Ongeopend virus - toch geïnfecteerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Annelieke

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2012
Stel dat ik een .exe-bestand of een bestand van een ander formaat heb binnengehaald via uTorrent, en ik open hem niet. Kunnen Spyware, Adware of andere soorten virussen dan tóch mijn computer infecteren? Een dergelijk script wordt toch pas actief als deze is geopend?

En zijn virussen altijd te zien in de processen van het taakbeheer, als je bijvoorbeeld Spyware hebt geïnstalleerd?

Hartelijk dank alvast ;)

Laatst bewerkt:
Een virus is een stukje software en dat kaan alleen maar iets doen als het wordt uitgevoerd, maar er zijn virussen die op zeer slinkse wijze coding plaatsen, bijvoorbeeld door een plaatje te openen. Maar dan nog steeds moet er iets gedaan worden, zoals een plaatje bekijken. Het openen/bekijken van een web pagina is ook voldoende om malware binnen te halen, want op het moment dat u met een browser naar een web pagina toegaat, worden er heel wat sciptjes en software uitgevoerd.
Ook videos/film/muziek dat u heeft gedownload kan een virus bevatten.
persoonlijk wantrouw ik elke video die neit gewoon met de VLC-player kan worden getoond. een bericht bij het openen van een video/film dat zegt dat je erst naar een bepaalde web site moet gaan om daar de juiste software/codec te downloaden, wantrouw ik en dat doe ik dan ook niet. Dan maar het filmpje niet bekijken.

En nee, virussen zijn niet altijd te zien in taakbeheer. Ze zitten soms behoorlijk verstopt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw snelle antwoord. Dus mocht ik een virus binnenhalen en hem weer verwijderen, dan heb ik daar geen dergelijke anti-virus bij nodig, want het 'stukje software' is immers niet uitgevoerd?

Ik zou altijd speciale anti malware software gebruiken om een virus te verwijderen, daar er soms meerdere zaken geinstaleerd worden, die niet direct te zien zijn. je moet behoorlijk goed ingevoerd zijn in dit soort zaken om dat zelf, met de hand, te verwijderen.

persoonlijk gebruik ik twee soorten anti-virus software op mijn PC's:
- een soort die permanent actief is en alles controleert wat de pc in en uit gaat. Daar zijn geoei gratis producten voor, zoals AVAST free en AVG free (een van de twee en niet beide installeren)
- een soort die NIET permanent actief is en apart opgestart moet worden om eens per week bijv. een extra controle te doen, want geen enekel AV-product werkt 100%, gratis of gekocht.
Voor zo'n ad hoc check gebruik ik vaak MalwareBytes Antimalware en Emsisoft Anti-malware.

Dat klopt.

Om er zeker van te zijn dat je geen virus hebt, kun je even scannen met MalwareBytes' Anti Malware (zie handtekening).

Dat klopt natuurlijk niet!
Mbam is geen virusscanner, maar zoekt naar ander malware (trojans).

Voor virussen op te sporen heb je virusscanner nodig!
En wel een die bijgewerkt om zo de meest recente virussen ook te kunnen onderscheppen en te neutraliseren.

@Zoeff: En waar wordt er precies gezegd dat je alleen MBAM zou moeten gebruiken ?

Zie hier: "Om er zeker van te zijn dat je geen virus hebt, kun je even scannen met MalwareBytes' Anti Malware".

Staat er tocht echt!
Over alleen wordt niet gesproken, maar wel over de combinatie virus en MBam en dat is onjuist!

Laatst bewerkt:
Zoeff zei:
maar wel over de combinatie virus en MBam en dat is onjuist!
Wat!? MBAM is niet bedoeld voor virussen?? Weet je wel waar je het over hebt?

Het is goed om (naast je virusscanner!) MBAM af en toe te laten scannen op eventuele virussen.

Heb je het wel over hetzelfde: http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

Werkt prima samen met andere anti-malware en anti-virusprogramma's!!!!

Het is dus een anti-malwareprogramma. Dat is iets anders dan een antivirusprogramma.

Voor mij einde discussie!

Zoeff zei:
Werkt prima samen met andere anti-malware en anti-virusprogramma's!!!!
Waar zeg ik dat dat niet zo is?? Het is haast een must om naast MBAM een antivirusprogramma te hebben.

Zoeff zei:
Het is dus een anti-malwareprogramma. Dat is iets anders dan een antivirusprogramma.
Dat weet ik.

Jij stelt dat je om virussen op te sporen MBAM niet kan gebruiken. Dáár ben ik het niet mee eens.

jongens hou toch op om te discuteren , gebruik een antivirus om virussen te verwijderen en MBAM om malware te verwijderen, en MBAM is ook per difinitie een antivirus scanner omdat malware ook per difinitie virussen zijn.
enfin om af te ronden is het beste om avast!7 antivirus te installeren en ook MBAM , die samen vormen de meest beste gratis bescherming tegen al de rommel op het net ;)

Bedankt voor jullie reacties, het is mij allemaal wel duidelijk! Ik heb nu een virusscanner en MBAM!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan