• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omgekeerde validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChristianEvers

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2006
Hoi,

ik wil graag de gegevens uit een kolom controleren of ze bepaalde waarden uit een 'zwarte lijst' bevatten. Maar via valideren kan ik alleen maar aangeven welke waarden een cel wél mag hebben, niet welke waarden hij niet mag hebben.

is hier een omweg voor?

Beste Christian,

Het is wel degelijk mogelijk via validatie een zwarte lijst te gebruiken.
Heb je een klein voorbeeldje?

Richard

Beste Christian,

Het is wel degelijk mogelijk via validatie een zwarte lijst te gebruiken.
Heb je een klein voorbeeldje?

Richard

ik zal inderdaad iets duidelijker zijn,

ik heb een kolom met kentekens (format = AABB55)
en op een ander werkblad heb ik een zwarte lijst van kentekens die dus niet in de lijst mogen voorkomen.

ik werk liever niet met voorwaardelijk opmaak of een formule, want aangezien de lijst erg lang is krijg ik liever een pop-up met een foutmelding zoals met validatie kan.

Bijlagen

Beste Christian,

Ik zie nu dat ik jouw vraag verkeerd heb gelezen :-( In het voorbeeldbestandje heb ik op het werkblad 'Zwarte lijst' het bereik met de nummerborden een naam gegeven: "zwarte_lijst".
Vervolgens heb ik met voorwaardelijke opmaak de'verboden' nummerborden rood gemaakt.

Maar toch kan het ook via valideren. Probeer maar eens in cel B2 het nummer XX65EE in te voeren, of CC66CC.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Helemaal goed!

ik wist niet hoe die formulefunctie binnen valideren werd gebruikt.

hartelijk dank! ook aan de anderen natuurlijk voor jullie reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan