Onboard USB werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen199

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Berichten
184
Hoi allemaal,

Ik heb al eerder een thread hier over geplaats, maar ik ben tot een nieuwe ontdekking gekomen:

Ik heb een USB hub (4 poorten) die via usb naar de pc gaat. Ook kan je een stekker in het stopcontact doen, zodat er minder stroom door de usb moet. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de poorten wel werken met dat hubje met stroom.

Zelf denk ik dat de poorten dus te weinig stroom krijgen?

Weet iemand hier meer over?

gr,
Jeroen
 
Welk merk en type hub.
En er zit een voeding bij die je niet aansluit en vreemd vind dat er dan problemen met de usb is?
 
Ik heb het denk ik verkeerd geformuleerd: de usb hub is niets mis mee, maar de poorten op mijn moederbord werken niet zonder dat hubje met stroom. Als ik dus een usb in mijn moederbord doe krijgt de usb geen stroom, en als ik hem in een hubje met stroom doe, herkent de pc hem wel. Dus de onboard usb poorten hebben dus geen stroom. Hoe kan ik dat fixen dat de poorten wel stroom krijgen?
 
Een USB poort levert standaard 5V en 500mA.
Als je daarop een HUB aansluit, zal dat verdeeld worden. De spanning (V) blijft gelijk, de stroomsterkte (A) wordt wel verdeeld.

Je kunt dus probleemloos 4 apparaten op die HUB aansluiten, zolang ze bij elkaar maar niet méér dan die 500mA vragen. Wordt die 500mA wel overschreden, zal je zien dat je apparaten niet of niet goed meer werken. Dat is waar die stekker van pas komt, want op dat moment wordt de HUB apart van stroom voorzien (actief gevoed) waarmee alle aansluitingen in de HUB allemaal de volledige 500mA krijgen.
Gebruik je die hub voor het aansluiten van een muis ofzo, zal het wel meevallen. De gemiddelde muis vraagt zo'n 100mA. Wil je er echter naast die muis bijvoorbeeld óók nog een harde schijf gebruiken en een WiFi-dongel aansluiten, zal het al snel tekort schieten en moet de HUB echt aan de stekker.

>>> edit: die onboard poorten hebben WEL of GEEN stroom, waarmee ze WEL of NIET werken. Het lijkt me sterk dat een USB poort die niet werkt, waarop een actieve HUB wordt aangesloten, het dan ineens wel doet. Wat voor apparaat probeer je eigenlijk aan te sluiten?
 
Laatst bewerkt:
De usb poorten op het moederbord werken NIET, op de hub WEL. Ik heb een 16gb usb stick geprobeerd. Ik sluit dus een usb hub met stroom aan met een usb stick erin aan op het moederbord. Dat werkt wel.
Sluit ik de stick zonder de hub met stroom aan op de onboard usb, gaat het lichtje op de usb niet braden en gebeurt er niets.
 
Als ik de usbhub met stroom in 1 poort laat zitten, werken alle poorten inclusief de usb hub. Zodra ik de hub met stroom eruit haal stoppen alle poorten er direct mee.
 
Reseat de voedingsstekker eens, lijkt wel of het 5V circuit eruit ligt, kijk ook eens in de bios bij vermoedelijk de hardware monitor naar de voltages en in windows met Speccy b.v.
 
Voedingstekker gereseat.
Speccy zegt dit: (met en zonder hub is het zelfde)
CPU CORE 1,424 V
MEMORY CONTROLLER 1,872 V
+3.3V 3,344 V
+5V 4,919 V
+12V 12,096 V
-12V (4,416) V
-5V (5,248) V
CMOS BATTERY 2,912 V

Niets bijzonders lijkt me?
 
als je een multi meter hebt kan je de usb poort even inspecteren. Als er degelijk geen stroom op zit, dan zal je moeten diagnostiek zoeken wat er precies de 5v niet doet werken.
 
als je een multi meter hebt kan je de usb poort even inspecteren. Als er degelijk geen stroom op zit, dan zal je moeten diagnostiek zoeken wat er precies de 5v niet doet werken.

Ik heb helaas geen multi meter dus dat word lastig... :9

Wat is het merk en type moederbord?
En hoe staat de energieinstelling?

Dit is mijn moederbord
De energieinstellingen staan op hoge prestaties.
De voeding is 450 watt voor als dat nodig is om te weten
 
Hallo

"Zelf denk ik dat de poorten dus te weinig stroom krijgen?" -> het lijkt er eerder op dat de u.s.b. poorten geen +5V voedingsspanning krijgen...

Mits bij veel motherboards dit een gedeelde voedingsspanning is , en -->

"Als ik de usbhub met stroom in 1 poort laat zitten, werken alle poorten inclusief de usb hub. Zodra ik de hub met stroom eruit haal stoppen alle poorten er direct mee. "

Dit bevestigd slechts deze logisch gemaakte conclusie ...

Controleer dus of de u.s.b. poorten wel voeding krijgen .

Ik gok op een onboard +5V (u.s.b.) s.m.d. zekering die defekt is .

Meest voorkomende oorzaak ... (kortsluiing) op een u.s.b. poort veroorzaakt ???

Dit roept uiteraard ook vragen op , al vermoed ik dat dit er wel niets mee heeft te maken, en slechts een softwarematige meetfout is ... :

-12V (4,416) V en CMOS BATTERY 2,912 V

"Niets bijzonders lijkt me? " -12v is nog geen -5 V !!! ... en de klemspanning van het b.i.o.s. batterijtje is deze van een volledig leeg exemplaar ... meestal is deze --> ruimschoots <--- boven de 3.00V.

"Ik heb helaas geen multi meter dus dat word lastig"

Dan wordt dit meer dan lastig ... dan heb je een probleem ...

Een duur toestel fluke , etc ... heb je hiervoor niet nodig ... een goedkoop exemplaar die regelmatig te koop is in de aldi/lidl o.i.d. is voor deze toepassing ruim voldoende.

Indien al het bovenstaande voor u chinees is ... , is het veiliger om dit alles te laten controleren door iemand met de nodige ervaring.

Zal zo goed als zeker minder lang duren , dan de tijd die het mij heeft gekost om dit alles in te typen.

peter
 
Beste Peter,

Geweldig om te zien dat je een reactie heb terug geschreven. Het jammere is dat ik hier niks mee kan, alleen dat je me alleen maar blamed hoe dom ik wel niet ben...

Dus heeft iemand een idee waar ik wel iets mee kan? Dus niet iets om me te blamen?

Groeten,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Zo lees ik het niet hoor, wordt alleen allerlei dingen voorgesteld wat niets met jou persoonlijk heeft te maken.

Maar de optie om een multimeter aan te schaffen zou ik in het achterhoofd houden, kijk ook bij de Action als die in de buurt zit, tis alleen om te meten of er +5V spanning op de USB pin op het moederbord staat, fietslampje met 2 draadjes eraan wil ook wel, 1 draad op de 5V en 1 op massa.
In het manual van het moederbord kun je zien waar en welke je moet hebben.
 
Peter heeft wel degelijk gelijk dat het probleem is dat je usb-poorten blijkbaar geen stroom krijgen, een andere logische conclusie valt er niet te trekken.
Punt is dat jij geen middelen hebt om dat te controleren.
Je hebt de ATX -connector inmiddels opnieuw in het moederbord gestoken en dat heeft niet het gewenste effect gehad.
Mijns inziens blijven er dan 2 mogelijkheden over:
Je voeding is niet in orde of je moederbord heeft een defect.
Als je nog een andere voeding van voldoende vermogen hebt liggen kun je overwegen om die te wisselen.
Anders neem je de pc onder je arm en brengt hem naar een locale computerwinkel en laat je het moederbord testen.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt allemaal. Ik zal de foldertjes maar in de gaten houden en met smart wachten totdat er een mooie multimeter in de krant staat. Ik blijf dan zolang maar even de hub gebruiken.
 
Hallo

"Dus heeft iemand een idee waar ik wel iets mee kan? Dus niet iets om me te blamen?"

Jammer dat je deze info op zo een negatieve manier opvat ... om dergelijke reakties doen we het nu net NIET.

Hopelijk doe je er wel iets nuttig mee .

Een (happy ending) vervolg zal dit verhaal niet krijgen , want ik zie dat je dit topic hebt afgesloten.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik kan hier een eventuele brakke voeding aan toevoegen. Als die slechte spanning aanstuurt op de 5v aansluiting naar je moederbord voor de usbvoedingen heb je een probleem.
Op dit vlak ga ik met Scrapheap mee.
Het moederbord zelf kan ook stuk zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan