onder welke map opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

nijboer

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
Waar kan ik het beste mijn word- en exceldocumenten opslaan?
Ik wil nu we een nieuwe computer hebben de documenten in de juiste mappen opslaan.
Wij hebben een nieuwe computer Windows XP. Ik heb gehoord dat je die nooit op mag slaan onder de C-schijf (lokaal station, i.v.m. storingen op de computer; dan is alles weg). Dan ook niet onder de D-schijf neem ik aan(is ook lokaal station)
Ik zie de volgende mappen:
- Documenten van eigenaar
- Gedeelde documenten
- Mijn netwerklocaties (hier ook niet opslaan neem ik aan)
- Mijn documenten

Met vriendelijke groet,

R. Nijboer

gewoon een map/mappen aanmaken in D, komt het wel goed.

De reden waarom je al je persoonlijke mappen en gegevens beter op de D:/ of wat dan ook op moet slaan is het feit dat Windows op de C:\ staat.
Heb je nu b.v. problemen en moet je formatteren dan hoef je niet eerst al je gegevens te redden.
Je formatteert n.l. alleen de schijf waar Windows op staat.
Als je het doet maak dan op de D:\ een map Documenten Nijboer of zoiets aan. Splits deze ook weer uit met mappen.
Een map met je mail (Outlook Expres onder opties andere archieflokatie maken)
Een kopie van je adresboek (zoek *.wab)
Een map met belangrijke zaken van Windows.
Briefpapier
Excel
Word.

Maak ook een aparte map (zoals Documenten Nijboer) met de naam Install. Ook deze splits je op zoals je wilt. Maak zeker een map hardware. Hier zet je al je drivers in zodat je die snel bij de hand hebt na een format.
Belangrijke downloads, zips enz.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het antwoord niet helemaal.
Ik heb nu onder de D-schijf 2 hoofdmappen aangemaakt.
De 1e hoofdmap met Documenten Nijboer met daaronder een map voor elk gezinslid en een map voor mail Outlook Expres (onder opties andere archieflokatie maken, begrijp ik niet) en een map voor adresboek (zoek *.wab) begrijp ik ook niet. Wat moet ik met een map met belangrijke zaken van Windows?
De 2e hoofdmap Installatie met daaronder een map Hardware. Wat en hoe moet ik hier dingen inzetten. Downloads, zips enz.?
Kun je het een en ander nog wat toelichten?

Ja, dat doe ik maar wel wat later. Ik heb visite."

Maak eerst een map op je d:\schijf met 'Post'
Ga dan in Outlook Express.
Klik op Extra/opties/onderhoud.
Daar kun je alvast de opslaglocatie van je post wijzigen.

De rest komt straks

Adresboek.wab:
Nog steeds in Outlook Express klik je op bestand.
Vervolgens op exporteren adresboek (WAB is dat)
Je zoekt nu de map op waar je ook je opslaglocatie hebt gemaakt voor je archief (je mailtjes) op de D:\
Je slaat het adresboek daar op.
Je adresboek.wab op die plek moet je meer zien als een kopie van heden. Volgens mij voeren wijzigingen zich op een andere lokatie niet door. Het is maar dat je een reserve hebt.

Als je meer gezinsleden hebt zul je deze en bovenstaande handeling moeten herhalen.
In ieder geval wel als je voor iedereen een eigen Outlook Express hebt. (Verschillende identiteiten)
Ik weet niet hoe je dat ingedeeld hebt.

PS je kunt ook d.m.v. de zoekfunctie zoeken naar *.wab.
Kopieren en plakken op de D:\

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het antwoord niet helemaal. Kun je het wat toelichten?

Hierbij een voorbeeld. Verkenner gesloten.
Dat zal je wel een idee geven.
Het is op een simpele manier even voor je gemaakt.
Zelf heb ik alleen al in de Install-map al weer een onderverdeling van 25 mappen. (systeem, beveiliging, tools, internet, verbinding)

Volgend bericht verkenner open.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nou nou ......
Je kunt voor elke gebruiker de map 'Mijn documenten' verplaatsen naar een andere lokatie.
In het vervolg worden alle nieuwe word- en excelbestanden standaard in deze map opgeslagen.

Om de lokatie van de map mijn documenten te verplaatsen, klik je op Start en in het startscherm op 'Mijn documenten' met de RECHTER-muisknop.
Hierna kies je in het snelmenu voor 'Eigenschappen'
Je ziet drie 'tabbladen': Doel, Algemeen en Delen.
Het tabblad Doel moet je hebben; hier zie je de knop 'verplaatsen' waarmee je een nieuwe lokatie kunt opgeven voor Mijn Documenten.
Je kunt dan een nieuw pad (bijvoorbeeld naar D:\) en zelfs een andere naam voor de map opgeven.

T.

Ja dat weet ik maar dat moet je wel willen.
Ik wordt niet goed van dat Mijn Documenten, Mijn muziek mijn mijn mijn.
Maar goed dat is persoonlijk.
Ik heb trouwens een persoonlijke Elisa-schijf :D

Wat gebeurd er na een format met die doorgelinkte documenten map? Moet je natuurlijk weer opnieuw de weg wijzen.

Hoi Elisa,

Ja, ik ook: dat van Mijn documenten etc. Daarom heb ik op de zojuist beschreven manier ook de naam van de map 'mijn documenten' gewijzigd.

Bij een format van C: (denk dat je dat bedoeld) blijven de data op een andere partitie uiteraard gewoon bestaan, maar moet je opnieuw de lokatie van "Mijn D...." (durf het bijna niet meer te schrijven) verplaatsen.
Wellicht hoeft dat niet als je vooraf met de wizard bestanden en gegevens overzetten werkt. Weet ik niet.

T.

Dat is duidelijk. Opnieuw dus.
Waar heb je trouwens die wizard bestanden en gegevens nog voor nodig? Ik kom dan alleen maar op mijn favorieten. De rest staat al op (in dit geval) de D:\

Waar heb je trouwens die wizard bestanden en gegevens nog voor nodig? Ik kom dan alleen maar op mijn favorieten. De rest staat al op (in dit geval) de D:\

Trouwens, kom ik net in de verkenner. Zie ik mams, nijboer, pietje en marietje nog :D Ik heb wel moeten lachen toen ik maakte :p

Trouwens, kom ik net in de verkenner. Zie ik mams, nijboer, pietje en marietje nog :D Ik heb wel moeten lachen toen ik dat maakte :p

Ik snap het nu wel ongeveer maar nu nog doen. Ik wilde in outlook expres onder bestand het adresboek uit exporteren, maar dat lukte niet. Het kon alleen als Tekstbestand (met door komma's gescheiden waarden). Ik kon niet verder om het in mijn nieuw aangemaakte map te zetten. Ik moest iets doen in microsoft outlook. Ik heb ook nog iets met berichten exporteren gedaan en heb toch het een en ander niet goed gedaan. Ik was al mijn berichten in outlook expres kwijt, maar heb alles nog wel in microsoft outlook staan. Hoe krijg ik mijn berichten weer van microsoft outlook naar outlook expres. Ik hoop dat het duidelijk is zo.
Hoe maak ik het eenvoudigst backups van al mijn bestanden. Dus ook word, excel, outlook, foto's.
Moet ik foto's trouwens ook in een aparte map onder de D-schijf zetten?

groetjes Ria

Hallo mams ;)
Vannacht heb ik een heel epistel geschreven maar ik raakt het kwijt. Opnieuw dus.

We doen het even ander om te proberen Outlook te omzeilen. Ik hoop dat de originele files nog op de schijf staan.
Start zoeken en typ *.wab
Hopelijk vind je nu adresboek.wab.
Zet het op de D:\

Typ nu met zoeken *.dbx
Als ze er nog zijn dan zie je post in.dbx, postvak uit. dbx, verwijderde items.dbz enz enz. (als je met mappen werkte in OE)
Zet deze ook weg op de D:\

Vind je helemaal niet dan moet je in Outlook de boel gaan exporteren. Ik hoop dat het bovenste lukt.
Mocht het niet lukken dan hoor ik het van je. Dan zal ik zelf ook in Outlook moeten duiken tenzij iemand hier inspringt die Outlook gebruikt.

Zojuist heb ik ook even exporteerd. Het is kiezen voor bestand, gescheiden door komma's. Maar......het doen zoals ik hierboven beschreef is net zo makkelijk. Dan zie je tenminste wat je doet.

Laatst bewerkt:
Andere backups

Excel: Start zoeken en typ in *.xls
Kopieer die naar de D:\ en zet ze onder documenten in een map die Excel heet.
Vanaf dat moment moet je dus als je b.v. huishouding 2005 in Exel wilt halen naar de D:\ schijf bladeren en het binnenhalen. Opslaan ook weer op de D:\ Zo loop je nooit risico. Je houd het kale programma op de C:\ de belangrijke files op de D:\

Word zie boven. Typ nu *.doc in. Voor de rest alles hetzelfde.

Outlook? Je bedoelt toch Outlook Express?
Is boven al deels beschreven.
Start je Outlook Express op dan is het in dit geval importeren van.......je bladert naar de D:\ en wijst de map aan.
Adresboek idem.

Foto's
Ga op de D:\ staan, kies voor bestand/nieuw/map.
Maak de map foto's.
Rechtsklik op je map met foto's op de C:\
Kies voor knippen
Ga naar de fotomap op de D:\ en kies voor plakken.

Zelf werk ik met schijven waar jij nu mappen hebt. F:\ is bij mij de fotoschijf. G:\ is muziek. Er is echter een mogelijkheid om de documentmappen van de C:\ naar de D:\ te verhuizen. Dan zou je al het bovenstaande niet hoeven doen. Op het moment heb ik weinig tijd. Misschien kun je eens zoeken op gebruiker Elisa. Daarin kwam n.l. aan bod hoe je de documentmappen naar een andere schijf kunt verhuizen. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Misschien kun je dat eens onderzoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan