• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

omslagpunt berekenen van meerdere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Weet iemand hoe je met Excel het beste het omslagpunt kunt berekenen tussen twee waarden?

zie bijlage als voorbeeld,

ik sta voor de keuze om voor een langere periode een bestelwagen in te huren.
moet ik nu echter kiezen om een grote wagen te nemen (type B), waar heel veel in kan. 232euro met 640 eenheden.
of juist een kleinere wagen die 515 eenheden kan vervoeren en e178 kost.

hoe kan ik dit het beste weergeven zodat ik kan zien wat nu opbasis van kosten de juiste keuze gaat zijn?
en zodat ik ook kan zien per wanneer het omslag punt tussen de gaat zijn op langere termijn.Bekijk bijlage Omslagpunt berekenen.xlsx

Zonder te weten hoeveel eenheden je moet vervoeren??

Sorry dat heb ik er inderdaad niet bijvermeld.
het kan altijd met een volle wagen zijn. dus 640 eenheden is mogelijk om continu te laden

Als je niet opgeeft hoeveel eenheden er per periode moeten vervoerd worden wordt het moeilijk?.
Als je elke keer 640 stuks kunt/wilt laden is de keuze rap gemaakt.
Je moet er enkel voor zorgen dat je geen lucht aan het vervoeren zijt.
Er is een verschil van 14ct per eenheid goedkoper bij het groter volume.

Dank voor je reactie Cobbe,

hoe kom je op die 14ct? want als ik het bedrag per type wagen deel door de eenheden dan is juist type A 0,02ct goedkoper.

er kan altijd vol geladen worden, en het totaal volume per jaar zal ongeacht het type wagen niet wijzigen.

Ja die 14ct klopt natuurlijk niet heb de verkeerde gegevens gebruikt.

Maar(ik ben geen econoom) om te weten wat het voordeligst is dien je toch te weten wat het juiste aantal eenheden per periode is dat dient vervoerd te worden.
Of dat nu per keer, per maand of per jaar is speelt geen rol.
Wat is het verbruik per voertuig , wat is de afstand?

Of zit ik naast te kwestie te ***len? :)

afstand en verbruik maakt niet uit, het zijn namelijk vaste prijzen voor type A en B. de prijs is bepaald op de afstand.
volume per maand maakt volgens mij niet zoveel uit, het gaat erom denk ik wat je ongeveer einde van het jaar aan eenheden hebt geleverd.
wat ik dus zoek is een chart die inzichtelijk maakt dat bv bij volume x na 1 jaar het goedkoper is om met type a of b te rijden.
maar hoe ik dit nu inzichtelijk maak is voor mij een raadsel.
(jaar volume zal gelijk zijn aan dat van type A na 52weken)

Je schrijft zelf dat de vaste prijs is bepaald op de afstand. Dan zal er toch een maximum aantal kilometers per jaar gereden mogen worden?
Zo ja, dan is er inderdaad een omslagpunt, maar moeten we wel weten wat dat aantal kilometers is. Als je met een kleine bestelbus over je kilometers
heen gaat, dan zou een grotere bus goedkoper kunnen zijn.

Bovendien is de factor 'uren chauffeur' ook van belang. Met een kleinere bus, zal meer gereden moeten worden, en er zal dus meer uurloon uitbetaald moeten worden.

Om jouw vraag te kunnen beantwoorden, zullen we toch meer gegevens nodig hebben: kilometers, uren achter het stuur, seizoensinvloeden, etc, etc.

Greetz/Excelbat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan