Onbegrijpelijk probleem opstart en install W2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hallo,

Ik ben een enorme graver als ik PC problemen heb. Ik repareer ook vaak PC's van vrienden en kennissen die met softwarematige problemen zitten. Nu heb ik iets wat voor mij niet te begrijpen valt, vermoed dat het hardware is.......

Het gaat om een W2000 Professional configuratie met alle servicepacks, patches, updates, etc. etc. Heeft altijd goed gedraaid. Gebruik hem wegens omstandigheden niet zo vaak meer. Toen ik hem laatst weer wilde gebruiken kreeg ik hem niet opgestart. Ik kon iets van een tekst ontwaren over een of ander profiel wat mogelijk niet geladen kon worden. Toen geprobeerd in veilige modus op te starten maar het was me niet duidelijk wat ik daar voor dit probleem kon herstellen. Naderhand kwam ik ook niet meer in veilige modus. Van alles en nog wat geprobeerd. Ten einde raad dacht ik handig te zijn want ik had immers op mijn tweede schijf nog een Ghost Image (NTFS) staan. Ik wilde dus de originele W2000 Professional installatie CD-rom gebruiken om een basic systeem te installeren. Daarna Ghost installeren en dan de image welke op de tweede harddisk staat terug te zetten. Echter, tijdens het installatieproces krijg ik steeds meldingen dat er files niet kunnen worden gekopieerd. Ook werd er gemeld dat dit mogelijk aan de CD-ROM zou kunnen liggen. Ik heb de CD-ROM gekopieerd maar uiteraard begrijp ik dat de kopie hiervan natuurlijk ook de fouten kan meekopiëren.............

Dit heb ik natuurlijk een aantal malen geprobeerd. Ook heb ik nog geprobeerd een nieuwe installatie CD-ROM te maken waarin de bestanden van SP4 zijn geïntegreerd. Met NERO heb ik deze bootable gemaakt maar ik krijg een melding dat ik een diskette o.i.d. met de naam cd-rom in A: moet stoppen :confused:Laat maar dus.........

Toen dacht ik : ik zet er dan maar Windows98SE op en weer Ghost en dan zet ik de image van W2000 van de tweede schijf terug. Echter, ook Windows98 geeft problemen met installeren en ik krijg het niet geïnstalleerd. Ik begin mijn geduld dus te verliezen, ben er nu 2 volle dagen mee bezig :mad: Ook hier van alles en nog wat geprobeerd.

Ook nog een fdisk /mbr uitgevoerd. Geen resultaat.

Vanmiddag als laatste nog een poging gedaan om W2000 weer basic te installeren maar weer het zelfde probleem dat hij bestanden van de CD-ROM niet kan lezen.

Je zou denken dat het aan de CD-ROM zou liggen maar het feit dat ik Windows98 ook niet geïnstalleerd krijg denk ik toch aan een ander serieus probleem. Ik denk dat het ergens op de harde schijf is of iets in het MBR maar die heb ik toch met fdisk /mbr overschreven :confused:

Wat ik ook zo vreemd vind is het volgende : nadat ik alles weer heb verwijderd met fdisk en nogmaals fdisk /mbr heb gedaan en de W2000 installatie CD-rom weer in de sleuf heb gedaan teneinde een laatste poging te ondernemen....... ik krijg namelijk ook niet de gelegenheid te kiezen tussen FAT32 en NTFS. Het word dus hoe langer hoe vreemder. Het systeem vraagt of ik W2000 op de nog niet gepartioneerde ruimte wil installeren op de volledige grootte van de eerste harddisk. Ik vind dat best, later partities maken kan altijd nog. Nadat ik dit heb aangegeven kan ik alleen maar kiezen voor het NTFS systeem. Nou vind ik dit niet erg maar het feit dat ik deze melding krijg en niet kan kiezen is niet goed.

Ik hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven dat iemand mij kan helpen. Geloof me maar, ik ben er tot nu toe (ruim 10 jaar) altijd uitgekomen maar nu dus even niet.

Heel graag uw reactie en alvast bedankt,

Groeten,
Zatopek

Hoi !

Om kort te gaan: meldingen over files die niet gekopieerd kunnen worden, alleen NTFS beschikbaar bij de format, en ook de rest van je aanwijzingen duidt op 1 of meerdere corrupte geheugen-modules !

Dat zou je met 10 jaar ervaring toch kunnen weten !

Dus: gebruik even de bootable UBCD, start daarvan op, voer de memtest en vervolgens de juiste HDD-test uit.

Zijn er daarna nog problemen, zijn we graag weer tot je dienst !

Greetz,

Harry.

Verwijder alle partities en maak een nieuwe aan dmv de win2000 cd, controlleer je geheugen met bv memtest, lijkt me sterk als het aan de cd ligt, ook de laser van je cdromstation kan vuil zijn (weinig gebruikt)

Om kort te gaan: meldingen over files die niet gekopieerd kunnen worden, alleen NTFS beschikbaar bij de format, en ook de rest van je aanwijzingen duidt op 1 of meerdere corrupte geheugen-modules !Dat zou je met 10 jaar ervaring toch kunnen weten !

Harry, allereerst bedankt voor je snelle reactie. Ik schreef al dat ik een enorme graver ben en softwareproblemen bijna altijd kan oplossen. Corrupte geheugen-modules is hardware.............. Heb ik geen ervaring mee, ook niet na 10 jaar (!) maar nogmaals mijn dank :thumb:

Dus: gebruik even de bootable UBCD, start daarvan op, voer de memtest en vervolgens de juiste HDD-test uit.

Wat is een bootable UBCD :confused: Je zal de W2000 installatie CD-rom bedoelen?

Zijn er daarna nog problemen, zijn we graag weer tot je dienst !.

Ik ga wat proberen, nogmaals dank en ik hou je op de hoogte.

Zatopek

NB vergat nog wat. Heb je een suggestie voor wat voor een memtest ik kan doen. Ik kan niet in Windows testen, dat zal je duidelijk zijn. Heb je misschien een link o.i.d.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Alles wat je evt. nodig hebt staat op deze bootable CD: http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Wat er allemaal op staat lees je hier: http://www.ultimatebootcd.com/

Greetz,

Harry.
Hoi Harry,

Thanks. Ik heb weinig ervaring met ISO files. Na het uitpakken heb ik inderdaad een ISO file. Die kan ik zo branden op een CD heb ik begrepen? Uiteraard moet ik die bootable maken in NERO, dat lukt me nog wel maar moet ik nog met andere dingen rekening houden (instellingen van NERO) omdat het een ISO file is?

Graag je reactie en groeten,
Zatopek

Na wat geprobeerd te hebben is het gelukt!! Was weer eens simpeler dan ik dacht. Geen compilatie branden maar gewoon als image branden. Alle parameters zet NERO dan automatisch goed. Moet nog wel de testen uitvoeren maar de schijf is in ieder geval bootable.

Ik meld me wel weer.

Laatst bewerkt:
Ik ben nu op de bewuste PC met die UBCD schijf bezig. Het is wel voer voor techneuten....... snap er dus weinig van. Er staan bijvoorbeeld 5 verschillende memory tests op. Welke moet ik nu hebben? Ben nu met de eerste bezig, de Memtest-86 v3.3. Duurt wel ff. Moet ik ze allemaal draaien? En als ik geen foutmeldingen krijg dan ligt het dus niet aan het interne geheugen?

Nog ff wat : ik zat nog even in mijn BIOS te koekeloeren en toen zag ik dat mijn Processor en andere waarden die daarmee verband houden verkeerd stonden. Ik heb een Pentium III 733Mhz maar hij stond op 440E :confused: En bij andere waarden, ik meen iets van PCI/rate en nog wat (kan nu niet kijken want UBCD is bezig met die mem test) stond er een waarschuwing dat de waarden uit veiligheidsoverwegingen nu niet goed staan omdat het systeem niet goed is opgestart.......... Dat staat er dus waarschijnlijk al sinds ik de eerste keer, inmiddels een week of 4 geleden, problemen heb gehad.

Zouden de problemen die ik eerder heb gemeld met het niet goed wegschrijven op de harddisk en meldingen dat het mogelijk aan de CD-rom ligt als ook het feit dat ik bij het opnieuw installeren van W2000 niet de mogelijkheid krijg te kiezen tussen FAT32 en NTFS hier aan kunnen liggen? En dus niet aan een kapotte memory strip? Jezus wat een zin zeg.............. ;)

Ik raak er echt van in de war.......

Alstublieft hulp, word zeer gewaardeerd!

Hoi !

De test die je gekozen hebt: niets mis mee !

Wat er onbegrijpelijk is aan de UBCD ontgaat mij volledig; na het booten krijg je een blauw keuzescherm, klik en je krijgt een sub-menu.

Maar goed: als die memtest na een paar uur geen fouten heeft opgeleverd zit het probleem dus niet daar.

Kies in het bios voor Default settings o.i.d.
Kan me niet voorstellen dat wrong bios-settings te maken hebben met schrijffouten van een Win2K installatie-CD, maar goed.

Test je HDD met de harddisktool van de fabrikant van je HDD.
Staan ook op die o zo handige en makkelijke UBCD !

Als dat ook geen fouten oplevert moet je het probleem zoeken in een corrupte CD-of niet goed aangesloten/corrupte CD-speler.

Greetz,

Harry.

Hoi !

De test die je gekozen hebt: niets mis mee !

Wat er onbegrijpelijk is aan de UBCD ontgaat mij volledig; na het booten krijg je een blauw keuzescherm, klik en je krijgt een sub-menu.

Maar goed: als die memtest na een paar uur geen fouten heeft opgeleverd zit het probleem dus niet daar.

Kies in het bios voor Default settings o.i.d.
Kan me niet voorstellen dat wrong bios-settings te maken hebben met schrijffouten van een Win2K installatie-CD, maar goed.

Test je HDD met de harddisktool van de fabrikant van je HDD.
Staan ook op die o zo handige en makkelijke UBCD !

Als dat ook geen fouten oplevert moet je het probleem zoeken in een corrupte CD-of niet goed aangesloten/corrupte CD-speler.

Greetz,

Harry.
Harry, je bent een beste vent maar je verplaatsen in iemand anders is niet je sterkste punt. We zijn niet allemaal zo technisch onderlegd. Sommige submenu's zijn niet duidelijk. Zo ook die 5 memtesten........ welke moet je dan nemen. En zo zijn er wel meer dingen op die "o zo handige en makkelijke UBCD" ........... Joh!

Het is gewoon voer voor techneuten, een leek ben ik zeker niet maar echt makkelijk te begrijpen wat die programma's achter de menu's nu daadwerkeijk doen............ :confused:

Ja, de werking van de UBCD wat betreft de menustructuur is logisch. Dat is ook het enige.........

Ga nog wel verder zoeken. Toch weer bedankt voor je reactie maar laat al die uitroeptekens achter je zinnen maar weg, nergens voor nodig. Er zijn zat dingen waar ik (heel) veel vanaf weet en een ander niet. Dan hoef je toch niet zo neerbuigend te doen ;)

Hoi !

Tja, misschien is iemand anders aardiger dan ik......

Maar als je zelf begint van:

Ik ben een enorme graver als ik PC problemen heb. Ik repareer ook vaak PC's van vrienden en kennissen die met softwarematige problemen zitten. Nu heb ik iets wat voor mij niet te begrijpen valt, vermoed dat het hardware is.......

en je weet niet hoe een .ISO te branden, dan vraag je er toch om ?

Dus zou ik zeggen: zoek het lekker uit zonder deze wijsneus.....maar ja, ik los elke dag dit soort probleempjes in een uurtje op.....

Greetz,

Harry.

Hoi ! Tja, misschien is iemand anders aardiger dan ik...... Maar als je zelf begint van:

en je weet niet hoe een .ISO te branden, dan vraag je er toch om ?
Beste Harry,

Nogmaals, ik waardeer je hulp alleen moet je eerst eens leren lezen. Ik heb het enkel over ervaring met softwarematige problemen gehad..... Ik ben gen techneut maar heb heel veel geduld met PC's en geef het niet gauw op. Corrupte geheugenmodules zijn hardware. En wat heeft het branden van een ISO file er nu mee te maken of ik dit wel of niet beheers? Ik had er geen ervaring mee maar inmiddels dus wel. Dus waar vraag ik nu om? Ik vraag op een vriendelijke en kwetsbare manier hulp, die krijg ik. Alleen dat neerbuigende toontje en al die uitroeptekens zijn nergens voor nodig...

Dus zou ik zeggen: zoek het lekker uit zonder deze wijsneus.....maar ja, ik los elke dag dit soort probleempjes in een uurtje op.....Greetz, Harry.
Je bent echt helemaal geweldig Harry............ :thumb:;):D

Het is opgelost dankzij die "makkelijke" UBCD bootable CD-Rom ;)

Aan het interne geheugen lag het niet. Op de harddisk zat even voorbij de 51% een bad sector. Deze heb ik kunnen repareren met een van de programmaatjes van de UBCD :D

Toch lag het volgens mij ook aan het feit dat de snelheid van de processor en van de bussnelheid automatisch op een lager niveau is gezet omdat de PC destijds een keer niet goed is opgestart............

Nou ja, het werkt en dat is het voornaamste. heb er nu XP opgezet. Dat kon eerder ook niet omdat het systeem direct begon te sputteren. Waarschijnlijk omdat de processor toen nog op een te lage snelheid stond voor XP........

Harry, bedankt hè ook al deed je een beetje neerbuigend :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan