• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzetten xls naar csv

• Onderwerp starter Onderwerp starter kvdl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kvdl

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Ik wil graag een xls bestand overzetten naar csv. Dit heb ik nodig om een sheet in te lezen in een software pakket. Nu is dit geen probleem. Alleen het volgende krijg ik dus niet voor mekaar. Ik heb in een lijst een kolom met getallen. De meeste getallen in de kolom hebben 10 karakters. De getallen met 9 of minder karakter moeten een 0 ervoor krijgen. Nu kan ik dit oplossen met bv de celeigenschap 'telefoonnummer' te maken maar deze worden niet overgenomen als ik dit als csv bestand opsla.

Nu is mijn vraag hoe dit toch met een 0 voor de karakters te krijgen en te houden in csv.

Ik hoor graag suggsties te gemoed.

Ik heb het even geprobeerd maar dan met celeigenschappen aangepast (10 nullen typen).
Als je het vervolgens opslaat als csv en weer opent met Excel gaat het idd niet goed. Als je het csv-bestand echter opent met bijvoorbeeld je kladblok/notepad dan staan de nullen er wel nog (wellicht ook met jouw celeigenschap telefoonnummer). Weet niet of dit een oplossing biedt maar het gaat dus pas mis als je de csv weer in Excel probeert te openen

Ik moet een upload via een host tranfer van een software programma doen. Dit kan alleen van een csv bestand. Dit bestand heeft een kolom met getallen(ordernummers). De data die kleiner is dan 10 karakter moet er een 0 voor krijgen. Anders zijn mijn ordernummers niet kompleet.

Het punt dat ik probeerde te maken is dat het CSV bestand, volgens mij, in principe correct is (met de nullen ervoor). Pas als je het CSV bestand bekijkt/opent mbv Excel gaat het mis. Als je het CSV bestand mbv een ander programma bekijkt (bijv kladblok of Word oid) zie je dat de nullen behouden zijn gebleven. Als je voor de upload moet verwijzen naar de bestandslocatie van het csv-bestand ergens op je computer gaat het misschien wel gewoon goed.

Laatst bewerkt:
Of verander de cel eigenschap naar Aangepast -> 00 of 000 (00= 2 karakters, 000 drie karakters).

Helaas gaat dit allemaal niet werken. De nullen krijg ik er wel voor maar na het opslaan als csv wordt dit niet overgenomen. Ik ben al in het cursus boek aan het zoeken gegaan maar nog geen oplossing gevonden. :(
Wie o wie heeft hier een oplossing voor?

Is de vraag duidelijk genoeg?

Hier moet toch een oplossing voor zijn?

Ik heb mijn xls bestanden nogmaals aangepast. Een kolom met getallen, hoogst aantal karakters is tien, alle waarden kleiner als tien karakters moet een 0 ervoor krijgen. Dit opgelost met cel eigenschappen->speciaal->telefoonnr. Daarna mijn bestand opgeslagen als csv. Als ik dit bestand nu dus helemaal niet meer open met excel en het dan ophaal via de transfer werkt het wel en heb ik ook de nullen voor mijn waarden. Dus excel veranderd de aanpassingrn weer na het openen?
Is dus eigenlijk heel simpel. Antwoord werd eigenlijk al gegeven dus.

Allen bedankt voor de reacties.

Mag een slotje op.

Dat mag je even zelf doen (rechts onderaan de pagina)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan