• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ongeveer zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo vraagje,
Ik heb een lange lijst met namen ,waaruit ik door in een aantal cellen namen in te voeren die ongeveer gelijk zijn ,de namen uit de lijst wil zien die ongeveer gelijk zijn.
Ik had al gezocht op internet en op dit forum maar kon niets vinden.
Ik heb er voor de duidelijkheid ook maar even een voorbeeldje bijgedaan.

Bijlagen

Met deel van de te zoeken tekst is het wel haalbaar.
Zie hierbij blad2.
Maar om bv uit joop joosten > joosten j. te distilleren is een ander paar mouwen en krijg je practisch gesproken nooit voor elkaar (je kan 1000 + 1 mogelijke transformaties niet in 1 formule gieten) !

Bijlagen

Bedankt GiMe voor je reactie,
Alleen als ik nu bij te zoeken meerdere namen invoer "zoekt" de formule alleen op de bovenste naam.
Ik wil graag bij te zoeken meerdere namen in kunnen voeren,en dan bij uitkomst elke naam
terugvinden die er grotendeels op lijkt.
In principe komt elke naam maar één keer voor in de lijst.

Bedankt GiMe voor je reactie,
Alleen als ik nu bij te zoeken meerdere namen invoer "zoekt" de formule alleen op de bovenste naam.
Ik wil graag bij te zoeken meerdere namen in kunnen voeren,en dan bij uitkomst elke naam
terugvinden die er grotendeels op lijkt.
In principe komt elke naam maar één keer voor in de lijst.
Met een OF (+) functie zou je de oplossing van Gime kunnen uitbreiden naar een formule waarbij je meerdere namen zou kunnen invoeren.

Bandito Bob en GiMe bedankt,
Maar kan ik ook op 300 namen laten zoeken i.p.v.3.
Ik heb het zelf al geprobeerd maar krijg het niet voormekaar.

Bandito Bob en GiMe bedankt,
Maar kan ik ook op 300 namen laten zoeken i.p.v.3.
Ik heb het zelf al geprobeerd maar krijg het niet voormekaar.
Zonder VBA kan je wel met een AANTAL.ALS() in een matrix formule zoeken op gehele namen. Als je ook op gedeelte van een naam wilt zoeken dat kom je (denk ik) bij VBA terecht. Daar zal een ander je mee moeten helpen, aangezien ik daar te weinig van weet.

Mijn voorstel is eenvoudig uit te breiden.
Selecteer bv c5:m5 en kopieer door naar beneden.
Zie voorbeeldje hierbij

Bijlagen

Hé bedankt ,nu zie ik ook wat ik fout deed.
Ik heb het iets aangepast en het werkt uitstekend.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan