Onbekend netwerk, provider herkent mac adres niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

LisetteS

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jul 2010
Berichten
2
Beste allemaal,

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding waar ik inmiddels een beetje moedeloos van word. Ik hoop dat ik een duidelijke omschrijving kan geven:

Mijn laptop (Asus met Windows 7) heeft altijd probleemloos gewerkt, totdat ik hem een half jaar in het buitenland gebruikt heb. Na terugkomst vorige week in mijn oude kamer kreeg ik een 'onbeperkt netwerk, geen internettoegang'. Ik heb een kabelverbinding, aangezien routers officieel niet toegestaan zijn op mijn netwerk (studentencomplex). Mijn ip-adres begint met 169 en ik heb geen standaardgateway. IP en DNS staan ingesteld op automatisch configureren.

Een aantal van mijn buren heeft wel degelijk een router, waarop ik getest heb of draadloos internet wel werkte, op een onbeveiligd netwerk. Dit was het geval. Wanneer ik vervolgens weer de ethernet-adapter aanzette, nam de LAN-verbinding de naam van de draadloze netwerkverbinding over (belkin nogwat). Toen had ik opeens wel een normaal ip-adres en een gateway, maar nog steeds geen internetverbinding. Pingen geeft time-outs.

De helpdesk van mijn provider kon mij niet verder helpen. Het fysieke adres van mijn ehternet-adapter (Atheros) begint namelijk met 90 en daar hadden ze nog nooit van gehoord. Volgens hen begint het adres altijd met 00. Daardoor kunnen ze mijn laptop niet vinden in hun netwerk, terwijl ik er een half jaar geleden nog wel op zat (ik vond dit nogal een vreemd verhaal).

Ik heb geprobeerd om mijn laptop met kabel op een ander netwerk aan te sluiten, en dit werkte prima. Na heel veel probeersels (kabel vervangen, ip renew/release, adapter opnieuw installeren, nieuwe driver etc). heb ik gisteren een clean install van Windows gedaan. Zonder resultaat.

Samenvatting:
-geen kabel, wel draadloos via buren
-kabel werkt wel op ander netwerk
-provider kent fysiek adres ethernet-adapter niet

Ik hoop dat het een beetje te volgen is en dat iemand een tip heeft...
Alvast bedankt!
 
Ik vind het verhaal ook vreemd maar het klopt dat mac adressen met 00 beginnen normaliter. Echter er zijn inmiddels zoveel mac's uitgegeven dat ze nu ook met andere cijfers beginnen. Het cijfer 90 heb ik ook al vaker als begincijfer gezien.

Het ip adres 169 is feitelijk geen ip adres, over het algemeen is het 169.254.x.x en wordt door windows zelf aan de netwerkadapter toegekend als hij geen ip van de dhcp server kan krijgen.
Verstandig is sowieso om de draadloze netwerkkaart uit te zetten als je met bekabeld netwerk gaat werken.

Dan zijn er nog een aantal zaken waar duidelijkheid over moet komen.
Je zit in een studentencomplex waar routers niet zijn toegestaan? Vaagheid. Je moet toch ergens je internet aansluiting vandaan krijgen, waar komt die vandaan? Modem of router zullen toch ergens aanwezig moeten zijn normaliter.

Er is misschien nog een andere optie en dat is de bios. Bij veel laptops kun je in de bios het mac adres van de netwerkadapter wijzigen. Als dat bij jouw laptop ook het geval is, zou je dat kunnen doen. Als je niet weet wat je doen moet haal je gewoon de laatste twee getallen weg en zet je 00- voor die 90 wat er nu staat zoals je iets krijgt in de geest van 00-90-CE-AD-32...etc.
Suc6.
 
Heel erg bedankt voor je hulp, ik ga er naar kijken!
Individuele routers zijn inderdaad niet toegestaan hier, ik geloof dat er een (of een aantal) gezamenlijke modem is (maar het fijne weet ik er niet van).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan