Onderhoudsprogramma in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kneuvels Dieter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 dec 2010
Beste,

Ik ben onderhoudsverantwoordelijke in een bedrijf. Ik zou graag een programmatje maken om al mijn gegevens van machines in op te slaan en daaraan een lijst met de benodigde wisselstukken te hangen voor elk machineonderdeel van die productielijn.

Mijn bedoeling is:

1 ste pagina is de pagina met een overzicht van de productielijnen,
als ik dan een keuze gemaakt heb van productielijn zou ik graag het overzichtsschema hebben waarop alle machines staan. Ik weet niet of het mogelijk is om in access tekeningen in te voeren, en daarop dan een soort knop per machine maken. Als we dan op een bepaald onderdeel drukken van de productielijn bijvoorbeeld motor 1, zou ik graag een lijst dan krijgen met de lagers die er nodig zijn en dichtingen met daarop de prijzen vermeld en de leveranciers.

Kan iemand mij hierbij wat raad geven? Of is het beter dat ik een ander programma gebruik? Ik kies voor access omdat het oude stockprogramma van het magazijn vroeger ook in access gemaakt was.

Mvg,

Kneuvels Dieter

Je wilt al wel gelijk een heleboel..... Om te beginnen zou ik eerst een structuur op papier zetten van de gegevens die je wilt opslaan. Wil je bijvoorbeeld ook een onderdelen voorraad? Wil je vanuit de db ook de bestellingen kunnen plaatsen, facturen kunnen maken etc? Ik heb de indruk dat je teveel vanuit het eindresultaat aan het denken bent. Zo vermoed ik dat je al een idee hebt hoe het er uit moet gaan zien. Maar dat is dus niet slim, als je nog niet weet wat er in gestopt moet worden. Dat doe je tenslotte met je machines ook niet: eerst de buitenkant tekenen, en dan eens gaan kijken of alle onderdelen er wel in passen!
Je vraag over de tekeningen die je kan aanklikken, maakt het hele programma onbehoorlijk ingewikkeld; ik weet niet of je dat wel moet willen... Ik zou, als het al mogelijk is, zoiets pas overwegen als de rest naar behoren werkt.

Onderhoudsprogramma

Beste Harry,

Bedankt voor uw reactie, ik ben zelf een 'leek' in het programmeren in access, maar zie het wel zitten om zelf zo een programma samen te stellen. Dit zal wel lukken denk ik. En er zit zeker geen haast achter! Ga eerst eens een deftig boek bestellen om wat de basisbegrippen aan te leren en daarna dan beginnen met mijn programma te ontwerpen. Ben nu momenteel bezig met alles beetje in grove lijnen uiteen te zetten op papier. Zodat ik toch al een idee heb wat er allemaal in moet.

Mvg,

Je kunt ook in ieder geval de cursus Access meepakken die we in december zijn gestart....

we hebben een apart draadje voor de cursus: deze.

hallo Harry (wisskid)

binnen onze firma heb ik meerdere databases gebouwd, vaak op basis van een sjabloon van acces.
dit heb ik gedaan voor personeelsbeheer, en voor opleidingen van personen.

nu ben ik op zoek naar een "sjabloon" die heel veel gemeen heeft met de onderhoudsdatabase en de mogelijkheden zoals jij die van jouw database beschrijft.

Is het misschien mogelijk dat ik een "lege" kopie van jouw database kan inzien of het iets voor mij is, mocht je er een vergoeding voor willen hebben, dan is dat uiteraard ook bespreekbaar.

alvast bedankt voor je reactie,

mvg
Tom

Geld vragen voor een ontwerp lijkt mij, tenzij het een prachtig ontwikkeld product is waar uren in zijn gaan zitten, een beetje overdreven. Een Functioneel ontwerp van zo'n systeem is redelijk standaard, en mag je best delen.
Maar dat is mijn mening :).
@ Tspark: zet je eigen ontwerp eens in een bijlage dan kunnen we hier een oordeel vormen over hoe en wat. Sowieso lijkt het mij niet zinvol om een database van een ander bedrijf over te nemen, zeker niet als je de ontwerpspecificaties niet weet. Bepaal a.d.h.v. een eigen ontwerpplan hoe de db aan welke eisen de db moet voldoen, en bekijk dan of je 'm zelf kan bouwen of niet.

Hi OctaFish,

Inmiddels is hetgeen wat ik voor ogen had gelukt, ik heb een access sjabloon gebruikt en aangepast.
Het ontwerp is 9mb op dit moment.
Nu post ik vanaf mn Mac, en heb de database op mn werk (pc) staan.

Het idee was als volgt; Wij werken in verschillende fabrieken op Tata steel, in deze fabrieken maken wij verschillende ruimtes schoon.
Sommige klussen gaan volgens een bestek, en sommige op regie. Alle klussen moeten geadministreerd worden volgens een vast patroon, traceerbaar naar SAP nummer en fabriek/ afdeling etc.

Momenteel kan ik medewerkers en klussen selecteren, en de opbouw van de bestekken voeg ik toe middels een toevoegQuery (erg handig).
De Tata nummers van de medewerkers worden ook automatisch toegevoegd na selectie.

Een en ander overigens ook opgestoken van de database cursus van het forum.

grt
Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan