ongewenste horizontale scrollbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Hallo,

Ik ben bezig met een site waarin ik gebruik maak van frames. Hieronder de code van de framesets:

<frameset rows="80,*" cols="*" framespacing="0" frameborder="no">
<frame src="Top.php" name="topFrame" scrolling="no" noresize="noresize" id="topFrame" />
<frameset cols="126,*" framespacing="0" frameborder="no">
<frame src="navigatie.php" name="leftFrame" noresize="noresize" id="leftFrame" />
<frame src="home.php" name="mainFrame" id="mainFrame" />
</frameset>
</frameset>

Ik geef pagina's weer in 'mainframe'. In sommige van deze pagina's zitten tabellen die 630 pixels breed zijn. Deze passen in 'mainframe' (resolutie 800*600) zonder dat er een horizontale scrollbalk nodig is. Alles past dus in één keer in beeld.

Nu komt het regelmatig voor dat ik pagina's weer wil geven in 'mainframe' die minder breed zijn dan de genoemde pagina's die er gewoon in passen, maar waarbij er toch een horizontale scrollbalk verschijnt.
Mijn vraag is waarom dit gebeurt en hoe ik het kan voorkomen?????

Hieronder een voorbeeld van een pagina die er voor zorgt dat in 'mainframe' een horizontale scrollbalk verschijnt. Ik snap er niets van, want als ik naar rechts scroll dan zie ik in die ruimte helemaal niets (alleen achtergrond), alles wat in de pagina zit past dan ook gewoon op het scherm. En dan toch die scrollbalk!!

<body>
<table width="500">
<tr>

<td width="300">
Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje Wij zijn een stelletje
</td>

</tr>
</table>
</body>

Met jouw code en op een schermresolutie van 800 x 600 krijg ik zowel in Internet Explorer als in Mozilla Firefox geen horizontale schuifbalken te zien - zie bijlage.
Wel is er verschil in hoe de tekst wordt weergegeven, maar dat komt doordat er in de code voor de tabel geen breedte voor de tweede cel in de rij is opgegeven. Voor IE is dat blijkbaar niet nodig, maar voor Firefox wel
Als je <td width=200></td> toevoegt achter </td> is dat probleem opgelost.
Waarom er bij jou een horizontale balk verschijnt zou ik echter niet weten.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je tabel- of celbreedtes op een of andere manier niet helemaal goed gedefiniëerd zijn. Zoals je ziet geeft dit hier ook al een probleempje.
Gebruik je overigens meerdere browsers en zo ja, onstaan die balken dan altijd of alleen in één bepaalde browser?

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd ie6, de balken verschijnen altijd bij deze pagina. Het gekke is dus dat de tabel makkelijk in beeld past, ik snap het echt niet die balken

Geplaatst door Guus abc
Ik helaas ook niet. :(

Guus.

Idem dito.

Test gemaakt.
In IE en Netscape zelfde, doch geen scrolbalk.

Waarom is de extentie php?
Wat staat er nog meer in?

Is het reeds online?

:cool:

ik heb ook zo'n probleem gehad met die horizontale scrolbalk, maar vul deze regel maar in bij de pagina's waar je zo'n horizontal scrolbalk hebt:

in het bestand waar zo'n horizontale scrolbalk zit moet je:

<body> vervangen door <body style="width:98%"> (en als 98% niet goed is, probeer je het met iets minder)

hoop dat het lukt

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal, ik heb <body style="width:98%"> geprobeerd en het werkt prima als ik er 90% van maak! Bedankt voor deze oplossing! Maar wat doet style="width:90%" precies? De pagina wordt er niet kleiner van of zo of zie ik dat verkeerd?

De extensie is php omdat de tekst die op de pagina komt normaal gesproken dynamisch gegenereerd wordt. Voor de overzichtelijkheid heb ik alle php weggelaten, maakt denk ik ook niet uit, want of ik het nou met of zonder php doe. Die balk krijg (of liever gezegd kreeg) ik elke keer.

ik heb precies hetzelde gehad met deze website waar ik nu mee bezig ben.

En had dit probleem op een ander forum gezet, en toen kreeg ik dit dus al antwoord. en toen zag ik op helpmij jou vraaghierover.....

suc6 verder met je site:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan