Onervaren wilt programma maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrianB1980

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 dec 2011
Hallo allemaal,

Ik wil een administratie programma maken voor mijn eigen bedrijf (schilder).

Wat wil ik ermee doen:
- nieuwe klantgegevens invoeren
- de klantgegevens kunnen importeren in een offerte
- aan de offerte gelinkt een uren en km registratie
- een kwartaal overzicht van inkomen ex-btw, incl-btw,totaal uren en totaal km.
- een jaar overzicht
- en een agenda waar ik in kan plannen.

Ik heb ook al wat geprobeerd in excel maar wil toch wat meer van een eigen prog maken.
En misschien ook ooit op een i-pad.

Nou is mijn vraag:
Waarmee kan ik (als leek) aardig mee uit de voeten met toch een goed eindresultaat.

Het makkelijkste is mogelijk het automatiseren van office. Indien je office al hebt is dat de makkelijkste en kost-effectieve manier. Een office licentie heb je toch al, dus daar kan je het makkelijkst mee verder. Je kunt via excel bijvoorbeeld een standaard word file laten vullen.

Wil je toch een los eigen programma kijk dan naar office automation via visual basic.

Een andere aanpak is via een webbased tool in bijvoorbeeld PHP. Daarmee zijn een hoop basis tools makkelijk te importeren via voorbeelden op internet. Echter is het automatiseren van office volgens mij het snelst en eenvoudigst, vooral als je nog weinig ervaring hebt

Zakelijk bezien is het handiger om zelf een paar uur meer te gaan schilderen en een meer ervaren iemand de automatisering te laten doen. De leercurve om alles wat je beschrijft voor elkaar te krijgen is nogal stijl.

Misschien heb je wel genoeg vrije tijd en interesse. In dat geval meteen ook maar goed in het diepe en beginnen met HTML/PHP/MySQL, voornamelijk omdat je uiteindelijk ook een iPad versie wilt. Met de genoemde technieken kun je iets maken wat op elk device met een browser kan werken.

Als ik een schilder wil inhuren om mijn huis te schilderen, kom ik niet bij jou terecht.
Want jij hebt
  • tijd genoeg om aan andere zaken dan schilderen te besteden
  • je hebt blijkbaar meer verstand van programmeren dan van schilderen
Ik ken toevallig een schilder en een stucadoor. Die hebben beide echt geen tijd en geen zin om met dit soort hobby-activiteiten bezig te zijn. Die werken.
Blijkbaar is er vraag naar hun werk en kunnen ze zichzelf goed verkopen.

Laten we de zaken eens omkeren:
Waarom zou ik eigenlijk een professionele schilder inhuren om mijn huis te schilderen?
Ik kan dat toch zelf net zo goed?

Of zou een professionele schilder toch een meerwaarde hebben?
Zou de meerwaarde van een professionele schilder zijn geld waard zijn?

Ik denk dat jij je administratie ook op deze manier zou moeten benaderen.
Een programma in elkaar knutselen is misschien geen probleem voor de vaste bezoekers van dit forum. Die kunnen ook een konijnenhok verven. Maar niet een huis schilderen zoals jij dat kan; met alle achtergrond kennis die er bij hoort (materiaal, regelgeving, e.d.)

Dat geldt ook voor een goed administratieprogramma, daar is meer voor nodig dan alleen jouw goede wil.
Het is niet uit te sluiten dat je in de winter iets in elkaar knutselt, maar er zijn mensen die dat beter kunnen en daarvoor meer achtergrond in huis hebben.

wampier en RogerS heel erg bedankt voor jullie input en zal kijken waar ik mij het best meer uit de voeten kan.

tecsman
mag ik jou complimenteren met jou bekrompen gedachte.
jij gaat zeker alleen uit naar het beeld wat jij persoonlijk kent.
niet iedereen is gelijk, heeft een zelfde leven en deelt zijn tijd op dezelfde wijze in.

Ik probeer in de tijd die ik vrij heb wat nieuwe dingen te leren en dat is leren om een programma in elkaar te ztten.
En nou ga jij mij vertellen dat ik dat over moet laten aan de mensen die daar meer ervaring mee hebben.

Lekker motiverend ben jij zeg.

Ik was misschien iets te hardhandig of te bruut in mijn benadering
maar ik wil je waarschuwen voor de gedachte dat je als outsider makkelijk een administratief programma in elkaar kunt zetten.

Als ik zou beweren dat ik als ICT-er net zo goed als jij een huis kan schilderen, hoop ik dat je me ook uitlacht.

Ik heb helemaal niet de gedachte dat het in elkaar zetten van een programma gemakkelijk is.
Er zijn zoveel dingen die je moet leren en begrijpen om eindelijk een goed lopend programma in elkaar te zetten.
Maar als je het niet probeert lukt het zeker niet.

Zo heb ik dat ook gedaan met mijn huis.
Alles gestript en na een klein beetje hulp heb ik 90% zelf gedaan.
En schilderen kan (bijna) iedereen.
De werk volgordes zijn niet zo moeilijk en het maakt niet uit wat anderen zeggen van je werk zolang je er zelf maar tevreden mee bent.

Komaan mensen.. hoe oud zijn jullie eigenlijk? Moet je daarvoor echt in discussie gaan..

Ik heb eens gekeken naar wat je allemaal wilt in je administratief programma en dat valt te doen met de info die wampier gegevan had.

Nog een paar tips :)
- In het begin snap je er niks van 'dat is normaal'.
- Blijf oefenen 'niet te snel opgeven'
- En probeer zelf dingetjes aan te passen bij te voegen om dan te kijken wat er gebeurd

En veel succes =)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan