onderlijning bij linken wegdoen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ringo1

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
hey, op onze website over kos hebben we onder onze linken zo een streep staan, hoe krijg ik dit weg?

hier een voorbeeld

linken-1.jpg

zoals je ziet staan er in de tekst linken ùaar deze zijn onderstreept die lijn zou ik weg willen hoe doe ik dit?

grtz

dit is de link naar de site
www.kos-island.be

Goedemorgen,

Daarvoor kan je CSS gebruiken. Ik weet niet of je daar verstand van hebt, maar je zou zoiets kunnen maken

<a STYLE="text-decoration:none;" href="link.html">Deze link is niet onderstreept</a>

Dat zou kunnen maar handig is anders, dan moet hij dat namelijk voor iedere link doen. Veel beter is om een extern CSS bestand aan te maken en dat aan iedere pagina te koppelen. In dat CSS bestand kun je vervolgens met deze code:
Code:
a{
text-decoration:none;
}
Aangeven dat er onder links geen lijntje moet staan. Het is, vind ik tenminste, trouwens wel handig om te zorgen dat dat lijntje er wel staat wanneeer iemand met de muis over die link heen gaat zodat duidelijk is dat het inderdaad om een link gaat, dat kan met de volgende code:
Code:
a:hover, a:focus{
text-decoration:underline;
}

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen maar handig is anders, dan moet hij dat namelijk voor iedere link doen. Veel beter is om een extern CSS bestand aan te maken en dat aan iedere pagina te koppelen.

Heb je helemaal gelijk in. Maar ik wist niet of de TS ook ervaring had met CSS. Daarom maar een stukje HTML met een klein beetje CSS erin.

Als je zelf een site wilt bouwen zul je vroegeer of later toch echt met CSS moeten gaan werken.

Kleine aanvulling:
Ik zou er ook nog :focus bij zetten.
  • Dan kunnen mensen die geen muis (kunnen) gebruiken, maar met de Tab-toets op het toetsenbord van link naar link op een pagina hopsen, ook zien waar ze zitten (met Enter beklik je dan de link). :)
Als volgt in de css:
Code:
a { 
   text-decoration: none; /* standaard geen onderlijning */
   }

a:hover,
a:focus,
a:active {
   text-decoration: underline;
   }
Met vriendelijke groet,
CSShunter
________
PS:
Ik ben er niet zo voor om onderstreping bij links weg te halen.
  • Ik zoek me soms een ongeluk om er achter te komen of en waar er links op een pagina zitten ... bij een design waar je verder je vingers bij aflikt.
  • Lijkt wel of sommige ontwerpers niet nadenken over het gebruik van hun producten, waar het toch om gaat. :confused:
Het "niet zo mooi"-argument verliest het bij mij van de duidelijkheid, gangbare herkenning en toegankelijkheid!

Zorg er in elk geval altijd voor dat er voldoende kleurverschil in de tint van een link t.o.v. de normale tekst zit, anders kunnen bv. kleurenblinden en mensen met wat minder contrastvermogen de hele links niet zien als er geen onderstreping is.

zeer wel bedankt voor jullie duidelijke uitleg:thumb: ik heb ondertussen aangepast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan