Onafhankelijk formulier met meerdere recordsources

• Onderwerp starter Onderwerp starter BasK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BasK

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Beste,
Om onnodig veel formulieren te maken in een database lijkt het me verstandig om 1 formulier voor mijn overzicht te maken. In dit formulier wil ik in de koptekst twee knoppen maken. Indien men op knop 1 drukt, dient de data van tabel 1 te worden weergegeven in de onafhankelijke velden op het formulier. Indien knop 2 wordt gedrukt, dient tabel 2 te worden weergegeven in dezelfde velden. Ik ben zover dat ik de recordsource kan wijzigen in vba als er op een knop wordt gedrukt. Maar bij de volgende stap loop ik vast. Hoe krijg ik de velden gevuld met de velden uit de betreffende tabel? Het formulier is een doorlopend formulier en is onafhankelijk.

Wie kan me helpen of een verwijzing geven naar een voorbeeld dan wel uitleg op het internet?

bvd, Bas

Om onnodig veel formulieren te maken in een database lijkt het me verstandig om 1 formulier voor mijn overzicht te maken.
Lijkt me dat je dat nu juist wilt voorkomen :D Maar in beginsel moet het wel kunnen; je kunt bij het laden van een formulier de veldnamen van een tabel uitlezen en toewijzen aan formuliervelden.
Maar je geeft een beetje weinig informatie. Om te beginnen: bevatten beide tabellen dezelfde (hoeveelheid en soort) gegevens? Staan de velden in dezelfde volgorde?

Beste Michel,
De opbouw van de tabellen zijn hetzelfde qua hoeveelheid velden, soort en volgorde. Op 1 na hebben de velden in de tabellen dezelfde veldnamen (PartijID, ClusterID en AfgifteID zijn de verschillende veldnamen) . De ene tabel is de inkomende partij grondstof, de tweede de tabel waarin dezelfde grondstoffen worden geclusterd en de derde de tabel waarin de geclusterde grondstoffen weer worden opgesplitst om af te geven aan de klant. De tabellen zijn gerelateerd aan elkaar.

Om niet per stroom een overzichtsformulier te maken, dacht ik dus aan 1 formulier waarmee door een knop de andere stroom wordt weergegeven in hetzelfde formulier.

Kan je met deze aanvullende informatie verder?

Als je met VBA de Recordsource kunt wijzigen, kun je vermoed ik ook wel met VBA een recordsource openen.... En dat moet je dus eerst doen. Vervolgens lees je in een loopje de veldnamen in. Daarbij is een zekere standaardisatie nodig, anders gaat het niet werken. Zoiets bijvoorbeeld:

Code:
Private Sub Form_Load()
Dim db As DAO.Database
Dim rs As DAO.Recordset
Dim i As Integer

Set db = CurrentDb()

Set rs = db.OpenRecordset("qHosp")
With rs
    .Fields.Count
    For i = 0 To .Fields.Count - 1
        Me("Veldnaam" & i + 1).ControlSource = .Fields(i).Name
    Next i
    .Close
End With

Set rs = Nothing
Set db = Nothing

End Sub

Ik ga ermee aan de slag. Erg bedankt.
PS: mijn vba is echt nog op amateuristisch basis maar door trail and error kom je een heel end;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan