Ongeaarde stopcontacten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik heb een dakkapel in een woning, die pas zeven jaar oud is. Verbazingwekkend is, dat er twee stopcontacten in zitten, die geaard zijn en twee stopcontacten, die ongeaard zijn. Ik wil die twee ongeaarde stopcontacten (eveneens) benutten voor een tweetal computers. Zijn ongeaarde stopcontacten gevaarlijk voor een computer en als dat zo is, hoe kan ik die stopcontacten aarden?

Heb al jaren mijn pc's op on-geaarde stopcontacten. Ik kan ook geen geaard stopcontact vinden buiten de keuken en de schuur om.

het kan niet direct heel veel kwaad, maar geaard is wel beter.
Maarreeh... als het je dwaszit... wat is het probleem om gewoon even een paar meter installatiedraad te trekken dan?

Wellicht is mijn vraag dan ten onrechte, maar ik hoorde in een computerzaak, dat computers altijd op geaarde stopcontacten moeten. Ik las zelfs op een klusforum, dat in één ruimte geaard én ongeaard wettelijk niet is toegestaan.

het kan niet direct heel veel kwaad, maar geaard is wel beter.
Maarreeh... als het je dwaszit... wat is het probleem om gewoon even een paar meter installatiedraad te trekken dan?

Je bedoelt een groot verlengsnoer vanuit de geaarde stopcontacten? Niet echt een fijne optie, want het is een kamer van 9 meter lang.

nee, ik bedoel stroom eraf, beschermkap van de wandcontactdoos verwijderen, aanwezig draad (bruin en blauw) eruit halen en vanuit verdeelpunt nieuw installatiedraad trekken, maar nu met een aardedraad erbij, beschermkapje er weer op, stroom er op, en klaar. Wandcontactdozen vervangen door geaardde exemplaren dus.

Ik vraag me trouwens af of er uberhaupt nog (nieuw) ongeaard aangelegd mag worden. Bij mijn weten is dat al jaren niet meer toegestaan.

Laatst bewerkt:
nee, ik bedoel stroom eraf, beschermkap van de wandcontactdoos verwijderen, aanwezig draad (bruin en blauw) eruit halen en vanuit verdeelpunt nieuw installatiedraad trekken, maar nu met een aardedraad erbij, beschermkapje er weer op, stroom er op, en klaar. Wandcontactdozen vervangen door geaardde exemplaren dus.

Ik vraag me trouwens af of er uberhaupt nog (nieuw) ongeaard aangelegd mag worden. Bij mijn weten is dat al jaren niet meer toegestaan.

Over dat laatste ben ik dus ook verbaasd. Nu ben ik behoorlijk a-technisch: wat is in deze een verdeelpunt? Waaruit moet ik de stroom nu gaan halen?

Kijk eerst eens hoe die electra loopt. Misschien loopt er wel een verlengsnoer van het geaarde stopcontact.
Geklooi zie je overal wat dat betreft.
Of misschien zit er wel gewoon aarde achter die niet aangesloten zit. Bijv omdat mensen nog oude stopcontacten hadden of de verkeerde hadden gekocht. Komt ook voor.

Officieel mag je het in 1 ruimte niet mengen. Maar ja... ik heb het in mijn huisje ook gedaan: ik moest een stopcontact voor droger hebben kort achter de meterkast. Dus daar heb ik gelijk een geaard stopcontact gemaakt. De rest van het huis is wat lastiger.
Dan had ik heel de bedrading moeten vervangen. Nu zeg ik eerlijk dat ik er spijt van heb dat ik het niet gedaan heb. Maar ja... je begint met klussen en pas later besef je die dingen.... (nee: nu doen is niet echt makkelijk mogelijk -> moet ik dingen voor slopen die ik niet wil slopen)

Aarde is zover ik weet pas interessant als er iets kapot gaat in je computer. Anders maakt het niet zo heel veel uit.
Ik gebruik al jaren geen geaard stopcontact. In al die jaren (15 jaar of langer) zijn er 2 computers kapot gegaan. 1 aangesloten op geaard stopcontact en 1 niet op geaard stopcontact.. En wat er kapot was in die keer niet weet ik niet. Toen wist ik net hoe ik een computer aan moest zetten... Het kan wel gewoon een harde schijf zijn geweest. :cool:

Heb hier zelf geen geaarde stopcontacten (Waarschijnlijk alleen beneden, maar daar staat de pc niet). Heb het anders gedaan. 2x een stekkerdoos aangesloten, waarvan 1 10 geaarde aansluitingen heeft :) Heb geen idee of het zin heeft. Maar goed.

Als jouw pc op een niet geaard stopkontakt is aangesloten en de bliksem slaat bij jouw in de buurt in , dan kan jouw pc hiervan kapot gaan .
Daarom voor het geval er spanningsverschillen op het elekticiteitsnet zijn , kan jij het beste dure en gevoelige apparaten zoals tv's , pc's enz. met een beveiligde stekkerdoos op een geaard stopkontakt aansluiten .
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan