Ongewild wissen van gegevens en aanmaken van nieuwe record.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rommyke

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hoi ,

Ik heb ergens een fout in mijn codes van mijn formulier staan of ben iets vergeten en ik kan het niet vinden ..

Telkens als ik mijn formulier open , annuleer of sluit veeg ik bepaalde gegevens van mijn record uit of maak ik een heel deel lege records bij .Vooral als ik met de muis in een veld heb gescrold heb ik ervan
Onderstaande code gebruik ik en doe ik om een leeg invoervak te krijgen vermits mijn form opstart in de zoek functie.Kan zijn dat probleem hier ligt maar ken geen andere oplossing.

Code:
 DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
     If Me.Dirty Then  'Het toevoegen van een nieuw of gewijzigd record wordt teruggedraaid.
       DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acEditMenu, acUndo, , acMenuVer70

Kan er iemand eens naar de codes kijken waar de fout ligt .

De kanjers mogen ook eens kijken of de codes niet te vereenvoudigen zijn .
Denk het wel , ben nog maar een beginner en maak soms vele omwegen .

Bedankt

groeten romain

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Rommyke,

als je een zoekoptie gebruikt, zijn de tekstvelden die je gebruikt per definitie niet-afhankelijk.
Daar zit je probleem, je hebt ze namelijk afhankelijk gemaakt.
Tesamen met je code in de Bij Openen gebeurtenis van je formulier voeg je nu iedere keer dat het formulier wordt geopend een lege rij toe aan je tabel.

Je moet dit anders aanpakken:

- zoekvelden zet je in de kop van je formulier (niet-afhankelijke tekstvelden dus ;) )
- ingevoerde waarden geef je door aan de RowSouce van het formulier (zoals je nu doet)

- of je maakt een query waarin je de zoekwaardes meeneemt als criteria en
- je baseert je formulier op de query

Ik zou de gevonden waarden direkt weergeven in een formulier, zodat je ze direkt kan onderhouden.
Al die knopjes "Nieuw", "Opslaan","Wijzigen" is en niet gebruikersvriendelijk en heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Hou het simpel en funktioneel, geen overbodige toeters en bellen ;)

Groet,

Tardis

Hoi Tardis,

Bedankt voor de hulp ,

Ga de velden niet-afhankelijk maken en ik zal proberen de codes nog aan te passen voor niet-afhankelijke velden en laat nog iets weten of het gelukt is.

Kent ge misschien nog een goed boek over VBA in access ?

Groetjes

Romain

Laatst bewerkt:
Ik geraak er niet uit ,

Ik heb mijn zoekform met mijn zoekcriteria niet-afhangkelijk gemaakt.

daarbij heb ik nu een subformulier gevoegd die de gezochte record gaat weergeven

Mijn doelstelling is nu ,

1.Om in mijn listbox alle records weer te geven die aan mijn zoekcriteria voldoen , dit is OK

2. In mijn subformulier zou ik eveneens alle record willen weergeven die aan mijn zoekcriteria voldoen .En als er meerdere records zijn met bv dezelfde voornaam (als voornaam uw zoekcriteria was ) sorteren op achternaam om deze record als eerste te laten zien. ( Nog te doen )
3. Als ik op een record in mijn Listbox klik moet deze record in mijn subformulier komen .
in mijn subformulier ( Nog te doen )

alle hulp is meer dan welkom

Bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Rommyke,

waarom een subformulier, heb je niet nodig.
Van mijn eerdere tips zie ik niets terug, probeer dat nu eerst eens even.

Groet,

Tardis

Hoi Tardis ,

Ik heb geprobeerd om uw tips toe te passen .Zoals ik ze begrijp toch ( hoogstwaarschijnlijk zit ik erlangs )
Kijk eens in bijlage of het dit is wat je bedoelt ?

Mijn zoekcriteria heb ik in de hoofding van mijn formulier gezet.
Velden zijn allemaal ' niet-afhangkelijk' gemaakt .

De bedoeling is eigenlijk om zoekformulier en weergave formulier hetzelfde te maken zodat je maar 1 formulier ziet .

Bijlagen

Twee mogelijke werkwijzes

Werkwijze een

Maak een apart zoekformulier en open vanuit dat formulier een formulier met daarin de gevonden gegevens

Werkwijze twee

Zet je zoekvelden in de kop van een formulier.
Baseer je formulier op een query, waarin je de zoekwaardes als criteria opneemt.
Formulier requery je via code achter een knop "Zoeken".

Je zult eea verder zelf uit moeten proberen.
Zoek anders ook even in het forum, onderwerp is ongetwijfeld vaker behandeld.

Groet,

Tardis

Twee mogelijke werkwijzes

Hoi Tardis ,

heb het op een andere manier gedaan maar bedankt voor uw tips , alle tips zijn altijd welkom.

Vermits ik veel gegevens moet invullen maak ik gebruik van een tabcontrol.

Als zoekformulier heb ik enkel 1 tab van mijn tabcontrol die in mijn formulier zit .Hierin zijn alle velden niet-afhankelijk en kan ik via deze velden ook mijn gegevens oproepen op bepaalde criteria.

Nu heb ik een identieke subformulier gemaakt die ook bestaat uit een tabcontrol die ik gebruik voor nieuwe gegevens in te geven en voor gegevens aan te passen . Deze velden zijn allemaal afhankelijk.

Deze twee staan opelkaar, als ik in de zoek functie of begin stand zit is mijn subformulier niet visible.
Wil ik een nieuwe ingave doen dan wordt mijn zoek tabcontrol unvisible en mijn subform visible . Zodat het lijkt of je hetzelfde tabcontrol gebruikt .

Als zeg ik het zelf , ziet er vrij goed uit :rolleyes:
zeker voor een beginnner.

Heb wel nog een lange weg te gaan en nog vele vragen te stellen

Bedankt Groeten

Romain

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan