• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

omrekenen van snelheid naar tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ro2b

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2008
Berichten
57
In bijgaand schema wordt in kolom a de tijd als heel getal ingevuld en omgerekend naar uren, minuten en seconden.
Nu wil ik in dezelfde kolom ook een snelheid kunnen invullen die dan omgerekend wordt naar een tijd in uren, minuten en seconden.
Ik heb in het voorbeeld hiervoor een k voor de snelheid geplaatst om onderscheid te kunnen maken met het gehele getal.

Is dit mogelijk?

Bekijk bijlage tijd of snelheid.xlsx
 
Uiteraard.
In de A-kolom moet wel een letter voor de snelheid staan om te bepalen of het een tijd of snelheid betreft.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • tijd of snelheid.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 39
Heel simpel gezegd, kan je deze formule gebruiken..
Code:
=B1/A1/24
De formule is namelijk Afstand / Tijd = Snelheid
Of Afstand / Snelheid = Tijd

Het enige waarmee je dan moet klooien is het celformat. Dus tijd moet je wel ingeven als uu:mm:ss anders gaat het niet goed.
 
@ Roncancio
Ik krijg de foutmelding waarde in cel D2 en #### in de volgende cellen.
Heb je formule iets aangepast om wille van het . in cel A2
 

Bijlagen

  • Kopie van tijd of snelheid-1.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 37
Bedankt voor je reactie.
Dat komt door mijn Excelinstellingen.
Als je de punt in de A-kolom omzet in een komma speelt dit niet.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Oke, dit werkt SUPER.
Weer verschillende nieuwe functie's geleerd en die ga ik zeker vaker gebruiken.

Bij de aangepaste versie van plongske (met SUBSTITUEREN) gaat de berekening van een geheel getal naar een snelheid niet (meer) goed. De snelheid (in cel H2) wordt dan niet goed uitgerekend. Ik kopieer nu cel H1 naar beneden en dan gaat het wel goed.

Bedankt allemaal.

groet
RO2B
 
Ik kom toch een foutje tegen ;-)

Als de afstand groter wordt dan de in een uur af te leggen afstand wordt het aantal minuten niet gecorrigeerd. Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben.

Vul in A2 bijv. K60 in en in B2 75 (km) dan komt er dus iets raars uit. Ik denk dat het aantal uren x 60 minuten er nog vanaf getrokken moet worden.

groet
Robbert

Zo werkt het wel: Bekijk bijlage Kopie van tijd of snelheid-2.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Wat te denken van deze ene formule die de kolommen E t/m F vooral overbodig maakt?
Code:
=IF(ISTEXT(A1);TEXT(B1/SUBSTITUTE(A1;"k";"")/24;"u:mm:ss");ROUND(B1/TIMEVALUE(TEXT(A1;"00\:00\:00"))/24;1))
O ja, je moet overigens wél een komma gebruiken in je kilometer getal. Als dat een punt blijft, moet er nog een substitute bij komen.
Ik heb hier helaas ff geen progje draaien om de functies om te zetten naar het nederlands. Dat zou ik thuis ff moeten doen...
 
Laatst bewerkt:
Tot slot toch een foutje.

Stel snelheid is 54,3 km/h en afstand is 109,5 km dan volgt er: 2(uur) 0(minuten) 60(seconden). Dit moet uiteraard 2(uur) 1(minuut) 0(seconden) zijn ;-)
Ik zie niet waar ik die moet corrigeren?

@GINGER: zodra je de NL versie hebt ga ik die formule ook proberen, hoewel ik de waardes uit de kolommen D t/m F juist wel nodig heb in het verdere excel-bestand.
 
@ Ginger

PHP:
=ALS(ISTEKST(A2);TEKST(B2/SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A2;".";",");"k";"")/24;"u:mm:ss");AFRONDEN(B2/TIJDWAARDE(TEKST(A2;"00\:00\:00"))/24;1))
 
hoewel ik de waardes uit de kolommen D t/m F juist wel nodig heb in het verdere excel-bestand
Bij deze nog een poging.
Het is een combinatie van Roncancio en Ginger
 

Bijlagen

  • Kopie van Kopie van tijd of snelheid-2-1.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 32
Bij deze nog een poging.

Nee, dit is niet wat ik wil. Zodra ik een heel getal in kolom A geef rekent hij het niet goed uit in de kolommen D t/m F. Ik moet juist in kolom A de keuze tussen dat gehele getal of een snelheid kunnen maken.

(De tijdnotatie uu:mm:ss zoals die uit de door pongske vertaalde PHP code komt kan ik helaas niet gebruiken (of althans nu nog niet).)

Zie mijn post hiervoor met mijn laatste probleem:
De 60 in kolom F die eigenlijk dus 1 minuut moet zijn in kolom E.

(sorry, te snel gepost)
De poging is dus wel prima (want hij rekent het goed om) maar alleen dat gehele getal in kolom A werkt dus niet goed.

Bijgaand een nieuw Excel waarin (enigszins aangepast ivm excelblad waar het in komt) de rijen 6 en 7 goed werken (muv 1 opmerking die hieronder wordt genoemd), dan rij 8 die het niet goed uitrekent ivm gehele getal en tenslotte rij 9 weer wel goed ivm snelheid.

Opmerking voor rij 6: bij een opgave zoals hier (20160) zou er eigenlijk automatisch 2 2 0 in DEF moeten komen.

Bekijk bijlage Versie RO2B van tijd of snelheid V3.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Als je mijn formule zou begrijpen is de eindoplossing echt niet zo moeilijk. In de bijlage heb ik onder jouw poging mijn oplossing gezet.
En vwbt je vraag met de 60 seconden die dan eigenlijk nul seconden en 1 minuut moet worden? Gelukkig zijn de ontwikkelaars van Excel zélf al zo slim geweest om dat te verwerken. ;)

Overigens... Wees consequent in je notatie. Dus hou gewoon die "k" aan als je kilometers invoert ipv tijd. Waarom in vredesnaam "elke willekeurige letter"??? Ergens is het al een beetje gekunstel om twee waardes in 1 cel in te kunnen voeren, waarbij Excel dan maar moet weten waar jij 't over hebt. Niet doen dus (als je 't mij vraagt).
 

Bijlagen

  • Versie RO2B van tijd of snelheid V3.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd heb ik niet de hele discussie hierboven gevolgd, maar ik wil toch graag een bijdrage leveren met gestructureerde gegevens, d.w.z. niet 2 gegevens in 1 kolom (k53,5) of 1 kolom met hetzij tijden, hetzij snelheden:
Bekijk bijlage tijd of snelheid MB.xlsx

Edit: en voor tijden heb ik het toepasselijke tijdformaat gehanteerd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard hebben jullie gelijk dat het beter is om het in twee verschillende kolommen te plaatsen ipv willekeurig door elkaar in een kolom. Dit heeft echter te maken met het zo eenvoudig mogelijk kunnen invoeren. Het invoeren van 2:30:45 is nu eenmaal lastiger dan 23045, helemaal als je in een zo kort mogelijke tijd er zo'n 80 moet verwerken. En dan is een willekeurige letter voor de snelheid plaatsen ook weer iets makkelijker. Ik denk altijd, als Excel het kan waarom zou ik dan nadenken :D.
Een andere reden is de opmaak in een andere sheet waarbij met VERSCHUIVING gegevens uit dit en andere schema's opgehaald worden. Als ik nu een kolom toevoeg loopt die sheet "vast" en dan ben ik verder van huis. Dus eerst op deze manier daarna zie ik verder hoe die andere sheet eventueel is aan te passen. Wellicht ga ik met bovenstaande het geheel wel anders bekijken en het "spel" helemaal opnieuw opbouwen en kom mogelijk terug met nieuwe vragen.

@GINGER: heel erg bedankt, ik kan hier nu verder mee :thumb::thumb:
@plongske en roncancio: ook bedankt voor de bijdrage :thumb:
@MarcelBeug: ook bedankt maar dit werkt helaas nu voor mijn excel niet, zoals hierboven aangegeven :(

groet
RO2B
 
Bijgaand een nieuw Excel waarin (enigszins aangepast ivm excelblad waar het in komt) de rijen 6 en 7 goed werken (muv 1 opmerking die hieronder wordt genoemd), dan rij 8 die het niet goed uitrekent ivm gehele getal en tenslotte rij 9 weer wel goed ivm snelheid.
dit komt omdat je de formules van rij 6 niet door gekopieerd zijn naar beneden.
 

Bijlagen

  • Kopie van Versie RO2B van tijd of snelheid V3.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 35
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan