• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderscheid maken in serie van 40 of 60

Status
Niet open voor verdere reacties.

erik999

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Berichten
14
Hallo,

Jullie hebben mij eerder werkelijk geweldig geholpen met het maken van een code die een Letter M als het cijfer 10 herkent. Nu heb ik een aanvullende vraag op mijn Excel sheet.

In de bijlage zie je 2 series. een van 40 en een van 60.
Nu wil ik graag dat er op de resultatenregel in de ALS code ook een onderscheid wordt gemaakt tussen de 40 en de 60 serie. Dus, als er een serie van 40 is dan komt in de 60 colom het resultaat 0 of niets te staan. Als er een serie van 60 wordt ingevuld, moet er in de colom resultaat van de 40 een 0 of niets komen. En dat allemaal zonder de bestaande code te verprutsen.
Dat wil ik graag zo hebben zodat ik het blad goed kan beveiligen en mensen de het willen gebruiken het ook goed kunnen hergebruiken.

Is dat wel te doen? Hoe ziet de code er dan uit?

Reuze benieuwd of jullie hier ook iets me kunnen.

Alvast bedankt voor de moeite.

m.vr.gr.

Erik
 

Bijlagen

  • ALS 40-60 vraag.xls
    21,5 KB · Weergaven: 29
Erik,

Ik heb er even naar gekeken, maar had toch nog wat aanvullende opmerkingen bij het gebruik van de formules.
Het is volledig niet noodzakelijk om matrix formules {} te gebruiken.
Ik heb dat even aangepast.

Ook heb ik je vraag beantwoord in de formules.

Succes

Wim
 

Bijlagen

  • ALS%2040-60%20vraag(1).xls
    30,5 KB · Weergaven: 30
40/60 vraag

Erik,

Ik heb er even naar gekeken, maar had toch nog wat aanvullende opmerkingen bij het gebruik van de formules.
Het is volledig niet noodzakelijk om matrix formules {} te gebruiken.
Ik heb dat even aangepast.

Ook heb ik je vraag beantwoord in de formules.

Succes

Wim

Hallo Wim,

AHA. In een eerdere versie moest ik het wel doen omdat ik een 0(nul) in de invoervelden moest plaatsen anders kreeg ik een foutmelding, daarom kon ik het alleen in een matrix formule goed krijgen. Mijn intentie is namelijk dat de mensen een schoon en lege bladzijde te zien krijgen. en niet allerlei formules e.d. Ik ga er even mee spelen. Alvast heel erg bedankt!

groet,

Erik
 
Excel 40/60

Wim Bedankt,
Ziet er mooi uit en het werkt ook bijna helemaal goed. Alleen er is iets gek met de laatste serie. Als de laatste serie een serie van 40 is, gaat het goed. Als de laatste serie een serie van 60 is, gebeurt er iets geks. Zie bijlage als voorbeeld.
In de bijlage heb ik maar 2 series gekopieerd. Maar er zijn 10 Series per bladzijde (maand)
Als je dus 6 of 7 series in een maand maakt, dan zal de laatste serie van 60 er raar uitzien. Ik heb e.e.a. zitten te vergelijken, maar kan niet zien waarom het fout gaat.

Alvast heel erg bedankt voor je moeite.

m.vr.gr,

Erik
 

Bijlagen

  • ALS%252040-60%2520vraag%281%29(1).xls
    30,5 KB · Weergaven: 25
aangemeld?

Achter de titelvraag staat links naast de paperclip een vinkje met de tekst: "Je bent aangemeld op deze vraag". wat betekent dat precies? In de FAQ vind ik hier niets over.
groet,

Erik.
 
Beste erik999 ;)

Dit wil zeggen, dat je aan deze topic hebt meegewerkt.

Groetjes Danny. :thumb:
 
serie 40 of serie 60

Ok, dank je wel.
Maar mijn eerdere vraag in #4 blijft nog openstaan.
Wim heeft een erg mooie code dgg, maar er ontstaat wel een fout als de laatste serie een serie van 60 is. Zie bijlage in bericht #4. Dan doet ie iets geks, en ik kan niet achterhalen waarom.
Weet iemand van jullie Excelleurs hier misschien iets op??

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Groet,

Erik
 
De vraag zal voor jou duidelijk zijn, maar voor mij is die niet zo duidelijk.
Zo praat je over series van 40 en 60, maar is mij niet duidelijk waar die precies staan of wanneer het een serie is.
Verder spreek je in de begin post over de resultatenregel, ik denk dat je hier de totalen bedoelt, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik denk dat de hulp zal toenemen als de duidelijkheid toeneemt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de enige ben die het niet duidelijk vind:confused:
 
40 serie of 60 serie

Ok, dank je voor je opmerking.
Ik zal proberen het anders uit te leggen.
Ik ben een sportschutter. Ik schiet met een luchtgeweer series van 40schoten of series van 60 schoten. Zowel trainingen als wedstrijden door elkaar heen. Als ik een willekeurige serie heb geschoten worden in beide kolommen de totalen en gemiddelden opgeteld.
Dat wordt dan onder de serie ook weer opgeteld en het gemiddelde getoond.

In de bijlage zie je in de kolom N en O en P en Q de 40 en 60 series staan. Hat lastige is dat als ik 40schoten heb gedaan dat ook de kolom voor 60 schoten wordt ingevuld. Normaal delete ik dan in de kolom P en Q het resultaat. Dat wordt dan niet meer op andere tabbladen getoond. De resultaten worden namelijk op andere TABbladen weergegeven in maandoverzichten en in Grafieken. Als ik alles laat staan, zie je alle resultaten door elkaar staan.
Dus, als ik een 60 schoten serie heb geschoten zie je ook in de 40 schoten kolom (N+O) de resultaten staan. Dat klopt natuurlijk niet.

In een werkmap zitten er 12 Tabbladen. En voor iedere maand. Ook een TABblad met een totaal overzicht en een TABblad met een Grafiek.

Nu komt dus het gekke,
Wim heeft een mooie oplossing gegeven, maar alleen als de laatste serie een serie van 60schoten is, ontstaat er een fout. Als de laatste serie 40 schoten is, is er geen probleem.
Kijk maar eens naar de onderste serie, dat staat helemaal verkeerd.

Heb ik het nu beter uitgelegd?

alvast bedankt!!

Groet,

Erik
 

Bijlagen

  • TEST.xls
    23,5 KB · Weergaven: 24
Nu komt dus het gekke,
Wim heeft een mooie oplossing gegeven, maar alleen als de laatste serie een serie van 60schoten is, ontstaat er een fout. Als de laatste serie 40 schoten is, is er geen probleem.
Kijk maar eens naar de onderste serie, dat staat helemaal verkeerd.

Dat komt omdat er geen $-teken staat bij het rijgetal.
In cel N28 wordt bijvoorbeeld gekeken naar rijen 32 en 33 die echter leeg zijn.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Hier een bestandje met mijn oplossing. Met de formules een stuk eenvoudiger.

rijen 6 t/m 12 kan je zo kopieren.
 

Bijlagen

  • schieten babo.xls
    21,5 KB · Weergaven: 18
Hier een bestandje met mijn oplossing. Met de formules een stuk eenvoudiger.

rijen 6 t/m 12 kan je zo kopieren.

Hey Mega Senior, Mega bedankt!!
Alleen is er een klein dingetje uit de code verdwenen;

Er zijn 10 Series, en de totalen worden onder de laatste serie opgeteld.
daarvoor was de bestaande code gemaakt om de lege series niet mee te laten tellen bij de uiteindelijke uitslag.

Zo was het:
=ALS(SOM(N6:N11)=0;"";SOM(N6:N11))

Zo is jouw code:
=ALS(N6="";"";SOM(N6:N11))

volgens mij moet het =0;"";SOM(N6:N11) gedeelte erin worden verwerkt om de lege series niet mee te laten tellen. Alleen hoe ik het ook doe, het lukt me niet.

Weet jij het?

bvd

Erik
 
Hey Mega Senior, Mega bedankt!!
Alleen is er een klein dingetje uit de code verdwenen;

Er zijn 10 Series, en de totalen worden onder de laatste serie opgeteld.
daarvoor was de bestaande code gemaakt om de lege series niet mee te laten tellen bij de uiteindelijke uitslag.

Zo was het:
=ALS(SOM(N6:N11)=0;"";SOM(N6:N11))

Zo is jouw code:
=ALS(N6="";"";SOM(N6:N11))

volgens mij moet het =0;"";SOM(N6:N11) gedeelte erin worden verwerkt om de lege series niet mee te laten tellen. Alleen hoe ik het ook doe, het lukt me niet.

Weet jij het?

bvd

Erik
Maar werkt hij nou zo? Volgens mij wel.
Als N6 leeg is blijft N12 ook leeg, zo niet dan telt hij N6 t/m N11 op. Let wel dat N10 en N11 altijd leeg (0) zijn.
 
Toch een paar verbeter puntjes gevonden. Hierbij een beter versie, zodat de gemiddelde altijd kloppen.
 

Bijlagen

  • schieten babo2.xls
    21,5 KB · Weergaven: 17
Toch een paar verbeter puntjes gevonden. Hierbij een beter versie, zodat de gemiddelde altijd kloppen.

Paul,
Heel erg bedankt. Ziet er erg goed uit.
Maar, het gekke is dat als ik van de 10 series er maar 6 schiet in deze maand, er een probleem optreedt. Onderaan de 10 series heb ik een =GEMIDDELDE(N12;N19;N26; etc etc optelsom voor de kolom N en de Kolom P staan.
Het totaal van de N kolom (40schoten) laat een verschil zien. Bij de 60schoten niet.
In de N kolom worden de niet geschoten series meegeteld in de gedeeld door berekening.
In de P kolom (60schoten) gebeurt dat niet. Toch zijn de velden identiek aan elkaar.
Helaas kan ik niet de hele sheet bijvoegen, want dan kom ik ver over de 100kb.

Ik heb het idee dat het komt omdat de eerdere =0 code er niet meer in staat.
=ALS(SOM(N6:N11)=0;"";SOM(N6:N11))
begrijp je wat ik bedoel?


Wederom bedankt.

Erik
 
De fout kwam door delen door 0.
Ik heb een extra OF toegepast in een formule.

Ik hoop dat ie nu wel goed is.
 

Bijlagen

  • schieten babo3.xls
    26,5 KB · Weergaven: 22
De fout kwam door delen door 0.
Ik heb een extra OF toegepast in een formule.

Ik hoop dat ie nu wel goed is.

Hallo Beste Paul!

Werkelijk fantastisch. Het klopt nu helemaal perfect.
Heel hartelijk dank voor je hulp.

Ik kan nu heerlijk verder stoeien met mijn sheets. nogmaals dank!!

m.vr.gr.

Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan