• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omslagpunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

kloosterofobie

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2005
Ik ben bezig voor mijn werk om een berekening op te stellen. Nu moet ik een omslagpunt gaan berekenen van wanneer iets winstgevend is.

Ik heb vaste kosten 40000.
Ik heb variabele kosten 0.20 per m3

Opbrengsten 1.00 per m3.

Ik heb dit vroeger op school gehad maar weet niet meer met welke functie ik dit het makkelijkst kan doen vandaar mijn post hier.

Even kijken of iemand weet wat ik bedoel anders moet ik mijn schoolboeken doorploegen. :confused:

Gr. Jeroen

1x = 0,2 x + 40.000
0,8x = 40.000
x = 40.000 / 0.8 = 50.000

bij 50.000 ligt dus het break even point

Jeroen, zo ongelooflijk ingewikkeld is dat toch niet hé? Met gezond boerenverstand kom je er zeker ook.

Per verkochte m³ is de marge (dus opbrengsten - kosten) 0,8.

Die marge dient om de vaste kosten mee te recupereren. Dus hoeveel zijn dat er dan?

40000 / 0,8 = 50000

Wigi

Laatst bewerkt:
Ik heb niet gezegd dat ik er niet uit kwam. Maar ik weet me vaag iets te herinneren dat er in excel een formule was dat je alleen de waardes in hoefde te vullen en dat het resultaat er uit kwam gerold.

Maar het ziet er dus naar uit dat ik in de boeken moet duiken.

In de boeken? Met de antwoorden die je hebt gekregen kun je zo dit maken:
A B
1 Vast € 40.000
2 Variabel m2 € 0,20
3 Opbrengst m2 € 1,00
4 Break-even point € 50.000 =B1/(B3-B2)

B2, B3 en B4 kun je invullen naar eigen inzicht. De formule in B4 blijft hetzelfde.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan