Onderdelen Game PC (budget 500 euro max.)

Status
Niet open voor verdere reacties.

naabzor

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2010
Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum, en ik hoop dat er iemand zal zijn die mij uit de brand kan helpen :p
Ik heb op het moment een pc met de volgende hardware:

hardware.png

Op zich is dit naar mijn mening wel een goede combinatie, maar mijn videocard (?) crashed af en toe, waardoor ik de pc moet rebooten. Dit is erg irritant wanneer ik een spel speel. Ook is mijn FPS erg laag voor deze videocard, op een spel als Call of Duty 1 haal ik maximaal 300 tot 400 FPS, terwijl de videocard makkelijk de 2000 moet kunnen halen. (Misschien dat de videocard "te goed" is voor het spel? of dat er instellingen verkeerd staan?). Binnenkort ga ik naar een lan en dan zou het natuurlijk ideaal zijn als ik dan de pc "ready" heb.

Dus mijn vraag is, wat voor samenstelling zal het beste zijn om de pc vloeiend te laten lopen.
Ik kan de onderdelen zelf gerust in elkaar zetten, maar als iemand dus een winkelmandje van azerty kan posten, met wat hij/zij denkt dat het beste is zal dat mooi zijn.

Mijn budget is tot maximaal 500 euro, en ik denk dat het het beste is als ik de processor, memory en/of moederbord vernieuw? Dus nog even kort samengevat:

Budget: Maximaal 500 euro
Doel: Gamen / Internet / School
Hoe belangrijk is stilte: Enigzinsbelangrijk
Assemblage: Zelf doen
Opties: Geen
Besturingssysteem: Nee, daar heb ik google voor :P
Andere software: Nee, idem
Onderdelen: Processor, Ram Geheugen, Ventilator, Moederbord (iets vergeten / iets niet nodig?)

Alvast bedankt,

Robin

P.s. Zat zelf bij een processor te denken aan de Intel Core I7 950 (275 euro, goede prijs/kwaliteit verhouding) en als moederbord zat ik te denken aan een USB3.0 toekomst gericht moederbord.

Laatst bewerkt:
Je videokaart mag dan wel 2000 FPS kunnen halen (Ik betwijfel dit) maar de processor kan dit dus niet. Deze is redelijk verouderd.

En voor een budget van 500 euro kan je beter voor een AMD X6 gaan. Deze zijn 100 euro goedkoper als de i7 en het moederbord is ook goedkoper.

Je videokaart mag dan wel 2000 FPS kunnen halen (Ik betwijfel dit) maar de processor kan dit dus niet. Deze is redelijk verouderd.

En voor een budget van 500 euro kan je beter voor een AMD X6 gaan. Deze zijn 100 euro goedkoper als de i7 en het moederbord is ook goedkoper.

de amd x6 is een stuk trager dan de i7 950
en volgens mij kan dit wel met dit budget
dus is een i7 idd een goede optie

klik
zit er net iets boven
je kunt de koeler ook gewoon gebruiken die meegeleverd word met deze cpu

neem aan dat de voeding sterk genoeg is van wegen die GTX285

Laatst bewerkt:
4GB RAM is voor een hedendaagse PC redelijk normaal, en hier zit 3GB in. Niet bepaald een vetpot als je het mij vraagt, het geheugen kan nu niet bijkomen met de CPU.

Lol 300 - 400 FPS, mooi maar je hebt er niets aan op een 60 / 75 Hz monitor ;)

Maar waarom een i7 op de 1336 socket en niet op de 1156 => zijn goedkoper

(Art.-Nr.: ICIFMK)
4 GB DDR3-1333 Kit (4096 MB) € 71,90*€ 71,90*

(Art.-Nr.: GUER13)
P55 Pro/USB3 (Intel® P55) € 99,90*€ 99,90*

Core™ i7-860 (4x 2800 MHz) € 259,-*€ 259,-*

Totaalprijs: € 430,80*
incl. 19% BTW. € 68,78

430 euro totaal voor een i7 860 / 4GB DDR en een mobo met USB3.

Maar je verteld dat je PC aardig vaak crashed. Dat is niet echt mooi.
Dat kan software maar ook hardware zijn. Houd er rekening mee dat dit misschien ook je voeding / Graka kan zijn.

Wat voor voeding heb je momenteel in je PC? => Merk type en vermogen.
en wanneer crashed je pc, tijdens het gamen?

Mocht het een zwakke / "slechte" voeding zijn heb je nog een buffer van 70,- voor een nieuwe voeding.

Edit:
bv zoiets http://www.alternate.nl/html/produc...867/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+600+Watt
Zwaar genoeg voor je systeem en dan val je in totaal op €498.90

Laatst bewerkt:

Die 2000 fps is wellicht iets te overdreven, maar het gaat hier om Call of Duty 1, en niet de nieuwste serie. Tussen AMD en Intel valt wat mij betreft te twisten, maar ik hoor dat veel mensen goede ervaringen hebben met de i7, dus spreekt mij dat wat meer aan.

de amd x6 is een stuk trager dan de i7 950
en volgens mij kan dit wel met dit budget
dus is een i7 idd een goede optie

klik
zit er net iets boven
je kunt de koeler ook gewoon gebruiken die meegeleverd word met deze cpu

neem aan dat de voeding sterk genoeg is van wegen die GTX285

Jup, voeding is 700 Watt en moet het makkelijk aankunnen. Dat lijkt me een toppie mandje, alleen zit er nog verschil tussen de verschillende soorten Ram geheugen, ik bedoel niet qua DDR2 en DDR3, maar qua merk? Oh en is het trouwens mogelijk om bijvoorbeeld die 2 GB geheugen naast die 3x 3GB te plaatsen?

4GB RAM is voor een hedendaagse PC redelijk normaal, en hier zit 3GB in. Niet bepaald een vetpot als je het mij vraagt, het geheugen kan nu niet bijkomen met de CPU.

Dat klopt, maar met die 2x1 gb erbij die ik op het moment er al in heb zitten moet het toch genoeg zijn?

Lol 300 - 400 FPS, mooi maar je hebt er niets aan op een 60 / 75 Hz monitor ;)

Maar waarom een i7 op de 1336 socket en niet op de 1156 => zijn goedkoper

(Art.-Nr.: ICIFMK)
4 GB DDR3-1333 Kit (4096 MB) � 71,90*� 71,90*

(Art.-Nr.: GUER13)
P55 Pro/USB3 (Intel� P55) � 99,90*� 99,90*

Core� i7-860 (4x 2800 MHz) � 259,-*� 259,-*

Totaalprijs: � 430,80*
incl. 19% BTW. � 68,78

430 euro totaal voor een i7 860 / 4GB DDR en een mobo met USB3.

Maar je verteld dat je PC aardig vaak crashed. Dat is niet echt mooi.
Dat kan software maar ook hardware zijn. Houd er rekening mee dat dit misschien ook je voeding / Graka kan zijn.

Wat voor voeding heb je momenteel in je PC? => Merk type en vermogen.
en wanneer crashed je pc, tijdens het gamen?

Mocht het een zwakke / "slechte" voeding zijn heb je nog een buffer van 70,- voor een nieuwe voeding.

Edit:
bv zoiets http://www.alternate.nl/html/produc...867/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+600+Watt
Zwaar genoeg voor je systeem en dan val je in totaal op �498.90

Hmm, wat die FPS betreft gaat het mij er niet om dat ik goede graphics in het spel heb, maar eerder dat het vloeiend loopt. En op CoD1 heb je bijvoorbeeld dingen die met een constante FPS van 333 wel lukken en minder niet. Maar goed, die tip om een 1156 socket te nemen is een goed plan misschien, maar is het dan niet beter om een 1336 socket te nemen en dan een wat lager type (dus goedkoper)?

Ow en dat mijn pc aardig vaak crashed komt alleen voor in games/programma's (zoals PS CS4) waar de videokaart zwaar beladen word, dan komen er rare strepen in beeld of dan gaat dat ledje in mijn monitor van groen naar oranje (standby) terwijl mijn pc nog gewoon draait.

Wat de voeding betreft, ik heb deze 700 Watts voeding van Coolermaster +/- een half jaar geleden aangeschaft samen met de GTX285. http://azerty.nl/0-1073-84030/coolermaster-silent-pro-m700-.html

Met die 2 kan toch niets mis zijn?

Laatst bewerkt:
Met die voeding is niks mis, dan moet het dus een ander probleem zijn.

Het kan ook heel makkelijk de cpu zelf zijn of het geheugen,maar die ga je toch vervangen tijdens de upgrade. :)
Dan gaan we er niet vanuit dat de voeding / graka het probleem is.

De AMD 6 cores zijn wel goed, maar ter vergelijking is de 1090T is iets langzamer als een I7 930/930.
Die ongeveer weer gelijk is aan de i7 860.

Alleen zit je met de 1090 en de 860 al aan de zwaarste CPU van de desbetreffende socket, maar zijn goedkoper.
Op socket 1336 is de 920 / 930 de instap versie.

De i7 920 t/m de i7 960 zijn gelijk aan elkaar, behalve een snellere kloksnelheid. 4 cores / 8 threads
Als je bereid bent een beetje te overklokken kun je aardig wat geld besparen.
Neem een 920 / 930 en laat deze bv op de snelheid van een 960 draaien (of hoger)

De duurdere serie op de 1336 socket zijn beesten van CPU's => 970 / 980 en eind het jaar de 990 Alle 6 cores / 12 threads
Dus je kan dan ooit in de toekomst nog upgraden kwa CPU.

Kwa gaming zijn al deze cpu's eigenlijk overkill, maarja.

ALs je tijdens het gamen en zware grafische kaart belasting, strepen (artifacts) krijgt, zou ik terug gaan met die kaart.
Dan wordt deze te warm. ALs je daarmee zo door blijft gaan durf ik te wedden dat hij het binnen kort begeeft.
Als hij een halfjaar oud is zit het nog ruim in de garantie.

Misschien kun je dan proberen een GTX460 1GB (iets sneller als een 285) te scoren of een GTX470.
Deze kaarten zijn moderner, ondersteunen dx11 en worden iets minder warm.
Je kunt tot max 70,- extra bijleggen :) dan blijf je nog in je budget.

Laatst bewerkt:
Met die voeding is niks mis, dan moet het dus een ander probleem zijn.

Jup, wellicht de videocard?

Het kan ook heel makkelijk de cpu zelf zijn of het geheugen,maar die ga je toch vervangen tijdens de upgrade. :)
Dan gaan we er niet vanuit dat de voeding / graka het probleem is.

De AMD 6 cores zijn wel goed, maar ter vergelijking is de 1090T is iets langzamer als een I7 930/930.
Die ongeveer weer gelijk is aan de i7 860.

Alleen zit je met de 1090 en de 860 al aan de zwaarste CPU van de desbetreffende socket, maar zijn goedkoper.
Op socket 1336 is de 920 / 930 de instap versie.

De i7 920 t/m de i7 960 zijn gelijk aan elkaar, behalve een snellere kloksnelheid. 4 cores / 8 threads
Als je bereid bent een beetje te overklokken kun je aardig wat geld besparen.
Neem een 920 / 930 en laat deze bv op de snelheid van een 960 draaien (of hoger)

De duurdere serie op de 1336 socket zijn beesten van CPU's => 970 / 980 en eind het jaar de 990 Alle 6 cores / 12 threads
Dus je kan dan ooit in de toekomst nog upgraden kwa CPU.

Kwa gaming zijn al deze cpu's eigenlijk overkill, maarja.

ALs je tijdens het gamen en zware grafische kaart belasting, strepen (artifacts) krijgt, zou ik terug gaan met die kaart.
Dan wordt deze te warm. ALs je daarmee zo door blijft gaan durf ik te wedden dat hij het binnen kort begeeft.
Als hij een halfjaar oud is zit het nog ruim in de garantie.

Misschien kun je dan proberen een GTX460 1GB (iets sneller als een 285) te scoren of een GTX470.
Deze kaarten zijn moderner, ondersteunen dx11 en worden iets minder warm.
Je kunt tot max 70,- extra bijleggen :) dan blijf je nog in je budget.

Ik vind het een beetje apart, als ik nu de i7 950 met de i7 920 verglijk, zie ik tot mijn verbazing dat de 950 20 euro goedkoper is en 0.40 ghz meer heeft?!?!

Wat betreft die artifacts: ik gebruik nu het programmatje itracker van asus, hiermee is de videocard te besturen / overclocken, ik zal de ventilator op de videocard en mobo eens wat harder zetten en de clock snelheid van videocard wat minder snel...

Bedankt voor jullie reply's btw, heb ik veel aan :)

De 920 worden als het goed is ook niet meer gemaakt.

De prijs van de 920 is afgelopen jaar flink omhoog gegaan.
de mijn heb ik ruim een jaar geleden voor 210,- nieuw in de winkel gehaald.
Als je dat dan met dit vergelijkt http://tweakers.net/pricewatch/223114/intel-core-i7-920.html.
50 euro duurder geworden.

De 950 daarin tegen is een maand geleden flink gezakt in prijs.
i

deze koste destijds ongeveer 500 / 550,-

:o Mijn verhaaldje is dus achterhaald ;) Dan kun / moet je je inderdaad de 950 neemen als je op socket 1336 wilt stappen.
Toen kon je dus veel geld besparen door je 920 sneller te laten draaien

Laatst bewerkt:
De 920 worden als het goed is ook niet meer gemaakt.

De prijs van de 920 is afgelopen jaar flink omhoog gegaan.
de mijn heb ik ruim een jaar geleden voor 210,- nieuw in de winkel gehaald.
Als je dat dan met dit vergelijkt http://tweakers.net/pricewatch/223114/intel-core-i7-920.html.
50 euro duurder geworden.

De 950 daarin tegen is een maand geleden flink gezakt in prijs.
i

deze koste destijds ongeveer 500 / 550,-

:o Mijn verhaaldje is dus achterhaald ;) Dan kun / moet je je inderdaad de 950 neemen als je op socket 1336 wilt stappen.
Toen kon je dus veel geld besparen door je 920 sneller te laten draaien

Ok dan staat die i7 950 wat mij betreft vast. :)

Owja en trouwens goed nieuws: ik heb de koeling op mijn videocard eens harder laten draaien en nu crashed het spel niet meer (ook geen bsod's meer!). :D:D:D

Maar nu is mijn vraag of het updaten van mijn systeem het wel waard is. Mijn fps is nog altijd 300 / 400 max. Misschien dat het beter is als ik nog even wacht tot de prijzen weer zakken, en totdat het systeem echt verouderd raakt, of misschien alleen een nieuwe processor / moederbord?

Laatst bewerkt:
De prijs zal niet veel zakken de komende tijd.
Dit was meer een actie van intel om AMD tegen te werken met hun nieuwe 6 core cpu's
De i7 950 is beter al AMD's top cpu de x6 1090, maar nu wel goedkoper.

Een andere CPU en meer geheugen zal al wonderen doen, vergeleken met je huidig hardware
De GTX285 kan nog wel een tijdje mee.
AMD/ATI komt aan het einde van het jaar met de 6000 serie. De 5000 serie zakt dat waarschijnlijk ook in prijs.
Misschien kun je tegen die tijd dan een andere kaart erbij pakken (mits nodig)

De prijs zal niet veel zakken de komende tijd.
Dit was meer een actie van intel om AMD tegen te werken met hun nieuwe 6 core cpu's
De i7 950 is beter al AMD's top cpu de x6 1090, maar nu wel goedkoper.

Een andere CPU en meer geheugen zal al wonderen doen, vergeleken met je huidig hardware
De GTX285 kan nog wel een tijdje mee.
AMD/ATI komt aan het einde van het jaar met de 6000 serie. De 5000 serie zakt dat waarschijnlijk ook in prijs.
Misschien kun je tegen die tijd dan een andere kaart erbij pakken (mits nodig)

Ok bedankt voor al jullie geweldige reply's!:thumb:
Ik ben er uit, ik haal op het moment de i7 950 op een 1366 socket.
Dan ga ik er vanuit dat de rest het nog wel een tijdje trekt. :rolleyes:
Misschien dat mijn volgende stap dan een nieuw moederbord + meer ram geheugen erbij is. ;)

Mvg Naabzor a.k.a. Robin

Nog iets over die voeding, van welk merk is die? Een kwaliteitsvoeding van 500 watt is soms beter dan een brolvoeding van 700 watt.

ja dat klopt alleen hier niet
Cooler master is een A-merk
deze voeding zal een heel stuk sterker zijn dan een 500 watt voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan