op C. Is het dan mogelijk dat er XP files missen?
Of kan ik er van te voren al 1 schijf van maken, zodat hij hem automatisch vind?

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nou precies wil...

Alleen een c: met alleen xp of alleen een c: met win95 en xp?

Partities omdraaien kan niet, want windows vindt het niet goed als je de driveletter van de partitie waar je opstartsector op staat verandert.
Je kan dus idd C: formatteren (zoals je al gedaan hebt) en dan met de rescuediskettes van partition magic aan de slag om de partities samen te voegen. Let wel op dat beide partities hetzelfde formaat hebben (fat32, ntfs). verschillende formaten kan je niet samenvoegen.
Als het gelukt is, doe dan de optie van crash, repareren, commando fixboot zou voldoende moeten zijn.
Ik hoop dan alleen wel dat je alleen c: hebt en niet alleen d: (bij mij is m'n pc wel eens met h: begonnen :confused: )

Met die oude bios kon je C en A omdraaien. Dat waren dan wel geen partities, maar goed. Ik dacht misschien zijn ze nu al zover dat je je partities kan omdraaien. Dan zou ik in 1x klaar zijn!
Ik wil dat m'n computer gewoon kan opstarten. Nu is C leeg en D met xp.
Helaas heb ik geen rescuediskettes van partition magic.

Tja, dan kan je dus je opstartbestanden terug plaatsen, die komen op c: te staan, dan start je pc in ieder geval weer op.

Misschien een stomme vraag, maar hoe doe je dat dan? Of doe je dat juist met fix?

fixboot heeft de job niet gedaan helaas. Ik heb ook fixmbr uitgevoerd. Nu geeft hij aan "NTLDR is missing".

Kan ik eigenlijk niet gewoon XP installeren op C: en hierna D: formatteren of krijg ik dan een conflict?

Dat is geen probleem, alleen dan krijg je bij het opstarten keuze uit 2 windowsen xp, waarvan je er maar één gebruikt, maar dat is wel op te lossen door je boot.ini aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan