onboard of extern

Status
Niet open voor verdere reacties.

bryanwilms

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Beste mensen,

ik heb van de week een geluidskaart aangeschaft om mijn onboard audio te vervangen.
eenmaal geïnstalleerd en de drivers geïnstalleerd te hebben heb ik het idee dat het geen ene fluit uitmaakt.
ook heb ik het idee dat ik misschien ergens wat vergeten ben, ben immers een leek op gebied van geluid.
mijn onboard gebeuren bestaat uit het volgende:
-MSI z97-G43 mobo
- Realtek® ALC892 Codec
- 7.1-Channel High Definition Audio

Deze wilde ik vervangen door het volgende:

Asus Xonar D1.

ik ben bang dat als het geheel net zo goed blijft klinken als onboard, dat ik de kaart zal retourneren want als je het verschil toch niet hoort heeft het ook geen nut hem te hebben.

ik gebruik na de kaart nog een receiver om het signaal op mijn speakers te krijgen.
kan iemand met meer ervaring qua audio mij vertellen wat ik fout doe?

alvast bedankt

Hoi,

Ik denk niet dat je wat verkeerd doet eigenlijk.
Wat had je verwacht als ik mag vragen ?

Ik had eigenlijk verwacht om meer 3d effecten te krijgen in games en voller geluid in mijn muziek.
voller als in meer bass en de hoge tonen die niet wegvallen.
ik gebruik uiteraard wel flac bestanden en niet mp3tjes om te horen of het werkt.
ik geloof niet dat het aan mijn speakers/receiver of koptelefoon ligt want zowel bij mijn oude pc met onboard geluid als met mijn laptop behaal ik beter geluid, dan deze kaart en onboard op dit moederbord.

volgens de mensen die deze kaart reviewden op de site waar ik hem kocht was het een uitstekende kaart tov onboard

Je onboardkaart, is een betere (95dB SNR), je externe geluidskaart (116dB SNR) lijkt op papier een heel groot verschil te zijn, maar of het verschil tussen die 2 echt hoorbaar is durf ik je niet te zeggen ...
(Misschien dat het (nog) wat uitmaakt als je de onboard uitschakelt in het BIOS?)

dat uitschakelen van mijn onboard wil ik nog even proberen.

btw wat betekenen die waardes waar u over praat.
(nu ik de kans heb wil ik er natuurlijk meteen wat meer over weten)

Edit: heb onboard uitstaan maar het geluid is naar mijn oren niet echt verbeterd.
mocht iemand nog ideeën hebben hoor ik het graag, anders zal ik de kaart terugsturen.

Laatst bewerkt:
Wat je daadwerkelijk hoort is relatief en het is vaak het idee wat het verschil maakt.
Ik hoop dat je dit niet verkeerd begrijpt want ik bedoel het goed.

Echt een enorm verschil zul je niet merken tegenwoordig met de onboard kaarten,
de externe kaarten zijn vaak wat sneller en preciezer, dit ben je vooral nodig met het mixen van muziek,
zoals je onder anderen hier kunt lezen

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=351221

Hier kun je nog een review lezen van een persoon die xonar XD heeft gekocht, hij merkt daadwerkelijk verschil.
zoals ook in dit topic wordt aangegeven maakt de microfoon aansluiting soms wel degelijk verschil, mocht je gaan gamen en met je
kameraden op een teamspeak/ventrilo server zitten dan is een helder stem geluid wel gewenst voor je kameraden.

Lees de begin post hier maar eens door, dan zul je de verschillen redelijk goed in beeld moeten krijgen en kun je een beslissing maken;

http://www.overclock.net/t/997468/differences-between-on-board-and-a-sound-card

Succes

bedankt voor het posten allen,

na het lezen van uw links heb ik er even over na zitten denken.
aangezien ik met headphones geen verschil hoor in games (kunnen ook mijn oren zijn) ga ik een vriend van mij even laten luisteren van de week.

ik ben er nog niet uit, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en posten

Ik denk dat een goede kwaliteit headset meer uitmaakt dan de audiokaart.

Wat betreft die waardes: 116dB SNR betekent: SNR= signal to noise ratio, de verhouding tussen het max. signaal wat je wilt horen en de gratis ruis die er altijd bij zit.
dB is een logaritmisch verhoudingsgetal, waarmee men dat aangeeft. http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
De Asus kaart is 11 dB beter dan de onboard chips. 10 dB is een factor tien. De onboardchipset geeft dus iets meer dan 10 keer meer ruis.
Los daarvan wordt muziek gedigitaliseerd en weer terug. Daarvoor worden Digital to audio omzetters gebruikt (DAC's) Het maakt dan weer uit of je een DAC met weinig "bits", dan wel een met veel "bits" hebt. Ook de bemonsteringsfrequentie speelt een grote rol. Het voert te ver om hier op in te gaan, maar je merkt dat een aantal aspecten een grote rol kan spelen. Bij de ene weergave spelen die ook een groter rol dan bij de andere.
Voor audifielen tijdens zachte passages in muziek is weinig ruis erg belangrijk. Of gamers daar ook geld voor over hebben??

Soms is het moeilijk kwaliteit in te schatten. Waar moet je op letten? Kijk eens of je nergens een audio test CD kunt downloaden (kijk hier eens http://www.audiocheck.net/audiocheck_testtoneCD.php) Kies "Sound and test tones". Je krijgt dan on-line een aantal testmogelijkheden te horen. Dan hoor je het wel. Afhankelijk van wat je wilt natuurlijk, maar audiofielen die klassieke muziek luisteren die horen wel of er bij die zware bas nog een lichte picolo door komt, of dat die ontbreekt.
Ik had vroeger (misschien nog wel) een test LP. Daar werd uitgelegd wat je moest horen en wat niet. Je zult verbaasd zijn wat ze dan aan goeds of slechts kunnen laten horen. Orgelnoten die niet om aan te horen zijn, pianotonen waar je gek van wordt. En dan heb ik nog niet eens verstand van muziek.
Zelf had ik ook een Asus Xonar D1 in mijn vorige systeem. Door een domheid heb ik die echter opgeblazen. Ik hoorde echt wel verschil via mijn audio systeem. Meestal gebruik ik tegenwoordig echter geluid via twee "prul" pc speakerboxjes en dan maakt het echt niet meer uit.

Gaming is natuurlijk een heel ander hoofdstuk dan klassieke muziek. Correct me if I am wrong, maar ik denk dat gamers heel anders luisteren/beleven dan audiofielen.
Een dure kaart op bv. een speakersetje van € 70 heeft m.i. weinig zin.
De ketting is immers zo sterk als zijn zwakste schakel.

Laatst bewerkt:
Ik kan het niet laten om even te reageren. :)
Ten eerste, dit is geen extern geluidskaart. (Het wordt gewoon in een slot IN de computer gestoken)
Ok het is geen onboard (op moederbord) kaart.
Verschil zou zijn 95dB SNR, en 116dB SNR (info Whitty), nu even voor de beeldvorming.
Als we dus muziek zouden draaien waarbij we het afspeel volume (SPL) zo hard zetten dat we net het ruis boven de omgeving lawaai zouden kunnen horen (pak hem beet 40dB in een stille kamer) dan zou het maximum volume bij je onboard kaart 135dB zijn (voldoende om pijn te hebben en blijvend gehoor schade) bij die ander kaart is het dan 156dB (er zijn mensen gedood bij 160dB) als je een installatie had die dat kan weergeven.
Waarschijnlijker is het dat je installatie een slechter SNR heeft.
Dan het bit verhaal, wat speel je af? "normaal" muziek (je bron dus) is waarschijnlijk 16bit, leuk als je kaart er 24 van maakt maar de dynamic range (verschil tussen luid en zacht) wordt er niet groter van.
Zelfde geld voor de samplerate. (44.1kHz bron tegen soms wel 192kHz geluidskaarten)
Precies wat Veng zegt: "De ketting is immers zo sterk als zijn zwakste schakel." en dat kan de instellingen van je speler (computer) zijn, de bron (wat speel je af), versterker of speakers (en alles wat er tussen in zit).
Geloof wat je hoort.

Zoals met zoveel specs, het is de vraag of je het nodig hebt. Maar vaak wil je wel zeker weten dat op dat spec.punt geen probleem ligt.

Wat wel nog belangrijk is tav de de site met geluidstest: Iemand die nog geen geluid hoort omdat de frequentie nog te laag is en daarom zijn volume verder opendraait......boem. Basspeaker kapot. Wees dus erg voorzichtig.

Laatst bewerkt:
nadat ik beide kaarten tegelijk heb aangesloten op 2 kanalen op de versterker en switch tussen de kaarten tijdens muziek hoor ik wel verschil.
waarschijnlijk wist ik niet waar ik op moest letten.
dank voor alle leerzame informatie en hulp

Even uit nieuwsgierigheid.
Welke kaart vindt je 'beter' en welk 'verschil' hoor je? (Snap dat het moeilijk te onmschrijven is)

de externe(PCI) vind ik beter klinken.
de interne/onboard kaart klinkt dof en alsof alles maar bij mekaar gepropt is
de xonar spreid het geluid meer uit over de speakers en lijkt wel meer open geluid te geven

moeilijk te omschrijven ja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan