• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ongebruikte Rijen Verwijderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cold
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cold

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Voor een maandelijks rapport, heb ik een probleem met overbodige rijen in excel.
Als je via beeld - pagina eindevoorbeeld de grenzen van je pagina correct sleept naar de pagina die je effectief wil afdrukken, blijven er altijd nog duizenden ongebruikte rijen onderstaan die dan resulteren in pagina 2,3,.... wat perfect logisch is.

Nu verwijder ik manueel al die ongebruikte rijen via selecteren - rij verwijderen, maar dit lijkt me niet de juiste oplossing en het komt als een voor dat excel tijdelijk vastloopt wegens een foutmelding "niet voldoende bronnen".

Uiteraard kan je bij het afdrukken - huidige pagina (pagina 1) selecteren, maar als je dit vergeet gaan er 100'en pagina's naar de printer.

Is er een slimme oplossing voor dit probleem ?

Dank u wel
Cold.

Ik denk dat er iets scheelt aan de opmaak van uw werkblad.
Heb je misschien de opmaak laten doorlopen voor hele rijen en/of kolommen?

Een printopdracht levert gewoonlijk maar een uitdraai van het gebruikte bereik.

Beste Cold ;)

Je kan ook het bereik selecteren wat je wilt afprinten, ga dan naar Menublad "Pagina indeling", klik op "Afdrukbereik" en dan op "Afdrukbereik bepalen".

Met een code kan het ook via "Current Region".

Groetjes Danny. :thumb:

@ Cobbe: Het is inderdaad een excel file die ik van een collega gekregen heb. Geen idee of de opmaak doorloopt voor alle rijen en kolommen. Kan ik dit ergens controleren ?

@ Danny147: Inderdaad, dat heb ik al gedaan, maar dan heb ik bij wijze van spreken 10.000 lege pagina's.

In feite zoek ik simpelweg een eenvoudige oplossing om alle ongebruikte rijen te verwijderen.

Cold.

Welke rijen zijn de "ongebruikte rijen"?
Welke rijen en kolommen wil je afdrukken? Is dat altijd hetzelfde bereik?
Is er ergens een steekwoord dat je kunt gebruiken voor het af te drukken gedeelte?

Kan ik dit ergens controleren ?

Je kan met Control-end de laatst gebruikte cel zoeken en checken of dat overeenstemt met het echt gebruikte bereik.
Wat je niet nodig hebt verwijder je gewoon en save uw werkboek dan opnieuw.

De situatie is zo dat ik 1 bepaald tabblad heb met alle automatische berekeningen van 2012. Van de laatste maand moet ik telkens een pdf rapport maken. Ik kopiëer het ganse tabblad met berekeningen, geef het een andere naam en verwijder de overbodige voorgaande maanden. De reden dat ik niet enkel de data van de maand kopiëer die ik nodig heb, is eenvoudig. Dat werkt simpelweg niet, ook niet via plakken speciaal. Heel vreemd maar oké.

Het resultaat is dan dat ik een tabblad heb met data van 1 maand en dan nog héél veel lege rijen. Als ik de lege rijen niet verwijder is het onmogelijk om 1 pagina af te drukken. Er komen altijd lege pagina's ook al staat het afdrukbereik juist. Zelfs huidige pagina afdrukken werkt niet goed.

Op zich de oplossing om de lege rijen te verwijderen werkt wel, maar de pc durft al eens even vastlopen wegens " te weinig bronnen".

Iemand een idee om dit op te lossen ?

Spijtig dat ik de file niet kan posten, zou de oplossing wel wat eenvoudiger maken ...

Thx
Cold

Kan je dat bestand niet posten?
Haal de gegevens weg en vervang ze door dummy-waarden.

Leegmaker

Beste Cold,

Wellicht lost onderstaande code jouw probleem op:

Code:
  Lrow = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row      [COLOR="#FF0000"]'bepaald de laatste rij[/COLOR]
       Rows("1:" & Lrow & "").Select
        Rng = Selection.Rows.Count
        ActiveCell.Offset(0, 0).Select
        Range("A1").Select: a = ActiveCell               [COLOR="#FF0000"]'A1 wordt de actieve cel[/COLOR]
          For I = 1 To Rng
           If ActiveCell.Value = a Then                     [COLOR="#FF0000"] 'verwijder alle rijen die voldoen aan A1[/COLOR]
            Selection.EntireRow.Delete
           Else
            ActiveCell.Offset(1, 0).Select
           End If
          Next I

Deze bepaald het aantal rijen aan de hand van Lrow, hierna gaat hij alle rijen verwijderen waarin hij hetzelfde vindt als in cel A1.
Dus zorg er voor dat A1 leeg is (wellicht door er een lege regel aan toe te voegen met :
Code:
 Rows("1:1").Select:  Selection.Insert Shift:=xlDown:

Houdt er wel rekening mee dat ook regels waarin in kolom B tot ...[Laatste kolom] data staat, deze ook verwijderd wordt.

Succes,

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan