• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderlinge interval in kolommen met invoer op ander tabblad en wisselend beginpunt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bosma123

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2017
Goedemorgen,

Ik ben al enige tijd bezig met het opbouwen van schema om intervallen tussen data eenvoudig te kunnen meten.
Er zijn een aantal criteria waaraan het model moet voldoen.

Er is een basis invoerblad, hier wordt opgegeven hoeveel eenheden worden gebruikt op een datum. De ene eenheid wordt vanaf de eerste cel toegepast en anderen worden later toegepast.
Op het andere blad, het intervalblad, wordt weergegeven wat de interval tussen het laatste gebruik en het vorige gebruik van de eenheid is geweest. Zoals te zien in het voorbeeld is de interval elke keer verschillend van elkaar.

Nu wil ik graag het volgende bewerkstelligen:
er een getallenwaarde in een kolom wordt ingevuld moet het eerste getal als nulpunt gelden voor de daarop volgende waarde. De waarde die volgt in de kolom dient in het invoerblad wordt gekoppeld aan het intervalblad en kan dynamisch veranderen. Momenteel tel ik alles nog simpelweg met elkaar op.... omdat ik er geen oplossing meer voor weet te vinden.

Ik hoop dat er iemand is die mij weet te sturen in de goede richting zodat ik deze koppeling kan maken.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken,
Maarten

Laatst bewerkt:
Kan je misschien in je voorbeeldbestand aangeven wat er precies moet gebeuren?

Volgens mij is de bedoeling dat in elke cel van kolom C t/m J in tabblad intervalblad een formule komt te staan die het aantal dagen weergeeft tussen de opeenvolgende invoer in de corresponderende klom in tabblad invoerblad

Uiteraard!

Ik hoop dat ik een heldere kleurenuitleg kan geven met het bestand in de bijlage en hoop dat er een universele formule voor te maken is die voor elke kolom toe is te passen.
In het invoerblad geef ik een waarde in op de datum waarop de eenheid wordt toegepast. De eerste toepassing kan elke keer verschillen, maar dient als nul-waarde te gelden. In het voorbeeld document de rood gekleurde cel.
Kolom B is de interval tussen een volgende toepassing, echter niet bij elke toepassing wordt eenzelfde eenheid weer gebruikt en dus blijft de cel in dat geval leeg.

Ik loop klem met het opstellen van de juiste formule om de parameters goed in te stellen
- Eerste getal in kolom is beginwaarde (rood in excel document)
- Volgende ingevulde eenheid (geel) op invoerblad is op intervalblad verschil tussen beginwaarde, dit verschil zijn de getallen uit kolom B tussen de toepassingen (of datum toepassing - datum vorige toepassing)
- Daarop volgende ingevulde eenheid (groen) is verschil tussen voorgaande eenheid (geel)
- Eenzelfde geld voor de daarop volgende cellen (blauw t.o.v. geel)

In het voorbeeld zijn slechts enkele toepassingen weergegeven waarop deze formule wordt losgelaten, vandaar dat ik een een standaardformule heb geprobeerd op te stellen maar de koppeling tussen de onderdelen geeft mij telkens een 'waarde' probleem op in Excel.

Het uiteindelijke idee is wel om de lege cellen in het intervalblad ook daadwerkelijk leeg te houden zolang er in het invoerblad niets is ingevuld en pas actief te laten worden als er op het invoerblad een waarde wordt ingevuld.

Kort samengevat:
Als Cel C1 op het invoerblad is ingevuld is dit het beginpunt, is het volgende getal in de kolom op C3 in het invoerblad dan komt er op cel C3 in het intervalblad de interval tussen Cel 1 en Cel 3 te staan (in dit geval 10). Daarna wordt cel C3 de basiswaarde voor het vergelijk met cel C5.

Nu is in bijvoorbeeld kolom H de beginwaarde cel H4 omdat toen de eenheid voor het eerst is toegepast.

Hiervoor probeer ik een universele formule te maken dat als er ineens blijkt dat de eerste toepassing niet op dat datum is die correspondeert met cel H4 maar met bijvoorbeeld cel H3 dat deze verandering in het invoerblad ook direct wordt doorgevoerd in het Intervalblad omdat de formule niet aan één cel is toegeschreven maar aan een hele kolom.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben in de uitleg, maar als je nog informatie mist om een helder beeld te kunnen krijgen dan zal ik mijn uiterste best doen om deze goed aan te leveren. Ik werk al vrij lang en intensief met Excel, maar dit gaat mij net een stap te diep, of ik mis gewoon het logische Excel-inzicht.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Nog een kleine aanvulling hierop voor de volledigheid. De huidige formule die ik toepas is als volgt, maar wordt zo enorm lang...

Cel C1 op intervalblad =ALS('Invoerblad!'C1="";"":"eerste keer")

Cel C2 op intervalblad =ALS(EN('Invoerblad'!C1>0;'Invoerblad'!C2>0);Intervalblad!A18-A17;ALS(EN('2-jarig'!C1="";'2-jarig'!C18>0); "eerste keer";""))

Cel C3 op intervalblad =ALS(EN('Invoerblad'!C1="";'Invoerblad'!C2="";'Invoerblad'!C3>0);"eerste keer";ALS(EN('Invoerblad'!C1>0;'Invoerblad'!C3>0);Intervalblad!A19-Intervalblad!A17;ALS(EN('Invoerblad'!C2>0;'Invoerblad'!C3>0);Intervalblad!A3-Intervalblad!A2:"")))

Als ik dit 30 keer op deze manier moet herhalen dan wordt het wel een hele hele lange formule...

Zoals de formule hier staat klopt deze niet helemaal; want zo begin ik met een verkeerde hiërarchie aan te brengen en wordt alles eerst door de eerste cel gecheckt en dat moet andersom, maar ik hoop dat de strekking zo wel duidelijk is geworden van de bedoeling.

Ik hoop dat iemand een short cut weet.

Laatst bewerkt:
Wellicht als je vertelt wat je hiermee wil bereiken....
Ik kan er nog geen logica/systematiek in ontdekken.

Laatst bewerkt:
Ben een beetje aan het klooien geweest, maar je krijgt of inderdaad een heel lange formule, of het werkt niet. Probleem zit hem in de verschillen in interval. Ga later nog eens met VBA kijken. Mischien dat iemand anders hier wel een briljant idee geeft

Als ik de vraag goed begrepen heb kan dat met een redelijk eenvoudige matrixformule (zie blauwe cellen):

Bijlagen

of met de matrix formule bijv. in K2:K31:

PHP:
=IFERROR((MAX(A$2:A2)-MAX((C1:C$2<>"")*(A1:A$2)))/(C2<>"");"")

Goedemorgen!

Allereerst hartelijk dank voor alle input!
Zeer zeer welkom en ook erg begrijpelijk. De matrixformule klopt als een bus! En de Macroformule werkt ook; om het overzichtelijk te houden gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de matrixformule.

Bij het zelfstandig willen toepassen van de formule veranderen de getallen van de interval van (bijvoorbeeld V31 in het voorbeeldbestand van Rebmog) van 32 naar 43008) met als enige aanpassing dat de cel is aangeklikt en er automatisch de { aan het begin en } aan het eind van de formule verdwijnt.
Dit probleem ontstaat bij mij ook bij het zelfstandig opbouwen van de matrix formule. De werking ervan is perfect en geeft precies weer wat ik voor ogen heb om juiste intervallen tussen gebruik van eenheden op een bepaalde datum weer te geven.

Misschien heb ik een instelling in de celinstellingen niet goed staan dat er met datumgegevens en gewone gegevens wordt gemixt in Excel en daardoor het genoemde euvel zich voordoet. Ik hoop dat er een oplossing voor handen is, want bij het controleren van de instellingen kon ik geen verschillen ontdekken.

Het gaat hier om matrixformules en die moet je ingeven met Ctrl+Shift+Enter.

Superb!
En weer wat geleerd over matrixformules. Die kende ik nog niet!
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en hulp! Hier kan ik een heel eind mee vooruit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan