On-screen keyboard / Accessibility Features

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemboon

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2004
Berichten
14
Op mijn nieuwe ACER laptop is Windows 7 geinstalleerd. Geen probleem, alles werkt!
Maar ik wil iets meer:
Mijn laptop is uitgerust met een QWERTY-toetsenbord. Prima. En ik kan ook een on-screen toetsenbord openen, eveneens QWERTY, waarmee ik met behulp van de mouse de toetsen kan aanslaan. Handig. :thumb: (zie: http://www.microsoft.com/enable/products/windows7/default.aspx )
Maar het zou voor mij nog handiger zijn als ik on-screen een AZERTY-toetsen-bord zou kunnen krijgen! :D
Waarom? Ik schrijf zeer regelmatig in het frans en op een AZERTY-bord zitten ook de accent graves, accents circonflex etc. incl 'dakje', dus haast onontbeerlijk als je met Frans bezig bent. :p
De vraag is dus: weet iemand of en hoe ik een AZERTY-layout kan krijg in deze
on-screen functie. En m'n fysieke toetsenbord blijft natuurlijk QWERTY!
Hoop dat de vraagstelling duidelijk is; zo niet: laat het even weten. :)
 
Laatst bewerkt:
Beste Mastermindzh. Dank voor de snelle reactie. Op de site van Lakefolks.org dacht ik - nadat ik de mogelijkheden gelezen had - dat het de juiste oplossing was voor m'n 'probleem' en dus het programmaatje gedownload alsmede de taalmodule Frans standaard. Na installatie van beide onderdelen had ik inderdaad een AZERTY-keyboard op m'n scherm.
Maar het gaat helaas niet helemaal goed: het alphabetische gedeelte van beide keyboards gaat correct, maar de gewraakte speciale tekens zoals de e-accent grave, circonflexe etc. vertikt het programma: het zijn dezelfde tekens als van het qwerty board met de capslock/cijfers, dus !@#$%^... De capslock zelf raak ook in de problemen: AAN op azerty is tevens UIT op qwerty.
Dus, helaas, het is nog niet de gewenste oplossing. Vooralsnog ga ik nog wat proberen, eventueel support vragen aan de makers. Er moet uit te komen zijn. Ik houd u op de hoogte.
 
Ik heb de afgelopen 2 weken nog eens opnieuw het AZERTY keyboard gedownload en geinstaleerd, maar het blijft vwb de speciale tekens mis gaan. Het kostte me te veel tijd en ergenis. Nu type ik de speciale tekens maar weer 'gewoon' met de ALT-codes van een papiertje....

We zijn een paar weken later en intussen heb ik een eenvoudige oplossing gevonden:
op de site www.lexicool.com heb ik gratis een 'staaf' gedownload met de speciale lettertekens. Die staven zijn voor een heleboel talen te downloaden. Ik heb die voor de franse taal gedownload en heb nu op m'n scherm een smalle band met alle speciale franse tekens. De tekens kan ik soms aanclicken, soms schuiven naar m'n document of bv. naar hier: à, ç, é etc. Supergemakkelijk. En die staaf met die tekens is in mijn geval niet groot, een goede 20 tekens en die staaf kan horizontaal of verticaal ergens geplaatst worden.
M'n probleem volledig opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan