Omvang Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmpauw

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Ik ga een nieuwe laptop kopen met Windows 10, een 1TB harde schijf en een 128gb SSD. Om te plannen of ik aan 128gb genoeg heb, ben ik aan het inventariseren welke programma's ik de SSD wil hebben en hoeveel ruimte die in beslag nemen. Van de meeste software weet ik dat, maar van Windows 10 nog niet.

Daarom twee vragen:

1. Wat is de omvang van een volledig geïnstalleerde Windows 10?
  2. Hoeveel ruimte moet ik reserveren voor latere updates, etc.? Of groeit Windows 10 niet in de loop van de tijd?

16 tot 20 gig (32 / 64 bitssysteem) en ja, Windows gaat groeien want er komen uitbreidingen.

Mijn Windows 10 installatie is inmiddels 31GB, twee maanden geleden geïnstalleerd. Naarmate je meer updates installeert groeit de omvang. 128GB is wel aan de krappe kant, na een jaartje gebruik, wat programma's installeren, wat programma's eraf gooien zit die 128GB gewoon heel snel vol.

Windows bewaard de updates die je geïnstalleerd hebt ook zodat je ze weer ongedaan kunt maken mochten er problemen optreden, dit kost ruimte. Je kan dit opruimen door naar schijfopruiming te gaan (disk cleanup), je Windows schijf selecteren en op OK klikken, dan op de systeembestanden verwijderen (oid), nog een keer je windows schijf aanklikken, en dan gewoon alles aanvinken en weer op OK klikken, dan duurt het ff.

@Batch : 31 GB :shocked:
Heb je Windows 10 er 2x opstaan of zo? ;) :D
Dat mogelijk een paar bestanden of een 'heleboel paar' verschillen bij jou en mij is één ding, maar dat de Windows installatie het dubbele aan schijfruimte inneemt? Dan is er iets niet helemaal jofel denk ik.

Mijn Windows 64 bit Prof. heeft op mijn 1e laptop een omvang van 16,1 gig en ik ben bij tot en met vandaag met de updates.
Op mijn 2e laptop, eveneens 64 bit maar dan de 10 Home versie, heeft Windows een omvang van 15,8 gig.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan