• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

omschrijving in cel omzetten/vertalen dmv opdrachtknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
1.128
Beste forummers,

Graag zou ik in een bestand de omschrijvingen van het product dmv een opdracht knop willen wijzigen van bv ned naar eng titels. (en ook weer terug)
Dit zou ik dan graag willen doen over het hele werkblad Algemeen. De vertaling van de omschrijvingen dacht ik dan op het 2e werkblad in te vullen.

Heb geen idee hoe ik dit voor elkaar zou moeten krijgen. Ik moet dus heen en weer kunnen switchen.

Kan iemand mij een idee geven op weg helpen met een voorbeeldje?

Hartelijk dank

Friend
 

Bijlagen

  • namenomzetten.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 35
Maak een togglebutton aan.
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
Dim cl As Range, y As Long, c As Range
If ToggleButton1 Then
     y = 1
   Else
     y = 2
End If
For Each cl In Columns(2).SpecialCells(2)
 Set c = Sheets("soorten").Columns(y).Find(cl, , xlValues, xlWhole)
     If Not c Is Nothing Then
       If y = 2 Then
         cl = c.Offset(, -1).Value
       Else
         cl = c.Offset(, 1).Value
       End If
    End If
 Next cl
End Sub
 
zijn het vaste teksten of variabele teksten.
dit moet dan op verschillende manieren aangepakt worden.
bij vaste tekst kan iets met keuze rondje en als functie.
als het variabel is (tekst die ingevuld moet worden) wordt het een ander verhaal wat ook mij boven mijn pet gaat.

heb een klein filetje gemaakt misschien een idee of begin. je kunt ook een stoeien met verticaal zoeken.

succes perry
Bekijk bijlage vertalen.xlsx
 
Harry, Edmoor, Perry, hartelijk dank voor jullie zeer snelle reply:thumb::thumb:. Ga er even naar kijken, kom terug bij jullie !!
Thanks :)
Friend
 
Beste mensen het heeft even geduurd maar mijn comp aan en uit knop weigerde nog te reageren dus veel ellende. Maar eindelijk kan ik weer iets doen.

Perry, hartelijk dank :thumb: voor jouw aanreiking en opzet. Daar komt een mens heel ver mee. Super:thumb:

Harry, bijzonder veel dank :thumb: voor jouw oplossing voor mijn vraag, werkt als een speer :d

maar dat gezegd hebbende natuurlijk ook Edmoor bijzonder veel dank :thumb:, werkt ook als een speer :d zelfde code zoals je zelf aan geeft (die ik dus niet kan bedenken) maar jullie beiden gelukkig wel.

Alleen toch nog even een vraagje om het te begrijpen en het definitief te kunnen maken.

Als ik de code van Harry gebruik dan kan ik artikelen toevoegen op de volgende regel etc. en wordt dan ook meegenomen in de vertaling. Alleen bij Edmoor gebeurd dit niet, toch zelfde code zou je zeggen.

Komt dat door de command button structuur, die overigens wel prachtig switch tussen de omschrijving nederlands / engels ? Of haal ik alles door elkaar?

Om die label naam op die toggle button te veranderen heb ik dan de oplossing van Edmoor nodig en zo ja Edmoor wat moet ik nog doen zodat hij alle nieuwe woorden die ik toevoeg meevertaal.

Hartelijk dank alvast

Friend
 
Aangepast,

Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
Dim cl As Range, y As Long, c As Range
With ToggleButton1
    y = IIf(.Value, 1, 2)
 .Caption = "vertalen in het " & IIf(.Value, "Nederlands", "Engels")
End With
For Each cl In Columns(2).SpecialCells(2)
 Set c = Sheets("soorten").Columns(y).Find(cl, , xlValues, xlWhole)
     If Not c Is Nothing Then
       If y = 2 Then
         cl = c.Offset(, -1).Value
       Else
         cl = c.Offset(, 1).Value
       End If
    End If
 Next cl
End Sub
 
Harry, mijn dank is groot :thumb: Heel mooi hoe het werkt :thumb:

Friend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan