• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderling resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

dartfreak1987

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2014
Berichten
65
Hallo

ik ben mijn mijn poule programma aan het aanpassen
en stuit nu op een probleem

Ik heb een formule nodig die naar het onderling resultaat kijkt tussen meerdere spelers
Als ze dus evenveel punten hebben dat hij dan naar legsaldo kijkt en als dat gelijk is dan naar onderling resultaat

In het excel bestand staat 1 voorbeeld van een poule die ik nu heb

Alvast bedankt

gr dartfreak1987Bekijk bijlage Map1.xls
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dartfreak,

De crux bij dit soort competitieschema's is dat je naast de uitslagen twee kolommen moet reserveren om daarin het resultaat van de wedstrijd te zetten. Dus bij voetbaluitslagen:
PSV - Go Ahead Eagles 5-2 wordt dat voor PSV 3,0053005; GAE 0,0047002 (Opmerking ik weet dat de uitslag anders was)

Oftewel 3 punten voor PSV, 50+3 (5-2)/10000 om het doelsaldo er in te verwerken (begin bij 50 om negatief doelsaldo te voorkomen, bij basketbal zou dat misschien 100 moeten zijn) en 5/10000000 voor het aantal gescoorde doelpunten.

Wordt de wedstrijd GAE-PSV nu 3-0 dan is de code voor GAE 3,0053003 en voor PSV 0,0047000 (Opmerking ik weet dat die wedstrijd nog niet gespeeld is. Ik accepteer geen verantwoordelijkheid voor je toto-formulier als de uitslag anders wordt)

Tel je de codes op dan hebben beide ploegen 3 punten, het onderling doelsaldo is ook gelijk maar PSV komt hoger omdat ze meer doelpunten gescoord hebben.
Hoe je voor Darts de code precies moet samenstellen weet ik niet, hangt af van het legsaldo en ik kan mij voorstellen dat het onderling resultaat negatief kan zijn dus dan zou je ook voor 50-onderling resultaat/10000000 kunnen kiezen.

Met somproduct kun je dan de som per speler bepalen en met een matrix-formule het resultaat van de spelers die evenveel punten hebben.

Groet,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Jezet

maar hier snap ik dus helemaal niks van

zou je het misschien in een bestandje kunnen uitleggen?

gr dartfreak1987
 
Hoi Dartfreak,

kun jij een bestandje aanleveren met daarin de uitslagen (en fictieve namen) van poule B, want ik zie wat flarden in je sheet staan maar niet iets waar ik zomaar iets mee kan.

Groet,
Jeroen
 
Hallo Jezet

Hier is het bestand met namen erin
En een ingevulde uitslag waardoor de nummers 1 en 2 hetzelfde eindigen en de nummers 3 en 4 ook

Maar door onderling resultaat is dit de uitslag
1 Rivo
2 Aaron
3 Laurent
4 Jo

Gr Dartfreak

Bekijk bijlage Map1.xls
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dartfreak,

In de tijd dat het beslag voor de oliebollen rijzen, nog even tijd voor een oplossing:

Bekijk bijlage Darts - onderling resultaat.xls

In Kolom J een formule gezet die vergelijkt of de spelers onderling evenveel punten hebben. Ziet er erg ingewikkeld uit, maar dat kan niet anders met 2 spelers die willekeurig links of rechts staan.
In kolom AB heb ik de formule uitgebreid. De formule telt nu ook het onderling resultaat op bij het puntenaantal als spelers evenveel punten hebben. Bovendien wordt nog een extra getal erbij opgeteld om altijd een verschil te hebben.
In kolom W een extra (overbodige) controle toegevoegd die het saldo van de onderlinge legs weergeeft.

Groet,
Jeroen

P.S. Gisteren Barney tegen Lewis gezien. Idioot dat als je zoveel beter bent en dat je dan nog afgetekend (nou ja) kan verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen

Ja die wedstrijd heb ik gezien
Maar zoals die zei had die genoeg aan 1 kans
en die heeft hij ook gepakt

maar even op het bestand terug te komen

als je goed kijkt zie je dat aaron van jo wint
maar hij geeft wel aan dat jo boven aaron komt in de stand
aaron krijgt maar 6.099 punten
en jo krijgt 6.100 punten
moet dit niet andersom zijn

gr dartfreak
 
Hoi Dartfreak,

Aaron wint van Jo, maar verliest van Rivo (net als Rivo verliest van Aaron). Ze hebben dus allen 6 punten. Kijk je naar de onderlinge legs dan zie je dat Rivo met 2-0 gewonnen heeft en met 2-1 verloren heeft. Onderling resultaat +1. Jo wint met 2-1, maar verliest ook met 2-1, dus onderling resultaat is 0. Aaron daarentegen heeft pech, magistraal met 2-1 gewonnen en nipt met 2-0 verloren. Dus een onderling legsaldo van -1. Wat een pech voor Aaron 'Lewis'.

Je kunt kolom AB ook op 0 decimalen zetten, dan zie je de getallen achter de komma niet.

Groet,
Jeroen
 
Bedankt Jezet

dit werkt inderdaad
alleen hoe doe ik dit aanpassen voor een ander formaat poule?

gr dartfreak
 
Hoi Dartfreak,

Dat is een kwestie van het oprekken van de rijnummers. In kolom J en AB $19 veranderen in een ander getal, bijvoorbeeld $99. Je moet alleen oppassen dat je hierdoor niet 2 verschillende poules met elkaar gaat verweven (als poule B bijvoorbeeld in Rij 30 staat).

Groet,
Jeroen
 
hallo

er zit toch een fout in
want als ik 1 uitslag wis dan komt overal #N/A te staan

en dat is natuurlijk niet de bedoeling
 
Hoi Dartfreak,

Ik heb geprobeerd te reproduceren wat er fout gaat, maar dat lukt mij alleen als er tekst in de uitslagen wordt gezet. Lege cellen gaat bij mij wel goed.

Kun je het bestandje posten?

Groet,
Jeroen
 
Hallo

hier het bestandje
ik had hem iets aangepast zoals je kan zien

ik heb waar jij onderling had gezet heb ik ter controle nog eens de punten gezet met alles achter de komma
denk dat daar de fout ergens zit

misschien dat je kan zien wat ik fout heb gedaan

ik zie wat ik fout gedaan had
de kolom onderling weggehaald (dom he)
maar zou je wel naar iets anders kunnen kijken
je hebt hem zo gemaakt dat er bij de punten achteraan een getal komt te staan
bijvoorbeeld 6,00100000008 en de andere 6,00100000009 enz.
is het mogelijk om dat laatste getal weg te krijgen zodat als 3 spelers gelijkstaan dat hij dan bij alle 3 in de controle een 1 weergeeft
kijk maar in het 2de bestand
hier hoord namelijk een schootout te komen
maar nu geeft hij gewoon een rang neer door dat laatste nummer


gr dartfreak




Bekijk bijlage Darts - onderling resultaat (1).xlsBekijk bijlage Darts - onderling resultaat aangepast.xls
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dartfreak,

In kolom AB (of AC in de nieuwe sheet) staat in de formule +(10-RIJEN($AB$15:$AB15))/100000000. Dit zorgt ervoor dat twee spelers nooit een gelijke score kunnen hebben. Haal dat weg en het gaat goed. Let wel op dat de formule een matrix-formule is, die voer je in met Shift + Ctrl en Enter in te drukken. In de formulebalk verschijnt de formule nu tussen {}. De formule in kolom J is ook een matrix-formule (dat gaf de foutmelding).

Groet,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Hallo

ik had hem toegepast zoals hierboven staat

gisteren de grote test op een toernooi van de bond
kom ik er achter dat er ergens een fout zit
hij kijkt eerst naar het onderling resultaat en niet naar het leg saldo

is er iemand die weet hoe ik apart het onderling resultaat kan doen
die niet in de punten telling zit

alvast bedank
 
de oplossing heb k bijna gevonden

alleen als ik alles wis van uitslagen dan komt er op 1 plaats na #n/b te staan
en helaas kan ik de formule =rij() niet erin verwerken
want 3 personen kunnen onderling op het zelfde uitkomen
door bijv. onderling van elkaar met 3-1 te winnen en de andere partij met 3-0 te winnen
en zoals jullie weten krijg ik door =rij() toe te passen altijd een nummer 1 tot 4

wat kan ik nu anders toepassen
zodat overal een waarde komt te staan ipv #n/b

Bekijk bijlage onderling.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan