Ongewenst openingsscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipfeij

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2006
Hallo,

Bij het opstarten van mijn systeem (Windows XP Pro) verschijnt al tijden niet mijn Bureaublad als eerste, maar het scherm waarachter mijn systeembestanden schuil gaan.
Tekst: Deze bestanden zijn verborgen.

In de adresbalk is dan zichtbaar: C:\windows\system32

Deze pagina is gemakkelijk weg te klikken, maar ik heb het idee, dat ergens een instelling verkeerd staat. Ik kan die echter niet vinden. Weet hier iemand raad?

Dankuwel,
Flip-

Er zijn 2 mogelijkheden:
1. Er zit iets niet juist in je register.
2. Je hebt een virus. (deze mogelijkheid wordt vaak vergeten)

De registerfout is het meest waarschijnlijk, maar laten we toch eerst even de kans dat het een virus is uitsluiten, doe even een online scan:
Online Scan met HouseCall:
  • Ga naar deze pagina.
  • Vink het vakje aan voor "Yes, I accept the terms of use"
  • Klik op Launching Housecall
  • Je hebt nu de keuze om voor een op Java gebaseerde kernel te installeren of een ActiveX (Browser Plug-in). In Internet Explorer heb je deze keuze, in FireFox kan je enkel de Java Kernel kiezen. Kies de Browser Plugin (deze vereist geen Java, want Java is niet overal geinstalleerd)
  • Klik op Starting HouseCall:
    housecall_choose.gif
  • Geef toestemming om het ActiveX-elemt te installeren.
  • Je krijgt de keuze om heel de computer of enkel sommige mappen te scannen, kies voor Scan complete computer for malware, grayware and vulnerabilities en klik op next.
    housecall_choose_virusscan.gif
  • De scanner gaat nu updaten en scannen. Eventjes geduld dus. Ondertussen krijg je wat reclame voor hun virusscanner in beeld... daar kan je niet rond. Het kan zijn dat de virusscan een hele tijd gaat duren. Wacht de resultaten af en verwijder eventuele gevonden items.

Waarschijnlijk is het geen virus maar een registerfout die zo op te lossen valt. Maar zoals je ziet is die oplossing niet zo simpel.

Voer ook even dit scriptje uit. Zet best even je virusscanner uit aangezien deze wel eens onterecht zou kunnen gillen.

James :)

Laatst bewerkt:
De virusscanner is ongetwijfeld een kanjer.
Hij kwam met heel wat verdachte malware/grayware-meldingen op de proppen.
Dat is knap, want mijn reguliere scanner (Norman) is ook niet voor de poes.
Ik stond op het punt om na de scan de Delete-button aan te raken, maar vervolgens verdween het hele programma.
Nog een keer de hele scan uitgevoerd (zeker anderhalf uur werk) en toen alles voor de
tweede keer gescand was, kwam er een foutmelding en gingen de scan-resultaten verloren.

Zou het mogelijk zijn een andere virus scanner te runnen?

PS Ik heb ook de register-oplossing bekeken (zonder in m'n register te gaan wroeten nog) en het lijkt me inderdaad een fijnere oplossing eerst nog een virus-scan uit te voeren.

Klik even met rechts op deze link en neem "doel opslaan als...".
Bewaar het op je bureaublad.
Dubbelklik op het bestand als het op je bureaublad staat, het kan zijn dat er gevraagd wordt nogmaals op "ok" te klikken, maar meestal gebeurd er gewoon niks.
Herstart en kijk of het probleem is opgelost.

Beste James,

Je bent geniaal!

Dit was 'm.
M'n systeem opent weer als een zonnetje!

Zou het misschien kunnen, dat virusscanner A zich niet verdroeg met scanner B?

Nu benieuwt het me toch of de gedetecteerde mal- en grayware (plus verdachte cookies)
echt kwaad kunnen, of denk je dat 100 % schoon een utopie is? :shocked:

Dank en groet,

Flip-

Fout, ik ben niet geniaal, want ik heb dat scriptje niet gemaakt. :D

Ik moet zeggen dat ik die HouseCall ook even laten draaien heb en ik elk item dat hij vond eens even onderzocht heb... ik zeg niet dat het false positives zijn, maar hij geeft wel heel veel meldingen voor een stom klein dingetje... hieruit besluit ik dat de dingen die hij vind vast niet onterecht gevonden zijn, maar als hij een waslijst geeft is het ook nog geen reden tot paniek. Doe met je eigen Norton nog eens een volledige uitgebreidde systeemscan.

Online scanners en vaste scanners lopen elkaar niet in de weg. 2 vaste scanners daarentegen wel, maar dat is hier het geval niet.
Je zou ook kunnen scannen met BitDefender Online Scan.

(Scannen met Panda online, moest je dat ooit doen, zou ik niet aanraden... ik heb mijn e-mailadres daar eens ingevuld bij die online scan en nu krijg ik elke 14 dagen zo'n irritante spammail aan van hun reclame-afdeling, dus géén panda :D )

Tsja, die Bitdefender gedraagt zich - eenmaal geinstalleerd - als een Bitchdefender met m'n Norman. Ik heb hem gauw weer naar de eeuwige jachtvelden gedirigeerd.

Bedankt James, je bent goed bezig,

Groetn,
Flip-

;-0

Laatst bewerkt:
Eenmaal geïnstalleerd? Het is een online scan, hoe moet je die installeren? :confused:

( kweet het antwoord ondertussen al :p )

topic opgelost, graag gedaan ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan