• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

onbepaald aantal rijen invoegen tussen gegevens dmv een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthiej88

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2010
Hallo!

De titel is misschien wat wazig, sorry daarvoor.

Ik ben bezig om een invulsheet voor een V&G-plan te maken voor 't bedrijf waar ik stage loop. Het grootste deel is af, alleen nu loop ik tegen een probleem aan.

Omdat er vermeldt moet worden wie er aanwezig zijn op het werk, moet een onbepaald aantal onderaannemers worden toegevoegd.

Ik wil nu via een macro zorgen dat ze 1 of meerdere onderaannemers toe kunnen voegen. Op zich lukt dat wel, alleen wordt het een probleem als bijvoorbeeld eerst nummertje twee wordt toegevoegd (dan voegt hij dit 5 rijen lager in dan de bedoeling is, omdat 1 er nog niet staat).

Nu heb ik geprobeerd om de macro knopjes te verplaatsen in de macro, zodat alleen de knoppen gebruikt kunnen worden die ook te gebruiken zijn. 't probleem hiervan is, dat excel dat niet lekker pakt en de cellen niet helemaal letterlijk verplaatst, waardoor het knopje verplaatst (soms heel weinig, soms erg extreem).

Weet iemand een oplossing? bijvoorbeeld voor het verplaatsen, anders door bijvoorbeeld de macro niet aan een knop, maar aan een cel toe te voegen (ik neem aan dat de cel wel goed te verplaatsen is).

alvast bedankt.

Matthijs

Laatst bewerkt:
Eerst en vooral: welkom op het forum!

Voor iemand die geen idee heeft hoe jouw bestand er precies uitziet en wat de bedoeling precies is van je macro, is het vrij moeilijk hier een antwoord op te geven.

Het beste dat je kan doen is vb-bestandje uploaden (ontdaan van gevoelige info, dus bvb ingevuld met fictieve data) zodat we je sneller kunnen helpen.

;)

Eerlijk gezegd was ik niet op de hoogte dat dit kon, zoals je al opmerkte ben inderdaad nieuw hier :)

Een xlsm bestand kon ik niet uploaden, vandaar een 97-2003. als het goed is werken de macro's daarin ook?

Het leek mij het makkelijkst om in de macro de cellen met bijv onderaannemer 1 te kopieren onder de hoofdaannemer. De cellen waar de onderaannemers staan verberg ik wel in de uiteindelijke versie.

Omdat de meeste mensen die dit bestand gaan gebruiken toch leken zijn wat excel betreft, is de kans groot dat ze het bestand op de 1 of andere manier "afbreken". Daarom wil ik er dus voor zorgen dat ze alleen op het "goede" knopje kunnen drukken.

er moet dus een knop komen voor "onderaannemer toevoegen" en "onderaannemer verwijderen".

Hoe los ik dit op?

Bijlagen

Wat denk je van deze?
Moet wellicht nog aangepast worden voor 2007

Ik hoor het wel,

Cobbe

Begint er goed op te lijken, een paar dingetjes;

- Er staat tekst onder, als ik onder deze rij tekst zet loopt hij vast. eigenlijk moet hij dus nieuwe rijen invoegen?
- bij het verwijderen pakt hij de bovenste ipv de onderste

Daarnaast snap ik nog niet echt heel veel van visual basic. Heb je deze acties gewoon opgenomen, of via visual basic geschreven? Ik zou graag begrijpen hoe dit werkt, dan kan ik 't de volgende keer gewoon zelf ;)

bedankt iig!

'T was maar een voorstel hé, Nergens stond dat er rijen tussengevoegd moesten worden, dus heb ik zo gewoon onderaan toegevoegd.
"Er staat tekst onder"; waar? en hoe?

Wat het verwijderen betreft moet je de cel met "onderaannemer" selecteren en dan verwijderen.
Dit kan nog gecontroleerd worden met een Msgbox.

Deze code is zo uit de hand geschreven, een kenner ziet dat.:)

Cobbe

Dat is nou net het probleem, een kenner ben ik niet;)

Ik heb 't probleem opgelost door de onderaannemers onderaan te plaatsen en bovenaan verder te gaan met de lijst.. Daardoor kan ik onderaan gewoon ruimte overhouden en een simpele macro maken om de onderaannemers individueel toe te voegen of te verwijderen.

voor het leren van visual basic moet ik maar s goed gaan stoeien daarmee, heb ik nu geen tijd voor..

in ieder geval bedankt!

Matthijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan