• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omgekeerde sortering keuzescherm hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dickytoy

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2016
Hallo.
Ik ben nieuw en heb al gezocht in de bestaande vragen , maar niet mijn antwoord kunnen vinden.

Bij het koppelen van een hyperlink in een cel moet er gekozen worden in een bestandsmap.
Deze is standaard gesorteeerd van laag naar hoog, maar de ik heb altijd de nieuwste-hoogste nummers nodig.
sorteren kan ik op dit keuzeniveau niet veranderen.

Hoe En waar kan ik de sorteervolgorde aanpassen.? In Windows verkenner heb ik dat al omgekeerd, maar dit heeft hier geen invloed op.

Bij voorbaat dank voor een reactie
Groetjes Dick

Laatst bewerkt:
Misschien kan je beter even de tekst herformuleren. Je bent blijkbaar nieuw? En kan jouw antwoord niet vinden? Wie was je hiervoor? En welk antwoord heb je gegeven?

Ook van de rest van de tekst kan ik weinig maken. Ik denk dat een voorbeeldbestandje wel welkom is.:confused:

Ik vermoed dat Dick gewoon het antwoord niet kan vinden dat het graag zou willen op zijn vraag.

In welke map ?
Het hoogste nummer van wat ?
Waarvoor ?
Waarom een hyperlink ?

Ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt: in het dialoogscherm 'hyperlink invoegen' staan de bestanden alfabetisch gesorteerd.
@ Dick. Deze sortering kan inderdaad niet worden aangepast. Er is ook geen achterommetje. Het enige dat ik kan bedenken is dat je je bestanden een naam geeft waarmee ze bovenaan komen, misschien iets met speciale tekens _@%+ etc.

Laatst bewerkt:
Omgekeerde sortering keuzescherm hyperlink-helemaal begrepen Timshel

dank voor de snelle reactie
zoals ik in het gebruik van het forum heb gelezen, eerst kijken of een vraag al eens eerder is gesteld, alvorens iets te posten.
vandaar dat ik geen antwoord kon vinden.

Het huidige antwoord wordt wel gewaardeerd, maar is daarentegen minder positief.
Mijn toepassing is in een planningschema. Alle trucks worden eerst ingepland met een "aanmelding". De specificaties worden dan als hyperlink aan de cel gekoppeld.

Als de truck is gearriveerd, wordt deze via een ontvangstbon (met een oplopend nummer) vanuit het ERP-systeem gelost.
De documenten worden gescand en onder het nummer gearchiveerd. met een hyperlink weer terug te vinden door de " aanmelding" hyperlink te overschrijven met het ontvangstnummer. Zo ontstaat er een digitaal archief.

Om de hyperlink (nummer) te selecteren moet ik steeds eerst de schuifbalk geheel naar beneden schuiven om het laatst ingevoerde nummer te kunnen selecteren.

Beetje jammer anno 2016 - maar wat nu nog niet bestaat, kan een uitdaging worden voor de toekomst.

Dank voor uw bijdragen
Groetjes Dick

Selecteer een cel met inhoud op het werkblad en laat de code eens lopen.
Verander het blauwe gedeelte in de code.

Met onderstaande code wordt een hyperlink aangemaakt uit de map (door jouw opgegeven in het blauwe gedeelte) van een bestand met het hoogste nummer.

Code:
Sub hsv()
Dim mijnpath As String, gezochtbestand As String, a, b, c
mijnpath = [COLOR=#3366ff]"C:\users\hsv\documents\Map1\"[/COLOR]
 gezochtbestand = Dir(mijnpath & "*")
    Do Until gezochtbestand = ""
      'a = FileDateTime(mijnpath & gezochtbestand)  'laatst gewijzigd bestand
      a = Left(gezochtbestand, InStrRev(gezochtbestand, ".") - 1)  'hoogste nummer zoeken.
        If b < a Then
           b = a
           c = mijnpath & gezochtbestand
        End If
        gezochtbestand = Dir
    Loop
  ActiveSheet.Hyperlinks.Add ActiveCell, c, , , ActiveCell.Value
End Sub

Laatst bewerkt:
:thumb:
de code aangepast en uitgevoerd, echter er ontbreekt nog iets in :

ActiveSheet.Hyperlinks.Add ActiveCell, c, , , ActiveCell.Value

volgens de foutmelding:"ongeldige procedure-aanroep of ongeldig argument"

iets wat mijn kennis te boven gaat. voor een SR waarschijnlijk eenvoudig aan te passen

ik ben benieuwd of dit werkt.

M.v.g. Dick

Het bestand met het hoogste nummer in folder G:\OF\

Code:
Sub M_snb()
   MsgBox Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir G:\OF\*.* /o-n/b").stdout.readall, vbCrLf)(0)
End Sub

Ik schreef ook "Selecteer een cel met inhoud op het werkblad en laat de code eens lopen.".
Ik neem aan dat de cel leeg is.

Voor een lege cel:
Verander:
Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add ActiveCell, c, , ,[COLOR="#FF0000"] b[/COLOR]

Alleen voor nummers; mochten er ook bestandsnamen zijn met tekst.

Code:
Sub hsv()
Dim mijnpath As String, gezochtbestand As String, a, b, c
mijnpath = "C:\users\hsv\documents\1e Vba\facturen\"
 gezochtbestand = Dir(mijnpath & "*")
    Do Until gezochtbestand = ""
      a = Left(gezochtbestand, InStrRev(gezochtbestand, ".") - 1)  'hoogste nummer zoeken
        If b < a And IsNumeric(a) Then
           b = a
           c = mijnpath & gezochtbestand
        End If
        gezochtbestand = Dir
    Loop
  ActiveSheet.Hyperlinks.Add ActiveCell, c, , , b
End Sub

Laatst bewerkt:
ja, foutje, de cursor verspringt automatisch (na een enter) naar rechts- en die cel was wel leeg

Uw oplossing voor het hoogste nummer werkt nu goed, maar is in de praktijk niet werkbaar voor deze toepassing.
Er komen dagelijk ca. 15 trucks en krijgen bij aankomst een ontvangstnummer.
Ze worden niet op volgorde van binnenkomst afgehandeld i.v.m verschillende hallen.
Na afhandeling worden alle documenten gescand en daarom blijft een keuze van de ca. 15 hoogste nummers noodzakelijk.
Mogelijk kan ik de tekst-versie nog wel voor een andere toepassing gebruiken.

Bedankt voor uw hulp en het meedenken, groetjes Dick

Als je een zinnig antwoord wil is het handig volledige informatie te verstrekken; liefst met een voorbeeldbestand erbij.
Niet iedere helper hier is helderziend.

Kijk ook nog eens naar bijgevoegde oplossing. Er is een item toegevoegd aan het snelmenu van de cel (rechtsklikken op een cel).
Dat roept een bestandsdialoogscherm op dat je wel kunt sorteren. Merk op dat er 2 subroutines nodig zijn: een in de thisworkbook-module en een in een algemene module. In die laatste subroutine kun je nog een standaarddrive en -map instellen:
Code:
Sub HLPlus()
    Dim Flt As String, Caption As String, Bestand As String

Flt = "Alle bestanden (*.*),*.*,Excelbestanden (*.xl*),*.xl*"
    Caption = "Selecteer een te koppelen bestand"
[COLOR="#FF0000"]    ChDrive "D:\"
    ChDir "D:\Data\"[/COLOR]
    Bestand = Application.GetOpenFilename(Flt, , Caption, , False)
    If InStr(Bestand, "\") > 0 Then
        ActiveSheet.Hyperlinks.Add ActiveCell, Bestand
    End If
End Sub

Bijlagen

Omgekeerde sortering keuzescherm hyperlink- werkt perfect

Perfect Timshel - mooi stukje werk

dit werkt uitstekend - ik heb er nog twee andere opties aan toegevoegd (aan het dialoogvenster), en het is nu zelfs mogelijk om een bestaande hyperlink te overschrijven.
Hiermee is mijn vraag volledig beantwoord en kan dit item worden gesloten.

nogmaals dank voor uw hulp
m.v.g. Dick

Bijlagen

• dialoogvenster.png
    dialoogvenster.png
    79,1 KB · Weergaven: 60
Graag gedaan, Dick.
Wil je de vraag nog op opgelost zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan