onboard video en grafische kaart inst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

samsam

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2002
Hallo,

Ik heb voor het eerst een pc in elkaar geknutseld, en het is ook nog gelukt. Ik heb alleen een probleem met de grafische kaart. Het betreft een 3D phantom AGP vga kaart, XP-3800 pro.
Mijn moederbord heeft een onboard grafische kaart, maar ik wil dus die agp kaart erbij zetten. Als ik nu de drivers wil installeren (via cdrom) dan geeft de pc aan dat er geen VGA device is. Vervolgens windows98 in veilige modus gestart, maar dan kan de cdrom niet opgestart worden. Indien ik de monitor in de grafische kaart plug heb ik alleen een zwart beeldscherm.
Ik heb alle beeldscherm adapters al een keer verwijderd, maar ook dan lijkt het alsof het systeem de kaart niet ziet.

Wat doe ik verkeerd? Moet ik nog iets aanpassen in de bios?

Bedankt vast voor evt. oplossingen
Samsam

Meestal is er een optie in bios die init onboard display first heet met als opties agp/pci/onboard
neem dan agp

kijk even in je bios daar moet het staan

succes

hallo,

Ik heb gekeken in de bios instellingen. Wat ik tegenkwam was:

Bij CMOS: Video ingesteld op EGA/VGA, overige keuzes CGA40, CGA80 of Mono

Bij Advanced Chipset fetures: AGP Aperture size: 64MB

Bij Integrated Pheripherals:
AGP auto calibration: Enabled

Bij PnP/PCI Config: PCI/VGA palette snoop: Disabled

Dit zijn de enige instellingen voor zover ik kan zien die iets te maken hebben met het AGP slot en de monitor of videokaart.

De phantom kaart is 128 MB.

Dus ik kan nog steeds niets.
Samsam

Er moet ook ergens een optie staan om de onboard videokaart uit te schakelen (disable).
Heb je geen boekje van je moederbord? Daar staat het ook wel in als het goed is.

Hoi,

Ik heb nogmaals gekeken, en inderdaad nog iets gevonden. In de bios bij init display first kan ik kiezen tussen AGP en PCI (disable staat er niet bij). Vervolgens op AGP gezet, en boel opnieuw opgestart. Wederom beeldscherm adapter verwijderd, en opnieuw opgestart. Dan wil de pc eerst de oude adapter weer installeren, dat overrule ik door te annuleren.
Als ik dan de drivers wil laden voor de videokaart komt het systeem weer met no VGA device. Indien ik de monitor inplug in de video kaart heb ik helemaal geen beeld.

Samsam

Laatst bewerkt:
Hallo,

Met wat voor bios heb je bedoel je dan misschien Award Software?

Samsam

Je zult eerst je onboard video kaart uit moeten schakelen
dit moet ergens in je bios staan bij intergrated........ ofzo iets
of onder onboard ........

Je zult eerst je onboard video kaart uit moeten schakelen
dit moet ergens in je bios staan bij intergrated

Hoi,

Ik heb nogmaals het hele bios doorgenomen, en ook het boek van het moederbord. Ik kan wel bv. audio, LAN, moden en nog zo wat in de bios op disabled zetten, maar voor de videokaart onboard is niets anders dan ik al eerder schreef.
Er is dus geen 'onboard video' beschikbaar in de bios, en bij de intergrated periphals kun je ook niets anders veranderen als hierboven al beschreven.

Hoi,

Ik heb een k7sem moederbord. met award bios versie 1.1e.

samsam

Zo, je bent blijkbaar niet de enige met videokaartproblemen als ik zo 'ns zoek...
suc6 alvast.
Ergens las ik wat over dat het nogal wat moeite kost de kaart goed in z'n voetstuk te krijgen, maar daar zal 't niet aan liggen. Het schijnt dat alleen nVidia kaarten worden ondersteund (?)
Na insteken GPU, wordt aangeraden de CMOS te resetten. In het BIOS moet je de AGP VGA setting naar AGP-slot zetten. Al las ik ergens anders: "make sure the BIOS Init Display is set to PCI instead of AGP if you are not planning to use on board AGP." Kwestie van uitproberen, dunkt me.
Wellicht zijn er nog enkele drivers achtergebleven van de onboard videokaart die nog verwijderd moeten worden, of wer moeten juist nog drivers van je nieuwe kaart geïnstalleerd worden.
en verder nog dit (wat je eraan hebt weet ik niet):
"Clear CMOS is to short the CMOS jumper Jp1, from normal position to clear position then move back to normal position, this action will clear what ever the devices that recognize by the BIOS during your inital boot and stored in the non erasable ROM. Once you clear it, the BIOS will redetec everthing again, it is better for you to go into BIOS set up and Load Optimal (Best Performance ) settings to set to the factory tested default."
Nogmaals suc6

Hoi,

Nee ik geloof inderdaad niet dat ik de enige ben. Maar dat terzijde. Ik heb het vermoeden dat er iets in de bios ontbreekt namelijk juist de AGP of VGA setting. Ik heb er steeds overheen gekeken, maar in het manual van het moederbord staat deze regel wel vermeld, maar in de bios zelf is deze regel niet terug te vinden. Ik heb ondertussen al gekeken om de bios te flashen, maar kwam er achter dat ik de meest recente versie bezit.
Heb inmiddels ook de computerfirma gebeld hierover, ook zij kwamen tot de conclusie dat ik die AGP/VGA setting moest wijzigen, maar ook daar ontbrak de betreffende optie in de bios. Zij nemen weer contact op met de fabrikant van het moederbord. Al met al schiet ik dus geen moer op. Ik schijn de enige te zijn tot nu toe die een extra grafische kaart op deze manier wil installeren, ze waren het nog nooit tegen gekomen.

Misschien weet iemand hoe ik evt. dit probleem kan omzeilen en toch een tv out kan realiseren? Want daarvoor was de kaart bedoeld.

Nog even een vraagje,

Ergens op internet in een faq kwam ik tegen dat voor k7sem en vergelijkbare moederborden de AGP poort geactiveerd moet worden door middel van een driver. Nu kan ik de driver wel vinden, maar als ik die installeer komen de bestanden in mijn desktop. Ik heb ze al verplaatst naar windows/system32/drivers, maar ondanks dat werkt het niet, in mijn systeem info zie ik de poort nog steeds niet. Doe ik iets verkeerd, moeten deze drivers ergens anders staan? De audio drivers staan hier ook.

Samsam

Nadat je hem op je desktop hebt staan moet je hem niet verplaatsten naar de system32 map. Want ook de registry (boekhouding) van windows moet ervan af weten. Ik neem er gif op in dat de map die het "installeren" aanmaakt op je desktop een setup.exe bestand bevat. Draai dat programma en dan zijn ze wel geinstalleerd.

succes

Nogmaals gedag,

Het was inderdaad geen probleem geweest als er een setup bestand bij had gezeten, maar die zit er niet bij. Als ik van het volgende adres
http://www.ecs.com.tw/download/driver_vga_m.htm#sisagp_110
de SIS AGP driver download en unzip krijg ik drie bestanden:
Sisagp.cat
Sisagp.inf
Sisagp.pci

Niks geen setup bestand dus. Wat moet ik hier nu mee?

Samsam

Hallo nog maar weer eens,

Het probleem is nog steeds niet opgelost, Ik heb wel de agp drivers kunnen installeren, maar zit nog steeds met het probleem dat de grafische kaart niet werkt.
Misschien is het dan toch zo dat alleen nvidia kaarten ondersteund worden, maar die heb ik dus niet.

Iemand nog tips?

Samsam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan