• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

omzet berekenen o.b.v. verschillende tarieven en tijdsintervallen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mbi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mbi

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2013
Dag forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum. Mijn reden voor mijn aanmelding is dat ik met een uitdaging zit waarvan ik denk dat de kans groot is, dat daar in het verleden al iemand mee bezig is geweest.

De uitdaging is dat ik de omzet moet alloceren naar dag-omzet en avond-omzet op basis van de dag- / avondtarieven en tijdsintervallen dag en avond (daguren: 08:00-18:00). Ik heb e.e.a. beetje uitgewerkt in een excel sheet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om dit probleem op te lossen, alle hulp is welkom.

groeten, marcelino bistervelts

Bijlagen

Marcelino,

welkom op Helpmij.nl!

Zou je in je bijlage ook een aantal voorbeelden handmatig kunnen uitwerken?

Als de bedoeling is dat je per 'sit' wilt uitrekenen wat de kosten zijn. En de kosten per dag deel zijn anders kom je op een formule als:
Code:
 =(((SOM(B3:I3)+SOM(T3:AG3))*Tarief 2)+(((SOM(J3:S3)+SOM(AH3:AL3))*Tarief 1)))

Als je het tarief los wil hebben kan je formule in in tweeën delen en ieder in een aparte cel.

* uiteraard Tarief 1 en tarief 2 vervangen met waardes of celverwijzingen

Ik hoop dat je al die 1-tjes niet zelf hebt moeten invullen !
Het lijkt me gemakkelijker om de tabel die bron was voor je 1-tjes verder te gebruiken voor je berekeningen.
Dus kan je die tabel er ook bijzetten.

Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest. De rood gearceerde velden zijn in werkelijkheid variabel dus daar dien ik in mijn formules ook rekening mee te houden!! Is dus geen kwestie van som berekeningen... Wellicht is er ook open source software beschikbaar die mij kan helpen hierbij? Originele datatabel bestaat uit entry_date (format date/time), pay_date (format date/time) zelf heb ik daar aan toegevoegd begin_time tariff1, end_time tariff1 en uiteraard de tariffs 1 en 2. Dus met behulp dan deze input dien ik een alomvattende formule te maken die iedere situatie omvat en zodoende een correcte berekening maakt van het aantal uren in tarief 1 en tarief 2.

De uitdaging zit m in het feit dat wanneer de parkeerduur langer duurt dan 16 uur , deze in drie tijdsintervallen valt en dat maakt de berekening complexer!

Ik hoop dat ik nu voldoende duidelijk ben geweest.

Laatst bewerkt door een moderator:
Marcelino,

heb je post #2 ook gezien?

je probleem is 100% te vergelijken met urenberekeningen met gewone en overuren. Daarvan zijn er hier al tig langs gekomen, gebruik anders eens de zoekfunctie.
De visualisatie met die rode balkjes is leuk, maar verder alleen maar belastend voor excel.
Waar staat je "originele datatabel", met die is het veel leuker stoeien.

Ik heb een zoekactie opgestart in de zoekfunctie maar krijg geen hits op berekening overuren of urenberekening. Kun je mij anders wellicht link doorsturen? Ik zal eens kijken of ik wat data uit de database zal posten.

dit is een voorbeeld bestand. Ik heb zelf de begin tijd en eind tijd van tarief 1 toegevoegd in het bestand, die heb je namelijk nodig voor de berekening van omzet en uren in tarief 1 tijdsinterval en tarief 2 tijdsinterval. De transaction_date is trouwens de pay_date/time.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
je probleem is 100% te vergelijken met urenberekeningen met gewone en overuren. Daarvan zijn er hier al tig langs gekomen, gebruik anders eens de zoekfunctie.
De visualisatie met die rode balkjes is leuk, maar verder alleen maar belastend voor excel.
Waar staat je "originele datatabel", met die is het veel leuker stoeien.

Ik heb een oefenbestand toegevoegd. Ik heb trouwens ook een voorbeeld berekening gevonden. Helaas dekt dit volgens mij mij niet volledig de lading want die berekening houd geen rekening met het feit dat de tijdsduur langer is dan 24 uur dus meerdere tijdsintervallen heeft. bijvoorbeeld parkeerder heeft entry_date 1-6-2013 06:15:15 en pay_date 2-6-2013 23:01:25. Data variables : begin_time t1 08:00 en end_time 18:00, day_tariff: 1 2,50 en night_tariff 2: 1,50.

Nu zou ik dus graag willen wat de totale tijdsduur is geweest tussen 08:00 en 17:59 en tussen 18:00 en 07:59. Je hebt dus de volgende tijdsintervallen:
1) 1-6-2013 06:15:15:15 tot 1-6-2013 07:59:59
2) 1-6-2013 08:00:00 en 1-6-2013 17:59:59
3) 1-6-2013 18:00:00 en 1-6-2013 23:59:59
4) 2-6-2013 00:00:00 en 2-6-2013 07:59:59
5) 2-6-2013 08:00:00 en 2-6-2013 17:59:59
6) 2-6-2013 18:00:00 en 2-6-2013 23:01:25

Hiervan wil ik dus de som uren weten en omzet rekening houdend met de tarieven 1 en 2. Ik hoop dat mijn uitleg nu helder genoeg is...

zie bijlage
de macro heb ik van iemand anders hier "geleend".

Bijlagen

Erg bedankt voor de macro! Zou je mij de macro kunnen mailen, dan kan ik de macro ook toepassen voor andere doeleinden.

groeten, marcelino bistervelts

de macro zit er in en kan je vinden via ALT-F11.

@mbi Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan